MBO les over pesten met reflectieopdrachten voor klas | Stop Pesten NU

084-8340086

MBO lesmateriaal pesten met reflectieopdrachten v

Pestgedrag is een serieus probleem dat invloed heeft op de veiligheid en het welzijn van medeleerlingen. Als getuige van pestgedrag tegen een klasgenoot heb je een belangrijke rol in het creëren van een veilige en ondersteunende schoolomgeving. Deze reflectieopdracht nodigt je uit om na te denken over je keuze om niets te zeggen in een dergelijke situatie en om te overwegen hoe je in de toekomst beter kunt reageren op pestgedrag.

Reflectie is een krachtig hulpmiddel om inzicht te krijgen in onze gedachten, gevoelens en acties. Door te reflecteren op onze keuzes en de gevolgen ervan, kunnen we groeien en verandering teweegbrengen. Deze opdracht is bedoeld om je bewust te maken van de impact van pestgedrag en om je aan te moedigen verantwoordelijkheid te nemen voor je rol als medeleerling.

Denk na over je keuze om niets te zeggen toen je getuige was van pestgedrag tegen een klasgenoot. Hoe voelde je je op dat moment? Zou je nu anders handelen als je dezelfde situatie opnieuw zou tegenkomen? Schrijf je gedachten en gevoelens op over deze ervaring.

Overweeg ook de mogelijke gevolgen van je keuze om niets te zeggen. Heeft het pestgedrag zich voortgezet en is de klasgenoot nog steeds slachtoffer van pesten? Bedenk hoe dit van invloed kan zijn op hun leven en welzijn. Schrijf je gedachten en gevoelens op over deze impact.

Vervolgens is het belangrijk om na te denken over hoe je in de toekomst beter kunt reageren op pestgedrag. Welke acties kun je ondernemen om de klasgenoot te helpen die gepest wordt? Hoe kun je ervoor zorgen dat pestgedrag niet onopgemerkt blijft? Schrijf je gedachten en ideeën op.

Ten slotte, ontwikkel een plan voor hoe je je verontschuldigingen kunt aanbieden aan de klasgenoot die gepest wordt en hoe je kunt bijdragen aan het creëren van een veiligere omgeving op school. Denk aan het melden van pestgedrag bij een vertrouwenspersoon, deelnemen aan anti-pestprogramma's of het ondersteunen van slachtoffers van pesten. Schrijf een reflectie op je ervaring met het voltooien van deze opdracht.

Bespreek tijdens het afronden van deze opdracht hoe het je deed voelen en wat je hebt geleerd over jezelf en je verantwoordelijkheid als medeleerling. Overweeg hoe je deze kennis kunt toepassen in de toekomst om pesten te voorkomen en de veiligheid van je medeleerlingen te waarborgen. Onthoud dat het doel van deze opdracht is om je te laten reflecteren op je gedrag en verantwoordelijkheid te nemen voor de impact van je acties of inacties op anderen.

Reflecteer oprecht en wees open voor persoonlijke groei. Samen kunnen we werken aan een schoolomgeving waarin pesten geen plaats heeft en waarin iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt.

Reflecteer op je keuze om niets te zeggen wanneer je getuige was van pestgedrag tegen een klasgenoot. 

  • Denk na over hoe je je voelde op dat moment en of je nu anders zou handelen als je dezelfde situatie opnieuw zou tegenkomen. 
  • Schrijf je gedachten en gevoelens op over deze ervaring.

Overweeg de mogelijke gevolgen van je keuze om niets te zeggen. 

  • Heeft het pestgedrag zich voortgezet en is de klasgenoot nog steeds slachtoffer van pesten? 
  • Hoe denk je dat dit van invloed kan zijn op hun leven en welzijn? 
  • Schrijf je gedachten en gevoelens op over deze impact.

Denk na over hoe je in de toekomst beter kunt reageren op pestgedrag. 

  • Welke acties kun je ondernemen om de klasgenoot te helpen die gepest wordt? 
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat pestgedrag niet onopgemerkt blijft in de toekomst? 
  • Schrijf je gedachten en ideeën op.

Ontwikkel een plan voor hoe je je verontschuldigingen kunt aanbieden aan de klasgenoot die gepest wordt en hoe je kunt bijdragen aan het creëren van een veiligere omgeving op school. 

  • Dit kan onder meer het melden van pestgedrag bij een vertrouwenspersoon
  • het deelnemen aan anti-pestprogramma's 
  • of het ondersteunen van slachtoffers van pesten omvatten.
  • Schrijf een reflectie op je ervaring met het voltooien van deze opdracht. 

Bespreek hoe het je deed voelen en wat je hebt geleerd over jezelf en je verantwoordelijkheid als medeleerling. 

  • Overweeg hoe je deze kennis kunt toepassen in de toekomst om pesten te voorkomen en de veiligheid van je medeleerlingen te waarborgen.
  • Onthoud dat het doel van deze opdracht is om je te laten reflecteren op je gedrag en verantwoordelijkheid te nemen voor de impact van je acties of inacties op anderen. 
  •  

Reflectie opdracht: Reflecteer op jouw rol als meeloper bij het pesten van een klasgenoot.

  • Denk na over waarom je ervoor koos om de pester te steunen en wat je hebt bijgedragen aan het gedrag van de pester.
     
  • Schrijf op hoe je denkt dat je gedrag de klasgenoot heeft beïnvloed en hun welzijn heeft beïnvloed.
     
  • Overweeg welke gevolgen je gedrag zou kunnen hebben voor jouw eigen leven.
     
  • Heeft het invloed gehad op jouw relaties met anderen of heb je negatieve consequenties ervaren als gevolg van jouw acties?
     
  • Schrijf hierover op. Denk na over wat je anders had kunnen doen om de pester te stoppen en om je klasgenoot te helpen.
     
  • Schrijf op welke acties je had kunnen nemen om deze situatie te verbeteren.
     
  • Ontwikkel een plan voor hoe je de klasgenoot kunt helpen en wat je kunt doen om verdere pesterijen te voorkomen.
    • Dit kan bestaan uit het bieden van excuses
    • het aanbieden van hulp
    • of het publiekelijk afwijzen van pesten.
       
  • Schrijf een reflectie op je ervaringen met het uitvoeren van deze opdracht.
     
  • Bespreek hoe het je heeft laten voelen en wat je hebt geleerd over jezelf en je gedrag ten opzichte van anderen.
     
  • Overweeg hoe je deze kennis kunt toepassen op jouw toekomstige interacties met anderen.
     
  • Onthoud dat het doel van deze opdracht is om je te laten reflecteren op jouw gedrag en stappen te nemen om schade te herstellen en verdere schade te voorkomen.

Het is belangrijk om deze opdracht serieus te nemen en het met een open geest en de wil om te leren en te groeien te benaderen.

 

Reflectie opdracht voor online pesters

  1. Schrijf een brief aan het slachtoffer van je pestgedrag. 
    • ​​Schrijf op wat je hebt gedaan
    • waarom je het hebt gedaan
    • en wat voor effect het op het slachtoffer heeft gehad.
       
  2. Schrijf een brief aan jezelf waarin je je gedrag onderzoekt en jezelf afvraagt waarom je besloot om online te pesten.
    • Schrijf op hoe je je voelt over wat je hebt gedaan
    • en wat je in de toekomst zou willen veranderen.
       
  3. Zoek online naar verhalen van mensen die gepest zijn.
    • Lees deze verhalen
    • en schrijf op hoe je je voelt na het lezen van deze verhalen.
    • Wat voor inzichten heb je gekregen over de gevolgen van pestgedrag?
       
  4. Bedenk manieren waarop je het slachtoffer kunt helpen en hoe je het goed kunt maken.
    • Schrijf op welke stappen je kunt nemen om je excuses aan te bieden
    • en te laten zien dat je spijt hebt van je gedrag.
       
  5. Reflecteer op jezelf en je gedrag.
    • Wat heb je geleerd van deze opdracht
    • en wat ga je in de toekomst anders doen?
    • Schrijf op wat je hebt geleerd
    • en hoe je deze lessen in de praktijk gaat brengen.

 

Reflectieopdracht - Het effect van mijn gedrag op anderen

  1. Denk terug aan een moment waarop je iemand anders hebt gepest of slecht behandeld. Beschrijf wat er is gebeurd en hoe je je toen voelde.
     
  2. Probeer je nu in te leven in de persoon die je hebt gepest. Hoe zou die persoon zich hebben gevoeld op dat moment? Wat voor effect had jouw gedrag op die persoon?
     
  3. Bedenk hoe je je zou voelen als iemand anders jou zo zou behandelen. Zou je het fijn vinden? Waarom wel of niet?
     
  4. Bedenk minstens drie dingen die je zou kunnen doen om het goed te maken met de persoon die je hebt gepest. Dit kunnen concrete acties zijn, zoals je excuses aanbieden of iets leuks voor die persoon doen.
     
  5. Schrijf op hoe je in de toekomst anders zou kunnen reageren in situaties waarin je geneigd bent om iemand te pesten of slecht te behandelen. Wat kun je doen om anderen niet meer te kwetsen of te pesten?
     
  6. Wat heb je geleerd van deze reflectieopdracht? Zijn er dingen die je anders gaat doen in de toekomst? Zo ja, wat dan?

Belangrijk: Deze reflectieopdracht is bedoeld om pesters bewust te maken van het effect van hun gedrag op anderen. Het is belangrijk dat leerlingen een veilige en ondersteunende omgeving hebben om deze opdracht uit te voeren. Het kan ook nuttig zijn om de uitkomsten van deze opdracht te bespreken met een vertrouwenspersoon, een mentor of een docent.