Een systematisch overzicht van de kenmerken en het gedrag van leraren in het basisonderwijs bij het identificeren, voorkomen en terugdringen van pesten | Stop Pesten NU

084-8340086

Een systematisch overzicht van de kenmerken en het gedrag van leraren in het basisonderwijs bij het identificeren, voorkomen en terugdringen van pesten

Ondanks de groeiende hoeveelheid onderzoek naar pesten op school en interventies, is de kennis beperkt over wat leraren zouden moeten doen om pesten te identificeren, te voorkomen en te verminderen. Dit systematische literatuuronderzoek geeft een overzicht van onderzoek naar de rol van leraren in het basisonderwijs met betrekking tot pesten en slachtofferschap. Er is een conceptueel raamwerk ontwikkeld in lijn met de Theorie van Gepland Pehavior, dat kan dienen bij verder onderzoek om onderzoek naar de preventie en vermindering van pesten te vergemakkelijken. Bij het categoriseren van de literatuur werden verschillende elementen van dit raamwerk onderscheiden: de kennis van leraren, de attitudes, waargenomen subjectieve normen en zelfeffectiviteit, die vervolgens van invloed waren op de waarschijnlijkheid om in te grijpen, de gebruikte strategieën en programma's, en uiteindelijk de prevalentie van pesten in de klas. In totaal voldeden 75 onderzoeken aan de inclusiecriteria en werden ze systematisch beoordeeld. De Newcastle-Ottawa Quality Assessment werd gebruikt om de kwaliteit van elk onderzoek te beoordelen, wat leidde tot 25 papers met een adequaat onderzoeksontwerp die in meer detail werden besproken. De aanpak in dit overzicht biedt een raamwerk om studies over enkele of meerdere elementen van een complex theoretisch model te combineren, waarvan slechts enkele delen empirisch zijn onderzocht.

Conclusie

In dit systematische literatuuronderzoek werden 75 artikelen onderzocht en werd een synthese gegeven van de kennis, attitudes en interventies van leraren, en hun relatie tot de prevalentie van pesten op basisscholen. De resultaten duidden op een grote verscheidenheid aan methodologische benaderingen en deelnemerskenmerken in de verschillende artikelen, evenals op een focus op verschillende voorspellende en uitkomstvariabelen. De uitkomsten die zijn onderscheiden komen overeen met het conceptuele raamwerk dat is ontwikkeld en dat in verder onderzoek en door beleidsmakers kan worden gebruikt als uitgangspunt in hun streven om de effectiviteit van leraren te verbeteren bij het identificeren, voorkomen en terugdringen van pesten in de klas. .

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco