Bijzondere momenten om binnen jouw school aandacht te besteden aan pesten & online pesten:
(Noteer alvast in jouw agenda
- Gouden Weken * start Schooljaar *
- Landelijke * Dag tegen Pesten * jaarlijks 19 april *
- Lesideëen tegen Pesten & Online Pesten (Cyberpesten) * gratis *
- Week tegen Pesten * 4e week van september *
- Zilveren Weken * na Herfstvakantie *
Coördineren van anti-pestbeleid
Het coördineren van anti-pestbeleid staat in de Memorie van toelichting bij de wet beschreven als volgt:
- Beleidsadviezen geven naar aanleiding van de afhandeling van klachten, altijd met een preventieve werking.
- Als klankbord fungeren voor collega’s die vragen hebben over pesten en de aanpak ervan.
Om dit te doen is het noodzakelijk om zicht te hebben op de beleving van veiligheid van leerlingen, op klachten en incidenten en op veiligheidsrisico’s. Deskundigheid en kennis op het gebied van pesten is nodig om schoolintern te fungeren als klankbord. Voor het uitvoeren van coördinerende beleidstaken is steun en mandaat vanuit de schoolleiding onmisbaar.
Deze coördinerende taken kunnen bij ons alleen door een leidinggevende worden uitgevoerd. (Directeur po school).
Op veel scholen ligt de coördinatie van het veiligheidsbeleid bij de medewerker die ook eindverantwoordelijk is voor de veiligheid op school. In het basisonderwijs is dit meestal de (adjunct-)directeur, in het voortgezet onderwijs de directeur, de conrector of de veiligheidscoördinator. Gezien de veelheid, complexiteit en verantwoordelijkheid van het coördineren van anti-pestbeleid ligt het voor de hand deze taken bij een leidinggevende te beleggen.
- Bekijk het overzicht met Voorbeeldtaken coördineren van anti-pestbeleid (zie onderaan pagina).
Pesten aanpakken is een complex probleem - Ministerie van OCW
Pesten is een complex en universeel probleem (Swearer, e.a., 2010). Op de basisschool is circa 10% van de leerlingen er slachtoffer van. Pesten heeft tal van negatieve consequenties (Salmivalli & Peets, 2009). Slachtoffers kunnen last hebben van psychische klachten, zoals gevoelens van eenzaamheid, gebrek aan zelfwaardering, geen vertrouwen hebben in anderen of depressiviteit. Niet alleen slachtoffers ondervinden (soms blijvende) problemen, ook pesters lopen het risico in hun ontwikkeling slechter af te zijn.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap video: Wat doe jij? Waarom is pesten aanpakken zo complex.
Bekijk bovenstaande video door op de afbeelding te klikken of op deze link waar Sander Dekker laat zien welke partijen allemaal nodig zijn om pesten aan te pakken.
Pesters leren niet met overleg of met begrip voor anderen iets te bereiken en blijven vaak onaangepast gedrag vertonen. Daardoor hebben ze een grotere kans om op latere leeftijd probleemgedrag te vertonen, zoals delinquentie (Nansel e.a., 2004). Klasgenoten die niet direct bij het pesten betrokken zijn, ondervinden vaak ook hinder van ernstige pesterijen; ze voelen zich minder veilig en zijn bang om het volgende slachtoffer te worden (Nishina & Juvonen, 2005). Pesten heeft tot slot ook negatieve gevolgen voor het welbevinden van leerkrachten (zie Espelage e.a., 2013).
Bron RUG
Tips voor verbeteren toezicht van leerlingen voor scholen
Inventariseer met collega's en met de leerlingen waar pesten op jouw school het meeste kan gebeuren zonder dat jullie dit zien.Vraag aan leerlingen: "Wie weet 2 of meer plekken op school waar het meest gepest wordt wat de juffen en meesters niet weten?
Vaak horen wij deze voorbeelden:
- Alle pauzes
- Als er nog geen leerkracht op het plein staat als de kinderen naar buiten komen
- Spelletjes dat iemand niet mee mag doen (met bijvoorbeeld tikkertje). Of dat die persoon altijd de tikker moet blijven omdat ze iedere keer de regels veranderen.
- De gepeste, in het goal zetten bij voetbal en zo hard mogelijk schieten (onder het mom van leuk voetballen)
- In de kleedkamers bij de gymzaal wordt er HEEL VEEL gepest ! Als een leerling laat uit een kleedkamer komt geef die dan niet op de kop - heel vaak blijkt dat zij gepest zijn maar niet willen klikken.
- De gymzaal of de route daarheen
- Bij de kapstokken
- In de gang - duwen en trekken - (als naar buiten mag lopen voor pauzes)
- Op het schoolplein (achter het muurtje, achter de heuveltjes, achter de containers, achter iets ... enz.)
- Plan goed toezicht op de plekken waar het 'druk' is met kinderen (inclusief bovenstaande plekken) en versterk daar het toezicht.
- Check of je veiligheidsplan up-to-date is en dat het hele team daar mee bekend is.
Deze acties hebben een positief effect bij het aanpakken van pesten binnen de school
* Organiseer voorlichtingsavonden voor ouders over pesten en online pesten (cyberpesten) en maak de richtlijnen bekend binnen de school voor hulp.
* Bevorder de samenwerking tussen leerkrachten OP'ers en NOP'ers rond pesten. NOP'ers zien pesten ook vaak, leer ze hoe ze adequaat. kunnen ingrijpen/reageren.
* Werk structureel aan een positieve sfeer op school en bespreek met regelmaat het onderwerp pesten en hoe kinderen voor elkaar kunnen opkomen.
* Verbeter toezicht tijdens pauzes en net voor- en na schooltijd op mhet schoolplein
Tip! Adviezen van jongeren hoe te reageren bij pesten door volwassenen, peers en gepeste
Aandachtspunten
- Ga na of op uw school taken rond het opvangen en begeleiden van leerlingen en ouders bij ongewenst gedrag (inclusief pesten) al belegd zijn. Zo ja, dan is de wettelijke eis voor een aanspreekpunt pesten voorzien.
- Ga na of op uw school taken over het coördineren van schoolveiligheidsbeleid en expliciet pestbeleid belegd zijn. Zo ja, dan is de wettelijke eis voor coördineren van anti-pestbeleid voorzien.
- Belegt u de taken die horen bij het aanspreekpunt pesten niet bij de vertrouwenspersoon, pas dan de klachtenregeling aan zodat duidelijk wordt bij wie meldingen over pesten wel gedaan kunnen worden.
- Als de coördinerende taken niet bij een leidinggevende medewerker worden belegd, dient de persoon die de taken uitvoert over voldoende mandaat te beschikken om beslissende beleidsmaatregelen te kunnen nemen.
- Zorg dat leerlingen en ouders weten wie op school het aanspreekpunt pesten is en wie het anti-pestbeleid coördineert. De wet Veiligheid op school heeft tot doel dat pestproblemen op school op een juiste manier worden aangepakt.
Voorbeeldtaken coördineren anti-pestbeleid
(Mede)verantwoordelijkheid voor schoolveiligheidsbeleid
- Zorgen dat schoolveiligheid (en specifiek pesten) regelmatig op de agenda staat.
- Zorgen voor de ontwikkeling van schoolregels en afspraken (over pesten)
- Zorgen dat schoolregels leven binnen de school.
- Zorgen dat er op school een anti-pestprotocol is.
- Zorgen dat er een sanctiebeleid is.
- Zorgen dat preventieve maatregelen worden genomen om de veiligheid op school vergroten.
Klankbord voor leerlingen, ouders en onderwijspersoneel
- Zorgen dat schoolregels en afspraken over pesten, het anti-pestprotocol en het sanctiebeleid bij iedereen bekend is.
- Zorgen dat leerlingen en ouders weten wie het aanspreekpunt bij pesten is op school en wie het anti-pestbeleid coördineert.
- Zorgen dat leraren weten hoe te handelen in een pestsituatie.
- Zorgen dat er actuele kennis is bij iedereen in het team over pesten en groepsprocessen.
- Vragen van leraren over de aanpak van pesten beantwoorden en advies geven over de aanpak van een pestsituatie in de klas.
- Informeren en adviseren over het inzetten en gebruik van anti-pestprogramma’s en lessen over pesten.
Zicht hebben op de beleving van veiligheid, incidenten en mogelijke risico’s
- Zorgen dat (pest)incidenten geregistreerd worden.
- Zorgen dat de verplichte monitoring van de veiligheidsbeleving van leerlingen wordt uitgevoerd. o Op de hoogte zin van meldingen en incidenten die bij het aanspreekpunt pesten binnenkomen. o
- In kaart brengen van risico’s en onveiligheid aan de hand van incidenten en monitoring.
- Preventieve maatregelen voeren naar aanleiding van onveilige situaties en pestincidenten.
Worden deze taken rond het coördineren van anti-pestbeleid niet door een leidinggevende uitgevoerd dan is beleidsadvisering een bijkomende taak. Diegene die het antipestbeleid coördineert brengt dan beleidsadviezen uit aan de schoolleiding gericht op het vergroten van de veiligheid op school.
Voorbeeldtaken coördineren anti-pestbeleid en aanspreekpunt pesten / anti-pest coördinator
Leerlingen die te maken krijgen met pesten moeten bij iemand terecht kunnen op school. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat het pestprobleem wordt aangepakt en dat ze veilig naar school kunnen. De Wet Veiligheid op school (po en vo) verplicht scholen om zich in te spannen om pesten tegen te gaan en te zorgen voor een veilige school. Daarin staat dat scholen:
- Een sociaal veiligheidsbeleid moeten uitvoeren.
- Twee taken binnen het onderwijsteam moeten beleggen. Er moet een aanspreekpunt zijn waar leerlingen en ouders pesten kunnen melden. Ook moet iemand het pestbeleid op school coördineren. Dit kan dezelfde persoon zijn, maar dat hoeft niet.
- De beleving van veiligheid en het welzijn van hun leerlingen moeten volgen. De bedoeling hiervan is dat er altijd een actueel en representatief beeld is van de situatie op school.
(Bron: Rijksoverheid)
Dit infoblad geeft u informatie over wat een aanspreekpunt pesten doet en wie deze taak kan vervullen. Ook leest u wat wordt verstaan onder coördineren van anti-pestbeleid en door wie dat kan worden gedaan. Voor de overige verplichtingen (punt 1 en 4) verwijzen we u naar informatie over veiligheidsbeleid op onze website en het infoblad over Monitoring.
Anti-pest coördinatoren / mentoren
Aangifte doen binnen het onderwijs
Aanpak pesten in de klassen (op individueel-, klas- en schoolniveau) + checklist schooljaar lang aanpak pesten
Aanpak 1 jaar lang tegen pesten (gratis) van KiesKleurtegenPesten.be
Actieplan tegen pesten in 9 stappen (preventie)
Advies voor scholen en leerkrachten tegen cyberpesten
Checklist voor scholen van het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) bij de keuze voor een anti-pestprogramma
Feiten en cijfers Pesten op scholen
Gedragsregels in het onderwijs
Grensoverschrijdend gedrag, is daar een voorbeeld protocol voor?
Hoe pestproof is jouw school?
Inventarisatie richtlijnen en protocollen Nederlands Jeugd Instituut
Lessen over Pesten & Online Pesten & Cyberpesten, ruim 375 gratis lesideeën & lesmaterialen
Maak je eigen postercampagne tegen pesten zoals deze twee scholen
Studie middag / Intervisie over aanpak en invulling functie
Taken (voorbeeld) anti-pest coördinator
Pesten bij 0 tot 4 jarigen NCJ Nederlands Centrum Jeugdgezondheid
Pestprotocol VO-scholen (voorbeeld) van ORS De Linge
Pestvrije school 6 tips (preventie)
Preventie van pesten: van directeur tot wc
Foto Theo JansenSignalering van pesten JGZ Aanbevelingen Nederlands Centrum Jeugdgezondheid
Voorlichting over pesten en/of pesten op het werk (in eigen schoolteam)
Taken in de jeugdgezondheidszorg: preventie, signalering en aanpak van pesten Nederlands Centrum Jeugdgezondheid
Wat werkt tegen pesten? Eindrapport onderzoek
lees het onderzoeksverslag van het consortium Wat Werkt tegen Pesten
vragen over het onderzoek via: Wietske de Lange, persvoorlichter Universiteit Utrecht, 06 45 75 82 44, w.delange@uu.nl
bekijk ook de reactie van de Commissie Anti-pestprogramma’s
lees ook de beleidsreactie van minister Slob
Definitie Pesten | Downloadcentrum | Feiten & Cijfers | Gevolgen | Grijp in als je pesten ziet | Ik word gepest | Ingrijpen als omstander | Kennisbank | Landelijke Dag tegen Pesten | Les(materialen) | Misverstanden | Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten) | Kenniscentrum Pesten | Plagen & Pesten | Pesten aanpakken complex probleem | Rollen | Voorlichtingen | Vormen | Tips tegen Pesten | Vormen | Week tegen Pesten
Aanspreekpunt pesten
Uw school moet beschikken over iemand die aanspreekpunt is voor leerlingen en ouders die te maken krijgen met pesten. Het aanspreekpunt vangt de gepeste leerling (en de ouders) op. Samen brengen ze de situatie in kaart en bekijken ze welke acties mogelijk zijn om de pestsituatie op te lossen. Daarbij verwijst en begeleidt het aanspreekpunt pesten eventueel naar andere medewerkers binnen of buiten de school. Een aanspreekpunt pesten is laagdrempelig en daarom bij voorkeur een bekend gezicht in de school. Ervaring met opvang, begeleiding en gesprekstechnieken is wenselijk.
- Bekijk een uitgebreid overzicht met Voorbeeldtaken aanspreekpunt pesten (zie hieronder).
U mag zelf bepalen wie op school het aanspreekpunt pesten is. U hoeft geen nieuwe functie te creëren zoals een anti-pestcoordinator. U kunt ervoor kiezen de taak bij een persoon te beleggen die al met soortgelijke taken is belast is.
Wij laten deze taak liggen bij de vertrouwenspersoon. Dat leek ons het meest logisch. (Directeur vo school)
De vertrouwenspersoon staat in de klachtregeling van school vermeld als aanspreekpunt bij ongewenst gedrag, waaronder ook pesten. Door deze taak van de vertrouwenspersoon te bekrachtigen voorkomt u dat er teveel verschillende ‘loketten’ ontstaan. Zo blijft het voor leerlingen (en ouders) duidelijk bij wie ze moeten aankloppen bij pesten.
De vertrouwenspersoon bezit bovendien al de benodigde vaardigheden en kennis over het opvangen en begeleiden van leerlingen die te maken krijgen met ongewenst gedrag. Bijkomend voordeel is dat een vertrouwenspersoon de leerling verder kan begeleiden als de pestsituatie onverhoopt uitmondt in een klacht.
Beide verplichte taken bij één persoon?
In de Memorie van toelichting bij de Wet Veiligheid op school wordt de vertrouwenspersoon genoemd – bij wijze van voorbeeld – voor het vervullen van beide taken. De vertrouwenspersoon is dan én het aanspreekpunt bij pesten én coördineert het anti-pestbeleid. Ook in de praktijk beleggen scholen beide taken bij een persoon, vaak een anti-pestcoördinator.
Het is niet verplicht om één persoon beide taken te laten doen. Wij adviseren om beide taken bij verschillende medewerkers onder te brengen. Niet alleen omdat vergelijkbare taken en verantwoordelijkheden al bij verschillende bestaande functionarissen liggen maar ook vanwege mogelijke taakconflicten.
Een voorbeeld van een taakconflict is wanneer concrete acties genomen moeten worden vanuit de coördinerende taken bij een pestprobleem. Bij het nemen van acties gericht op het vergroten van de schoolveiligheid worden meestal anderen betrokken. Het aanspreekpunt pesten onderneemt echter alleen acties die besproken zijn met en en gewenst zijn door de gepeste leerling (en ouders). Wil een gepeste leerling nog niemand betrekken dan geeft de vertrouwenspersoon voorrang aan de wens tot vertrouwelijkheid. Het uitvoeren van de coördinerende taken kan hierdoor in de knel komen.
Voorbeeldtaken aanspreekpunt pesten
Opvang leerling/ouder
- Opvangen van de leerling/ouder die te maken heeft met pestgedrag.
- Luisteren naar wat de leerling/ouder te vertellen heeft.
De pestsituatie in kaart brengen
- Vragen wat de leerling/ouder/leerkracht al gedaan heeft.
- Duidelijk maken wat de rol van het ‘aanspreekpunt pesten’ is.
Zoeken naar en begeleiden bij oplossingen
- Vragen hoe de gewenste situatie eruitziet.
- Uitleg geven over hoe op school een pestprobleem wordt aangepakt.
- In kaart brengen hoe de gewenste situatie bereikt kan worden.
- Acties ondernemen om het pestprobleem op te lossen.
- Schriftelijk vastleggen van ondernomen acties en gemaakte afspraken met betrokkenen.
Nazorg
- Checken of de afspraken zijn nagekomen en het pesten is gestopt.
Verwijzen
- In geval van strafbare feiten de ouders of meerderjarige leerling adviseren naar de politie te gaan.
- Mocht het gesprek tussen het aanspreekpunt en leerling/ouder niet naar tevredenheid lopen of tot het gewenste resultaat leiden attendeer leerling/ouder dan op de klachtenregeling. Dat biedt de mogelijkheid dat de directie eventueel het bestuur in te schakelen bij een pestklacht.
- Wijs op de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de klachtencommissie als het pestprobleem niet naar tevredenheid van de leerling/ouder is afgehandeld door de directie en/of het bestuur.
Gebruik het anti-pestprotocol van school als check bij de stappen.
Deel de leerpunten aan de hand van de geregistreerde meldingen over pesten met diegene die het anti-pestbeleid coördineert. Doel hiervan is de aanpak van een pestsituatie op school te verbeteren en de schoolveiligheid te vergroten.
Pesten is ...
... een vorm van agressie waarbij één of meer personen de intentie hebben een ander steeds opnieuw schade toe te brengen waarbij de macht ongelijk verdeeld is; het slachtoffer kan zich meestal niet verdedigen
- Pesten gebeurt steeds opnieuw
- De pester staat sterker dan het slachtoffer
- Pesten gebeurt met opzet
Pestgedrag op school heeft veel te maken met heersende groepsnormen, terwijl de aanpak van het pestgedrag veelal gericht is op de gepeste en de pester.
“De rol van de groep is echter een belangrijke factor waardoor pestgedrag op school ontstaat en in stand gehouden wordt.
"Hoewel we niet allemaal verantwoordelijk zijn voor het feit dat er wordt gepest, zijn we er wel allemaal verantwoordelijk voor dat het stopt”
Misverstanden over pesten
Pesten is goed voor je karaktervorming en helpt je om je uit moeilijke situaties te redden”
Van systematisch gepest worden leer je niets“Ik ben vroeger op school ook gepest, maar dat heeft geen enkele invloed op me gehad”
Was het wel écht pesten?3. “Als je gepest wordt, moet je juist leren om van je af te bijten”
Dit is moeilijk, gegeven het machtsverschil
Pesten is een groepsproces
- Je hebt een groep nodig om te pesten
- Pesten is een probleem van de groep
- Je hebt de groep nodig om het op te lossen
- Het zijn de normen in de groep en gerelateerde groepsprocessen die bepalen of leerlingen met risicofactoren worden in- of buitengesloten, of de kans krijgen om te pesten.
Pesten en de groep
- Bijna alle leerlingen keuren pesten af; toch zijn er veel die meedoen of die niets zeggen
- Van belang dat alle leerlingen leren inzien dat zijzelf invloed kunnen hebben op het pesten
- Ombuigengroepsnorm:“We willen dat pesten stopt”
Hoe wordt pesten op school aangepakt?
Scholen moeten zorgen voor een sociaal veilige omgeving en moeten pesten tegengaan. Hoe ze dit doen, mogen scholen zelf bepalen. Ze moeten wel voldoen aan de Wet veiligheid op school.
Beleid op school
Scholen voor primair en voortgezet onderwijs zijn verplicht een veiligheidsplan op te stellen. Een pestprotocol kan een onderdeel van dit plan zijn maar dat is niet verplicht. De school moet vermelden:
- hoe de school pestgedrag signaleert;
- welke afspraken er zijn om pesten te voorkomen en aan te pakken;
- wie de vertrouwenspersoon is;
- wie het aanspreekpunt pesten is;
- hoe de klachtenregeling werkt;’
- waar de onafhankelijke klachtencommissie is te vinden.
"Uiteindelijk zullen we ons niet de woorden van onze vijanden herinneren, maar het zwijgen van onze vrienden”
- Martin Luther King -
Breng snel een bezoekje aan ...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
► Kenniscentrum Pesten
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
► Kenniscentrum Online pesten ~ Cyberpesten
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
► Kennisbank ~ Inclusief Downloadcentrum
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
► Lesideëen & Lesmaterialen ~ Pesten & Online Pesten
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
► Dag tegen Pesten ~ Landelijk, Jaarlijks 19 april
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
► Week tegen Pesten ~ Nationaal & Internationaal
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wij bieden naast tips & adviezen tegen Pesten en Online Pesten, voor Scholen ook informatie, zoals (zie Kennisbank):
- Beleidsinstrumenten
- Factsheets, Wegwijzers
- Cijfers & Feiten, Richtlijnen
- Wet- en regelgevingen
- Handreikingen
- Protocollen
- Wetenschappelijke Onderzoeken
- Posters
- en veel gratis Lesmaterialen.
Downloadcentrum
In onze kennisbank (inclusief downloadcentrum) tref je allerlei materialen en informatie aan over pesten & online pesten (nationaal en internationaal), ter inspiratie of om te downloaden:
- Handleidingen
- Beleid & Factsheets (routekaarten, wegwijzers)
- Wetenschappelijke Onderzoeken
- Posters Stop Pesten Nu
- Lesmaterialen Pesten & Cyberpesten
- Kleurplaten Stop Pesten Nu
- Rebussen
Onderstaande bestanden worden door Stichting Stop Pesten Nu aangeboden voor preventie- en voorlichtingsdoeleinden. Stichting Stop Pesten Nu behoudt zich alle intellectuele eigendomsrechten en andere rechten voor met betrekking tot alle op of via deze website aangeboden informatie, waaronder grafisch materiaal, logo’s en teksten. Wij verwijzen ook naar externen die waardevolle content hebben ontwikkeld om pesten en online pesten te stoppen en uiteraard liggen de intellectuele eigendomsrechten bij deze externe partijen.
U mag informatie op deze website en het Stop Pesten Nu logo alleen kopiëren of op ander wijze openbaar maken voor niet-commerciële doeleinden (met bronvermelding). Voor commerciële doeleinden is vooraf schriftelijk toestemming nodig van Stichting Stop Pesten Nu.
Stichting Stop Pesten Nu is hèt kenniscentrum, informatiecentrum, expertise- en adviescentrum van Nederland gericht op pesten en online pesten (cyberpesten).
STAYING SAFE ONLINE Practical strategies to best support all children and young people online, including those who identify as LGBT | Downloaden |
Goede Praktijken tegen Geweld Preventie en bestrijding van ongewenste omgangsvormen op de werkplek | Downloaden |
Vertrouwenspersoon INTEGRITEIT IN DE PRAKTIJK Bron Huis van Klokkenluiders | Downloaden |
29240-119 Inspectierapport over de joods-orthodoxe school Cheider 2020 | Downloaden |
29240-121 Nieuwe cijfers over pesten in het funderend onderwijs | Downloaden |
29240-122 Beleidsreactie Evaluatie Wet veiligheid op school | Downloaden |
29240-123 Inspectierapport Cheider 2021 | Downloaden |
31289-503 Reactie op brief COC en Rutgers: ‘Situatie LHBTI’s op school – urgent verzoek COC en Rutgers’ | Downloaden |
Actieplan Sociale Veiligheid op school van PO- en VO raad | Downloaden |
Anti-Bullying Week - What is it and what does it achieve? | Downloaden |
Antipestslang voor Internaten Poster om te werken aan welbevinden en preventie van pesten op school Bron Vlor | Downloaden |
BasisInspectieModule (BIM) Arbozorg Onderdeel: RI&E, Basiscontract en Deskundige Bijstand | Downloaden |
BasisInspectieModule Agressie en Geweld Inspectie SZW | Downloaden |
Be in Ctrl Information and Resources for Schools Addressing Online Sexual Coercion and Extortion | Downloaden |
Bijlage Cartoon Les idee 283: Anti-Bullying Week 2020 Primary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage Inspiratie visie beleidsplan Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Bijlage: Inspiratie beleidsplan Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Bijlage: Link met de leerlijn Mediawijsheid Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Brochure Sociale media en schoolmedewerkers: omgaan met valkuilen Bron Kennisnet en School en Veiligheid | Downloaden |
Brochure Zorgplicht sociale veiligheid leerlingen op school Rijksoverheid | Downloaden |
Buiten spel. Uitsluiting van kinderen (h)erkennen en aanpakken! Kinderombudsman | Downloaden |
CBF donateursvertrouwen weer omhoog maart 2021 | Downloaden |
CNV-onderzoeksresultaten: meerderheid vrouwen seksueel geïntimideerd op werkvloer | Downloaden |
Communicatie protocol na (poging tot) zelfdoding van een student ingevuld voorbeeld Bron ZonMW Trimbos instituut | Downloaden |
Cyberincidenten kunnen maatschappij verlammen 2020 Bron Ministerie Justitie en Veiligheid | Downloaden |
Cyberpesten: Wat is het en wat kan je ertegen doen? Bron NJI | Downloaden |
Cybersecuritybeeld Nederland CSBN 2020 | Downloaden |
Digitaal Veiligheidsplan | Downloaden |
Digitaal Veiligheidsplan School & Bestuur | Downloaden |
Download 'Factsheet meldingen vertrouwensinspecteurs over de sectoren po, vo, so, mbo en wo over schooljaar 2017/2018' | Downloaden |
Drie adviezen voor een veilig schoolklimaat Bron Kennisnet | Downloaden |
Drie vragen om nep nieuws te ontmaskeren Bron Facebook 2020 | Downloaden |
Eindrapport van de Onderzoekscommissie De Vries iov NOC NSF seksuele intimidatie en misbruik in de sport 2018 | Downloaden |
Enqûete resultaten pesten op het werk per branche RTL Nieuws | Downloaden |
Evaluatie Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Factsheet Agressie door derden op het werk van Ministerie SZW en TNO | Downloaden |
Factsheet gendernormen en geweld onder jongeren Bron Act4Respect | Downloaden |
factsheet Hoe herken je een Broodje aap? | Downloaden |
Factsheet Interne ongewenste omgangsvormen TNO | Downloaden |
Factsheet Online sexual intimidation 2020 Ministerie VWS | Downloaden |
FACTSHEET Peiling ‘Effect coronacrisis op LHBTI’s in Nederland’ Bron Movisie | Downloaden |
Factsheet Pesten in het Basis Onderwijs 2021 | Downloaden |
Factsheet Pesten in het Voortgezet Onderwijs 2021 | Downloaden |
Factsheet Video conferencing apps - Privacy and security measures Source Europol | Downloaden |
Factsheet Week van de Werkstress 2020 Bron TNO | Downloaden |
Framework for reopening schools UNESCO | Downloaden |
Functieprofiel vertrouwenscontactpersoon (VCP) Bron NOC-NSF | Downloaden |
Gedragscode Vertrouwenspersonen aangesloten bij LVV | Downloaden |
Goede voorbeelden van interventies bij geweld en pesten op het werk van Prima EF Consortium | Downloaden |
Groepsdynamica in de klas van School & Veiligheid | Downloaden |
Guidelines for industry on Child Online Protection 2020 Source ITU-COP | Downloaden |
Guidelines for policy-makers on Child Online Protection 2020 | Downloaden |
Guidelines for policy-makers on Child Online Protection Executive Summary 2020 Source ICU-COP | Downloaden |
Handleiding Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Handout onderzoek kindermishandeling 2020 De Kindertelefoon | Downloaden |
Handreiking gedragscode (on)gewenste omgangsvormen TNO | Downloaden |
Handreiking Integriteitssysteem Goede Doelen Nederland | Downloaden |
Handreiking rouw en werk Bron TNO Ministerie SZW Arboportaal | Downloaden |
Handreiking verminderen van bi+ discriminatie Movisie | Downloaden |
Handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid Pesten en geweld op school Bron Vlaanderen.be | Downloaden |
Help als bestuurder en ondernemingsraad pesten de organisatie uit! Folder Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg | Downloaden |
Help als leidinggevende pesten de organisatie uit! folder van Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg | Downloaden |
Help als medewerker pesten de organisatie uit! Folder Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg | Downloaden |
Infographic Cyberpesten van Beau Oldenburg | Downloaden |
Infographic instemming van de ondernemingsraad Bron Rendement | Downloaden |
Infographic Pesten 2019 door Beau Oldenburg | Downloaden |
Infographic Seksuele intimidatie of misbruik in de sport meegemaakt Centrum Veilige Sport | Downloaden |
Infographic Sport 2020 NOC-NSF | Downloaden |
infographic werkzame elementen lokaal inclusief LHBT beleid Bron Movisie | Downloaden |
Informatieblad professionele vertrouwenspersonen Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Downloaden |
Informatiebrochture LKC Drie routes om een klacht op school op te lossen | Downloaden |
informatiebrochure Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (pdf) | Downloaden |
Inspectie SZW BasisInspectieModule (BIM) Intern ongewenst gedrag | Downloaden |
Inspiratielijst samenwerking met ouders bij online pesten (cyberpesten) Bron: School & Veiligheid | Downloaden |
Integriteit in de praktijk - de vertrouwenspersoon publicatie van het Huis voor Klokkenluiders | Downloaden |
Jaarplan Stichting Stop Pesten Nu 2021 | Downloaden |
Jaarverslag Integriteit Defensie 2020' | Downloaden |
Kaartjes met Bouwstenen Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Kamerbrief bij rapport 'Wat Werkt tegen Pesten' PDF 24 mei 2018 | Downloaden |
Kamerbriief Nieuwe cijfers over Pesten in het funderend Onderwijs d.d. 28 september 2021 | Downloaden |
KNGU Ongelijke leggers 2021 | Downloaden |
Legplan Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Leidraad omgaan met ongewenste beelden van leerlingen of personeel op scholen Bron VO-raad | Downloaden |
Leidraad voor het positioneren en het functioneren van vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen op het werk Inspectie SZW | Downloaden |
Les idee 231: For teachers The Cyber Hero lesson plans (9-14 jaar) Bron: Cybersimple.be | Downloaden |
Manifest. Stop racisme en discriminatie in de media: het is tijd voor #followup | Downloaden |
MBO handreiking structurele aanpak bij pesten Platform Veiligheid MBO, 2010 | Downloaden |
Model protocol Social Media Versus | Downloaden |
Modelgedragscode CAO Wsw Model voor een gedragscode die is ontwikkeld door sociale partners van de Collectieve arbeidsovereenkomst voor de sociale werkvoorziening SBCM | Downloaden |
Monitor Sportief Wedstrijdgedrag 2020 Mulier instituut | Downloaden |
Monitor Veilig Sport Klimaat 2018 | Downloaden |
Omgangsregels opstellen voor de sportvereniging Bron NOC-NSF | Downloaden |
Onderwijsprotocol tegen pesten van Vereniging Openbaar Onderwijs | Downloaden |
Onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de gehandicaptensport 2021 | Downloaden |
Onderzoeksresultaten eenzaamheid handout 2020 Bron Kindertelefoon | Downloaden |
Ongewenste omgangsvormen Publicatie Arbeidsinspectie | Downloaden |
2021 Effectiveness of school‐based programs to reduce bullying perpetration and victimization: An updated systematic review and meta‐analysis | Downloaden |
51 Critical Cyberbullying Statistics in 2020 - BroadbandSearch | Downloaden |
Breakfast Skipping, Psychological Distress, and Involvement in Bullying: Is There a Connection? | Downloaden |
Bullying and Victimization Trajectories in the First Years of Secondary Education: Implications for Status and Affection | Downloaden |
Caught in a vicious cycle? Explaining bidirectional spillover between parent-child relationships and peer victimization | Downloaden |
Cognitive Predictors of Relational and Social Bullying, Overt Aggression, and Interpersonal Maturity in a Late Adolescent Female Sample | Downloaden |
Core beliefs and culture Chairman’s survey findings Deloitte | Downloaden |
Download 'Eindrapportage vignettenstudie kwetsende content online' | Downloaden |
Feeling Cybervictims’ Pain The Effect of Empathy Training on Cyberbullying University of Oxford and Berlin | Downloaden |
How Does Individualism-Collectivism Relate to Bullying Victimisation? | Downloaden |
MICTIVO3 rapport svz op het gebied van onderwijs en ICT | Downloaden |
Ontwikkeling van cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden van jongens en meisjes Onderwijsraad | Downloaden |
Prevention 2.0: Targeting Cyberbullying School Society for Prevention Research 2013 | Downloaden |
Report Harmful Content (RHC) is a national reporting centre provided by the UK Safer Internet Centre | Downloaden |
Risk Factors of Cyberbullying Perpetration Among School-Aged Children Across 41 Countries: a Perspective of Routine Activity Theory | Downloaden |
The Systematic Application of Network Diagnostics to Monitor and Tackle Bullying and Victimization in Schools | Downloaden |
The Systematic Application of Network Diagnostics to Monitor and Tackle Bullying and Victimization in Schools 2020 Tessa Kaufman, Gijs Huitsing, Rene Veenstra | Downloaden |
Trends in emotioneel welbevinden van jongeren | Downloaden |
Verminderen van discriminatie tegen bi+ mensen. Wat werkt? Movisie | Downloaden |
'Sexting: do, dare or don't?' Een kwalitatief onderzoek naar de rol van peers, media en ouders UGent 2016 | Downloaden |
2019 Belgische onderzoek (2019) onder jongeren staan succesvolle acties tegen pesten Bron Pimento be | Downloaden |
2019 Change Starts With Us a Literature review | Downloaden |
2019 onderzoeksrapport naar succesvolle acties tegen pesten bij 7 Antwerpse scholen door Pimento België | Downloaden |
2021 KU Leuven Teachers4Victims Onderzoeksrapport hoe leerkrachten pesten op school kunnen helpen voorkomen en verminderen | Downloaden |
2021 Onderzoek financiële afpersing onder jongens sextortion Helpwanted | Downloaden |
2021 Testing how teachers’ self-efficacy and student- teacher relationships moderate the association between bullying, victimization, and student self- esteem | Downloaden |
2021 Wie zet de norm?! Populaire jongeren als mogelijke sleutel naar positievere klassen in het middelbaar onderwijs | Downloaden |
3108 volledige tekst WODC-onderzoek: Voorziening voor verzoeken tot snelle verwijdering van onrechtmatige online content september 2020 | Downloaden |
A nationally representative Pew Research Center survey of 4,248 U.S. adults exploring online abuse and harassment from various perspectives. | Downloaden |
A report outlining recommendations to address bullying face to face and online 2019 Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
A study into the effectiveness of the Anti-Bullying Procedures on Traveller and Roma pupils' experiences in the school system | Downloaden |
Aanpak van Pesten in de Brugklas van het Reguliere Voortgezet Onderwijs | Downloaden |
Addressing Specific Forms of Bullying: A Large-Scale Evaluation of the Olweus Bullying Prevention Program | Downloaden |
Addressing Specific Forms of Bullying: A Large-Scale Evaluation of the Olweus Bullying Prevention Program | Downloaden |
Advies over welbevinden en preventie van pesten op school 2019 VLOR België | Downloaden |
Amygdala activity to angry and fearful faces relates to bullying and victimization in adolescents | Downloaden |
An Internet Young People Can Trust How young people are managing reliability and misleading content online | Downloaden |
Anti-Bullying Week 2018 EVALUATION REPORT | Downloaden |
Anti-Bullying Week 2019 - Impact Report | Downloaden |
Artificial Intelligence to Address Cyberbullying, Harassment and Abuse: New Directions in the Midst of Complexity | Downloaden |
Betrokkenheid bij pesten en zelfbeeld groepen 6 7 en 8 basisschool | Downloaden |
Betrokkenheid bij pesten en zelfbeeld in de laatste drie groepen van de basisschool | Downloaden |
Bidirectional relationships between bullying, victimization and emotion experience in boys with and without autism | Downloaden |
Bijlage CNV-onderzoek: meer dan twee miljoen werknemers wordt gepest op werk 09-2020 | Downloaden |
Blijven kinderen pesten en gepest worden? | Downloaden |
Bullied, Not Believed and Blamed The Experiences of Gypsy, Roma and Traveller Pupils: Recommendations for Schools and Other Settings 2020 ABA | Downloaden |
Bullied, Not Believed and Blamed The Experiences of Gypsy, Roma and Traveller Pupils: Recommendations for Schools and Other Settings 2020 ABA | Downloaden |
Bullying and symptoms among school-aged children: international comparative cross sectional study in 28 countries 2005 | Downloaden |
Bullying and Victimization Trajectories in the First Years of Secondary Education: Implications for Status and Affection | Downloaden |
Bullying as a Group Process in Childhood: A Longitudinal Social NetworkAnalysis 2019 | Downloaden |
Bullying in schools: The role of teachers and classmates door Beau Oldenburg RUG | Downloaden |
Bullying victimisation through an interpersonal lens: focussing on social interactions and risk for depression Minita Franzen RUG Nederlandse samenvatting | Downloaden |
Bullying, Harassment and Stress in the Workplace —A European Perspective | Downloaden |
Causale verbanden tussen pesten en psychosociale problematiek Universiteit Utreacht | Downloaden |
Childhood and Adolescent Bullying Perpetration and Later Substance Use: A Meta-analysis | Downloaden |
Childhood bullying involvement predicts low-grade systemic inflammation into adulthood 2014 | Downloaden |
Childhood Risk and Protective Factors as Predictors of Adolescent Bullying Roles | Downloaden |
Closing the sextortion sentencing gap: A legislative proposal | Downloaden |
Coaching Teachers to Detect, Prevent, and Respond to Bullying Using Mixed Reality Simulation: an Efficacy Study in Middle Schools | Downloaden |
Competentiebeleving, dominantie en populariteit bij pesten: Daders, slachtoffers en niet-betrokken kinderen vergeleken | Downloaden |
Crossnationale vergelijking naar de aanpak van pesten op school België, Nederland & Zweden doorgelicht. | Downloaden |
Cultural mindset and bullying experiences: An eight-year trend study of adolescents' risk behaviors, internalizing problems, talking to friends, and social support | Downloaden |
Cyberbullying Research In Review Justin Patchin and Sameer Hinduja Cyberbullying Research Center www.cyberbullying.org (2019) | Downloaden |
Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils | Downloaden |
Cyberpesten bij jongeren in Vlaanderen Heidi Vandebosch professor, Doctor, departement communicatiewetenschappen, universiteit antwerpen | Downloaden |
Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen? | Downloaden |
Cyberweerbaarheid Risicobewustzijn en zelfbeschermend gedrag rondom cybercrime onder jongeren en mkb’ers Bron Saxion | Downloaden |
Dadertyperingen in sociale competentie bij pesten | Downloaden |
De banaliteit van het pesten Alicja Anna Gescinska (UGent) | Downloaden |
De effecten van pesten op het werk voor de werknemer Universiteit Amsterdam | Downloaden |
De internationale aanpak tegen cyberpesten. Een overzicht van wetenschappelijke studies waarin programma’s rond cyberpesten geëvalueerd worden Bron Friendly Attac | Downloaden |
De Relatie tussen Narcisme en Pestgedrag in de Vroege Adolescentie | Downloaden |
Digitale Leefwereld van Jongeren 2020 Bron Apestaartjaren | Downloaden |
Digitale Leefwereld van Kinderen 2020 Bron Apestaartjaren | Downloaden |
Direct and indirect punishment of norm violations in daily life 2020 | Downloaden |
Direct and indirect punishment of norm violations in daily life 2020 | Downloaden |
Disparities in Perpetrators, Locations, and Reports of Victimization for Sexual and Gender Minority Adolescents 2021 Tessa Kaufman Laura Baams RUG | Downloaden |
Ditch the label The Annual Bullying Survey 2017 | Downloaden |
Ditch the label The Annual Bullying Survey 2018 | Downloaden |
Do (Microtargeted) Deepfakes Have Real Effects on Political Attitudes? 2020 | Downloaden |
Do interpersonal conflict, aggression and bullying at the workplace overlap? A latent class modeling approach | Downloaden |
Do troublesome pupils impact teacher perception of the behaviour of their classmates? | Downloaden |
Duiveltjes op Internet een onderzoek naar digitaal pesten op vier middelbare scholen | Downloaden |
Effects of Bullying Forms on Adolescent Mental Health and Protective Factors: A Global Cross-Regional Research Based on 65 Countries 2022 | Downloaden |
Eindrapport (verkort) Wat werkt tegen pesten PO-scholen mei 2018 | Downloaden |
Eindrapport Commissie Anti-pestprogramma's mei 2018 PDF | Downloaden |
Eindrapport uitgebreid Wat Werkt Tegen Pesten? NRO mei 2018 | Downloaden |
Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace Source United Nations 2016 | Downloaden |
EOKM onderzoek EEN VERKENNEND ONDERZOEK .. NAAR FINANCIELE AFPERSING MET NAAKTBEELDEN ONDER JONGENS | Downloaden |
ESF- Project: Geweld op het werk II: organisationele risicofactoren op de werkplek 2005 KU Leuven | Downloaden |
Examining the Potential Mental Health Costs of Defending Victims of Bullying: a Longitudinal Analysis | Downloaden |
Exploring the perceived negative and positive longterm impact of adolescent bullying victimization 2021 Bron UGent | Downloaden |
Exposure to Bullying and General Psychopathology: A Prospective, Longitudinal Study | Downloaden |
Facts and Figures: slachtofferschap van (cyber)pesten | Downloaden |
Factsheet IBA 2020 Pesten en seksuele intimidatie in de juridische beroepsgroep | Downloaden |
Focus on: BULLYING 2017 Peter K Smith & Fethi Berkkun - Goldsmiths University of London | Downloaden |
Focus on: BULLYING 2018 Peter K Smith & Fethi Berkkun Goldsmiths, University of London | Downloaden |
Focus on: BULLYING 2019 Peter K Smith Goldsmiths, University of London | Downloaden |
Forms of Bullying and Associations Between School Perceptions and Being Bullied Among Finnish Secondary School Students Aged 13 and 15 | Downloaden |
Friendly Schools Universal Bullying Prevention Intervention: Effectiveness with Secondary School Students | Downloaden |
Gender politics and Exploring Masculinities in Irish Education | Downloaden |
Gendered Analysis of Cyberbullying Victimization and Its Associations with Suicidality: Findings from the 2019 Youth Risk Behavior Survey 2022 | Downloaden |
GLOBAL STATUS REPORT ON PREVENTING VIOLENCE AGAINST CHILDREN 2020 UNESCO | Downloaden |
Goede humor, slechte smaak: een sociologie van de mop | Downloaden |
Groepsprocessen bij pesten factoren die groepsproces positief en negatief beïnvloeden Evelien Hoekstra RUG | Downloaden |
Halo and association effects: Cognitive biases in teacher attunement to peer-nominated bullies, victims, and prosocial students April 2020 | Downloaden |
Handreiking-LHBTI-Feiten-Cijfers-2021 Movisie | Downloaden |
Het Effect van Middelengebruik, Delinquentie, Gepest worden, zelf Pesten en Sociale Angst op de Schoolmotivatie van Jongens en Meisjes in de Vroege Adolescentie | Downloaden |
HET EFFECT VAN PESTEN OP DE MENTALE GEZONDHEID VAN JONGE ADOLESCENTEN: EMOTIEREGULATIE ALS BUFFER OF RISICOFACTOR | Downloaden |
Het einde van pesten op school in zicht | Downloaden |
Hoe kun je als leerkracht pesten in je klas voorkomen en bestrijden? | Downloaden |
Hoe narcisten tot bloei komen: Over gezonde en ongezonde zelfgevoelens bij kinderen en adolescenten | Downloaden |
How dislike andbullying co-develop: a longitudinal study of negative relationships among children DorottyaKisfalusi MarianneHooijsma GijsHuitsing. RenéVeenstra | Downloaden |
Impact and dynamics of hate and counter speech online Bron ResearchGate | Downloaden |
Inclusion and education/ALL MEANS ALL 2020 Unesco.pdf | Downloaden |
Is narcisme een risicofactor voor pesten? Een longitudinaal onderzoek van groep 6 naar groep 7 van de basisschool | Downloaden |
JGZ-richtlijn Pesten 2014 | Downloaden |
Julia Brailovskaia, Tobias Teismann, Jurgen Margraf, Cyberbullying, Positive Mental Health and Suicide Ideation/Behavior, Psychiatry Research (2018). | Downloaden |
KiDiCoTi: Kids’ Digital Lives in Covid-19 Times: A Comparative Mixed Methods Study on Digital Practices, Safety and Wellbeing | Downloaden |
Leerkrachten en pesten: waarneming en de rol van de eigen ervaringen | Downloaden |
Literatuuronderzoek'Het fenomeen online seksueel geweld Bron: Rijksoverheid | Downloaden |
Making a difference in bullying Debra J. Pepler & Wendy Craig Aprl 2000 | Downloaden |
Marktonderzoeksbureau Ipsosdeed onderzoek in 28 landen naar cyberpesten juni 2018 | Downloaden |
Master Too Bee or to Queen Bee? Meidenvenijn in groep 5 2014 | Downloaden |
Mediagebruik en de mediawijsheid van 0 tot 18 en hun ouders medianest cijfers 2021 Vlaanderen | Downloaden |
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 1 Studenten | Downloaden |
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 2 Medewerkers | Downloaden |
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 3 Beleid | Downloaden |
Moral Courage Fostering Bystander Intervention Against Workplace Bullying | Downloaden |
More popular because you’re older? Relative age effect on popularity among adolescents in class Danelien A. E. van Aalst ,Frank van Tubergen | Downloaden |
More popular because you’re older? Relative age effect on popularity among adolescents in class May 2021 | Downloaden |
Naaktfoto's gelekt? Kwalitatieve studie naar ervaringen van slachtoffers 2020 UGent | Downloaden |
Offline netwerken, online pesten | Downloaden |
onderzoek 'Aantal gepeste leerlingen per klas: leerkracht maakt het verschil' van de Rijks Universiteit Groningen (RUG) | Downloaden |
Onderzoek 2017 Hoofdrolspeler, bijrol en figurant: socialisatie of individueel kenmerk Bron UGent | Downloaden |
Onderzoek Academisch Pesten BMJ Open Systematic review of academic bullying in medical settings: dynamics and consequences | Downloaden |
Onderzoek Discriminatie in de schoonmaak 2021 FNV | Downloaden |
Onderzoek Discriminatie in de schoonmaak 2021 FNV | Downloaden |
Onderzoek In hoeverre zijn middelbare scholen in Nederland aansprakelijk op grond van artikel 6:162 BW voor schade die een leerling lijdt als hij op die school wordt gepest Tom Rotteveel | Downloaden |
Onderzoek ISO Eén op de vijf studenten is wel eens slachtoffer geweest van een sociaal onveilig incident 2022 | Downloaden |
onderzoek Kwalitatief onderzoek naar visie en aanpak van vak- en groepsleerkrachten omtrent pesten binnen het gymnastiekonderwijs op basisscholen | Downloaden |
Onderzoek Lachen voorbij de grens Een filosofische bespreking van humor | Downloaden |
Onderzoek Leerkrachten en pesten: waarneming en de rol van de eigen ervaringen | Downloaden |
Onderzoek n in de kindertijd als predictor van psychopathische trekken in de adolescentie 2014 Bron UGent | Downloaden |
Onderzoek Over daders, slachtoffers, dader/slachtoffers en niet-betrokken leerlingen | Downloaden |
Onderzoek The Social Cognitions of Victims of Bullying: A Systematic Review 2021 RUG | Downloaden |
Onderzoeksverslag van het consortium Wat Werkt tegen Pesten PDF | Downloaden |
Online ontspoord schadelijk en immoreel gedrag op het internet in Nederland | Downloaden |
Online veiligheid Terre des Hommes mei 2021 | Downloaden |
Beyond Blame Educator Guide (English) source Center for Media Literacy | Downloaden |
Beyond Blame Student Guide (English) | Downloaden |
50 ideas for schools for Anti-Bullying Week Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Anti-Bullying prevention and intervention strategies support materials Primary | Downloaden |
Anti-Bullying Week 2018 Social Media Toolkit | Downloaden |
Bijlage 1 WOW1 Catfishing-mysteriespel Pimento.pdf | Downloaden |
Bijlage 284 Anti-Bullying Week 2020 Secondary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage 284 Handout 2 Powerpoint Anti-Bullying Week 2020 Secondary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage 284 Handout 2 What roles can we play Anti-Bullying Week 2020 Secondary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage 284 Powerpoint deel 2 Anti-Bullying Week 2020 Secondary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage 285: Anti-bullying Week Ariana’s story Source BBC | Downloaden |
Bijlage 285: foto met 2 kinderen Anti-bullying Week Ariana’s story Source BBC | Downloaden |
Bijlage bij De jongen die het liet regenen lesbrief VO-scholen bovenbouw | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 171 Laat je zien Doeboek, Week tegen Pesten 2018 School en Veiligheid | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 172 Anti-Pest Club Bron Zapp voor juffen en meesters | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 186 Lezen over pesten en werkkaart opdrachten Bron Kidsweek | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 241: Handboek voor Superhelden deel 1 docentenhandleiding | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 262: 13 tm 16 jaar Grappig of gepest? Bron: JongProtestant | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 262: JCM 1 Download Humor Hoe ver gaan we cartoons | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 262: JCM 1 Download Humor Hoe ver gaan we cartoons | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 268 Online safety activity book TEACHER’S GUIDE Source ITU/COP | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 268 Workbook for Children Online safety activity book work with Sango Source ITU/COP | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 269: Storybook Online with Sango safety online for children under 9 years old (Engels) Source ITU-COP | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 276: Choose how you want to act online and offline... Vicky's party | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 279: KiVa-lesbrief: Samen aan zet! | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 283: Anti-Bullying Week 2020 Primary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 40: Lesbrief voor groep 5, 6 en 7 bij het boek SuperDolfje | Downloaden |
Bijlage bij les idee Hé, het is oké over online seksualiteit Handleiding | Downloaden |
Bijlage bij les idee Hé, het is oké over online seksualiteit Vlaggensysteem 1 | Downloaden |
Bijlage bij les idee Hé, het is oké over online seksualiteit Vlaggensysteem 2 | Downloaden |
Bijlage bij les idee voor MBO leerlingen - Omgaan met Media - Cyberpesten Docentenhandleiding van MBO Mediawijsheid | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 172 Clubregels Anti-Pest Club Bron Zapp | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 172 Complimentenposter Anti-Pest Club Bron Zapp | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 172 Contract Anti-Pest Club Bron Zapp | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 172 EMOJI poster Anti-Pest Club Bron Zapp | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 172 Extra tips Anti-Pest Club Bron Zapp | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 172 Tips tegen pesten Anti-Pest Club Bron Zapp | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 197 Rewriting the rules | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 198 UP2US – Lesson 9: Making a stand against cyber bullying (Part 1) | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 199 Making a stand against bullying (Part 2) | Downloaden |
bijlage bij lesidee 201 What's cyberbullying Source Webwise.ie | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 204 Flipkaarten voor piekeraars Bron: Klasse.be | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 208 Digiducks Famous Friend Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 209 Digiducks Big Decisions Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 210 Up2Us Anti-Bullying Teachers’ Handbook with Junior Cycle SPHE lesson ideas Source Webwise.ie | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 232 Voor leerkrachten Cyber Helden - lessenpakket Bron: Cybersimple.be | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 306 Stripboek Nederland Blurred Lines Project | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 311 A practical PSHE toolkit for educators to explore online behaviour and consequences Peer pressure lesson plan FILM 3: “BACK ME UP | Downloaden |
Bijlage bij lesidee 311 Cyberbullying lesson 1 Film gone to far Peer pressure lesson plan Crossing the Line | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Activiteiten in de Week Tegen Pesten 2019 voor onder-, midden- en bovenbouw Kwink | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Activity Menu Werkboek voor leerlingen 2022 Digiduck and the Magic Castle Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Assembly Script Ages 3-7 Digiduck and the Magic Castle Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Assembly Slides Powerpoint Ages 3-7 Digiduck and the Magic Castle Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Digiduck and the Magic Castle PDF Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Educators Guidance Learn more and get involved in Safer Internet Day Digiduck and the Magic Castle Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee How to use the Safer Internet Day 2022 resources Digiduck and the Magic Castle Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Les idee 282: havo/vwo 1, 2, 3 Door de ogen van iemand anders van Poezie Paleis | Downloaden |
Bijlage bij lesidee lyrics Hou me vast Soundtracks uit de film Spijt | Downloaden |
Bijlage bij lesidee lyrics Space Soundtracks uit de film Spijt | Downloaden |
Bijlage bij lesidee lyrics Tuned Off Soundtracks uit de film Spijt | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Stellingenspel pesten Bron Katholiek Onderwijs Vlaanderen | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Story A Smartie the Penguin for EYFS (Powerpoint presentatation) 3-7 jaar Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Story A Smartie the Penguin for Year 1 (Powerpoint presentatation) 3-7 jaar Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Story A Smartie the Penguin for Year 2 (Powerpoint presentatation) 3-7 jaar Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Story B Smartie the Penguin for EYFS (Powerpoint presentatation) 3-7 jaar Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Story B Smartie the Penguin for Year 1 (Powerpoint presentatation) 3-7 jaar Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij lesidee Story B Smartie the Penguin for Year 2 (Powerpoint presentatation) 3-7 jaar Source Childnet | Downloaden |
Bijlage bij Mbo-niveau: 3 en 4 - Cyberpesten - mediawijsheid van MBOmediawijsheid | Downloaden |
Bijlage Educator Guidance Establishing a safe learning environment and responding to disclosures Digiduck and the Magic Castle Source Childnet | Downloaden |
Bijlage Les idee 207 Digibord Sextortion Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage Les idee 207 Docentenhandleiding Sextortion Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage Les idee 207 Werkblad Sextortion Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage les idee 281: Praatprofs De Kindertelefoon | Downloaden |
Bijlage Les idee 283: Handout 2 - Puzzle Piece_0 Anti-Bullying Week 2020 Primary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage Les idee 328 Digibord Sexting Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage Les idee 328 Docentenhandleiding Sexting Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage Les idee 328 Werkblad Sexting Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage Les idee 329 Digibord Grooming Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage Les idee 329 Docentenhandleiding Grooming Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage Les idee 329 Werkblad Grooming Bron Help Wanted | Downloaden |
Bijlage lesmateriaal groepsverdelers en energizers | Downloaden |
Bijlage Powerpoiint deel 2 Les idee 283: Anti-Bullying Week 2020 Primary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage Powerpoint Les idee 283: Anti-Bullying Week 2020 Primary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Brugklas met vragen en opdrachten Powerpoint | Downloaden |
Certificaat Jij bent een Cyber Held bij les idee 232 Bron: Cybersimple.be | Downloaden |
Cyberbullying - "Gone too far" Crossing the Line Guidance for teachers | Downloaden |
Cyberbullying - "Gone too far" Crossing the Line Powerpoint | Downloaden |
Cyberbullying - "Gone too far" Crossing the Line Worksheets | Downloaden |
Cyberbullying lesson plan - "Gone too far" Crossing the Line | Downloaden |
Cyberpesten Quiz van VPN Antwoordenvel | Downloaden |
Cyberpesten Quiz van VPN PDF | Downloaden |
De lijnoefening | Downloaden |
Digital Media Literacy for teachers Source Webwise.ie | Downloaden |
Docentenhandleiding De Locker Human Zelfvertrouwen na pesten | Downloaden |
Docentenhandleiding voor het MBO over social media, cyberpesten, grooming en sexting Janneke Dölle | Downloaden |
Draaiboek online pesten terugdringen Teamsessie: Online pesten (po, vo) les idee 158 Bron: School & Veiligheid.pdf | Downloaden |
Durf jij het aan les voor Week tegen Pesten van School & Veiligheid | Downloaden |
E-book Pesten in het jeugdwerk Bron Wiki FOS Scouting be | Downloaden |
Estafette stellingenspel (+10) zie lesidee 135 Bron TopInDeSport | Downloaden |
Families Pledge your allegiance to the Cyber Hero (zie ook lesidee 231) Bron: Cybersimple.be | Downloaden |
Film maken met de klas docentenhandleiding bijlage bij les idee 200 | Downloaden |
Films maken met de klas: hoe pak je dat aan? Bron Eye | |
Gevoelskaartjes Klasse | Downloaden |
Handleiding bij groepsspel Gelukt voor 12-14 jarigen van Kies Kies tegen Pesten | Downloaden |
Het hoger lager spel pesten in de sport 10+ Les idee 136 Bron TopInDeSport.be | Downloaden |
Informatieblad Pesten in de klas aanpakken en voorkomen van School & Veiligheid | Downloaden |
Instagram les Instagrap Mijn Kind Online + zie poster | Downloaden |
interactive learning resource designed to help children (5-16 years) aged between 5 and 16 to develop the knowledge and skills they need to navigate the online world Source ITU-COP | Downloaden |
Kidsweek werkboek + antwoorden | Downloaden |
Kidsweek werkboek + antwoorden | Downloaden |
Kwartetspel over pesten voor in de sport, zie les idee 134 Bron: TopInDeSport.be | Downloaden |
Kwink en de Gouden weken Vijf fases van groepsdynamica 2018 Bron Kwink op school | Downloaden |
Les idee 234: Cyberpesten film & werkboek Bron Travers Welzijn NieuwZkidZ | Downloaden |
Les idee 236 bijbehorende Lesbrief Trek je bek open | Downloaden |
Les idee 237 Het lespakket Stop Cyberpesten Bron ChildFocus.be | Downloaden |
Les idee 279: KiVa-lesbrief: Samen aan zet! | Downloaden |
Les idee 280: Kwink &… de Week Tegen Pesten 2020 | Downloaden |
Les idee 290 vak Burgerschap Zelfbewustzijn | Downloaden |
Les idee Gooi eens wat verbinding in je groep BO-scholen Vlaamse Week tegen Pesten 2021 | Downloaden |
Les idee voor groep 6 Afgewezen en erbij horen Bron HU | Downloaden |
Lesbrief Alle beetjes helpen! van Tumult voor Week tegen Pesten 2019 | Downloaden |
Lesbrief bij ‘Midzomernachtdroom’ zie les idee 86 van Marieke Nijmanting voor groep 7 en 8 | Downloaden |
Lesbrief De Kennis van Nu in de klas Sociale buitensluiting School TV | Downloaden |
Lesbrief Er zijn grenzen Het Klokhuis | Downloaden |
Lesbrief Is het plagen of pesten? Bron Tumult | Downloaden |
Lesbrief Omstanders bij pesten voor vo-scholen zie les idee 55, Bron: Pestweb | Downloaden |
Lesbrief Sterker dan pesten! Bron Tumult | Downloaden |
Lesbrief Stop Hou Op Woezel & Pip ism Stop Pesten Nu | Downloaden |
Lesbrief voor groep 5, 6 en 7 bij het boek SuperDolfje zie les idee 40 Bron Pestweb | Downloaden |
Lesbrief Week Tegen Pesten 2020 Samen aan zet Bron Stichting Stop Pesten Nu | Downloaden |
lesidee 202 Download lesmaterialen bijlage Bron WeLoveSociety | Downloaden |
lesidee 202 lesmateriaal Afsluiting Bron WeLoveSociety | Downloaden |
lesidee 202 lesmateriaal Opdracht Bron WeLoveSociety | Downloaden |
lesidee 202 lesmateriaal start Bron WeLoveSociety | Downloaden |
lesidee 202 lesmateriaal Stellingen Bron WeLoveSociety | Downloaden |
Lesidee voor Burgerschap Vlaamse Week tegen Pesten 2021 | Downloaden |
Lesinstructie complimentenmuur les 2 Kidsweek in de Klas Taalles tegen pesten groep 5 t/m 8 | Downloaden |
Lesinstructie Pesten les 1 Kidsweek in de Klas Taalles tegen pesten groep 5 t/m 8 | Downloaden |
Lesmap Sexting@School Bron Mediawijs.be | Downloaden |
Lesmateriaal Engels Words Wound with activities for teachers to discuss and aid cyberbullying education | Downloaden |
Lesson plan Against Homophobia and Transphobia from UNESCO | Downloaden |
Lesson plan Joking, Teasing or Bullying? Ages 7 en 8 | Downloaden |
Lesson plan Thinking about gender norms 13 years and above from UNESCO | Downloaden |
Lesson plan What are they thinking? 13 and above Source UNECSO | Downloaden |
Lesson Plans and Quick Activities Just a joke? Sexualised online bullying amongst 9-12 Source Childnet | Downloaden |
Materiaal bij groepsspel Gelukt voor 12-14 jarigen van Kies Kies tegen Pesten | Downloaden |
MBO Regels in Wthat's app groepen | Downloaden |
Oefening omgaan met lastig gedrag Agressie en boosheid: één pot nat? Bron School & Veiligheid | Downloaden |
Oefeningen voor de Zilveren Weken tegen pesten van School en Veiligheid (pdf) | Downloaden |
Cyberbullying: Identification, Prevention, & Response Editon 2019 Cyberbullying Research Center | Downloaden |
Gesprekshandleiding voor ouders en kinderen over cyberpesten van Norton | Downloaden |
Online met een licht verstandelijke beperking? voor Zorgprofessionals Bron Mediawijsheid | Downloaden |
10 tips Cyberpesten voorkomen flyer van Veilig online be | Downloaden |
10 tips social media van Veilig Online be | Downloaden |
Brochure Sociale veiligheid op school en internet Kennisnet en Stichting School en Veiligheid | Downloaden |
Cybersecurity Woordenboek | Downloaden |
Gedragscode tijdens het leren-op-afstand: Ook digitaal doen we normaal van Winkler Prins | Downloaden |
Haatspraak Bron Medianest | Downloaden |
HELP! Er circuleert een naaktfoto/ seksfilmpje op mijn school! Bron: L.O.V.E. Online | Downloaden |
HOE CREËER JE THUIS EEN VEILIGE ONLINE OMGEVING Bron Europol | Downloaden |
Hulpmiddelen voor leraren tegen cyberpesten Blurred Lines Project | Downloaden |
Infographic Sextortion Openbaar Ministerie | Downloaden |
Informatiemap voor ouders over cyberpesten van VIVA Svv België | Downloaden |
Facing reality? Law enforcement and the challenge of deepfakes Source Europol | Downloaden |
Stop the communication. Block the person. How? Source Europol | Downloaden |
A Comprehensive Technical Package for the Prevention of Youth Violence and Associated Risk Behaviors 2018 | Downloaden |
Action Plan on Bullying 2013 | Downloaden |
Addressing the pressure to be perfect toolkit: Making Instagram work for your child Bron Internetmatters.org | Downloaden |
Addressing the pressure to be perfect toolkit: Parents toolkit: Creating a positive image online Bron InternetMatters.org | Downloaden |
Addressing the pressure to be perfect toolkit: Parents toolkit: Supporting young people’s wellbeing Bron InternetMatters.org | Downloaden |
Addressing the pressure to be perfect toolkit: Parents toolkit: The balancing act of screen time Bron InternetMatters.org | Downloaden |
Angst en agressie in de school van Kees van Overveld | Downloaden |
Are you a victim? Get help. Report it. We are here. Source Europol | Downloaden |
Badoo handleiding van Helpwanted | Downloaden |
Brochure met soorten online fraude in Infographics van Europol | Downloaden |
Code of Practice forEmployers and Employees onthe Prevention and Resolution ofBullying at Work | Downloaden |
Cybercrime: Helpdeskfraude Infographic Bron Politie | Downloaden |
Diary & Action Plan A process guide to support Parents and Guardians with addressing bullying | Downloaden |
Externe verantwoording Integriteit Goede Doelen Nederland | Downloaden |
Facebook handleiding van Helpwanted | Downloaden |
Foster Carers: Advice for talking to 9-17s about online sexual harassment PDF Source Childnet | Downloaden |
Google handleiding van Helpwanted | Downloaden |
Guidance Sexual bullying - anti-bullying for teachers and other professionals Source ABA | Downloaden |
Guidance support LGBT children online Staying safe online PDF Source Childnet | Downloaden |
Guidelines for parents and educators on Child Online Protection 2020 Source ITU-COP | Downloaden |
Guidelines for parents and educators on Child Online Protection Executive Summary 2020 Source ITU-COP | Downloaden |
Handboek Digitale geletterdheid Bron Kennisnet | Downloaden |
Handleiding Bewijs Opslaan bij cyberpesten | Downloaden |
Handreiking Cybercrime Bron: Nationaal Cyber Security Centrum Ministerie Justitie en Veiligheid | Downloaden |
handzaam hulpmiddel om integriteit te borgen binnen je organisatie Goede Doelen Nederland | Downloaden |
Help! Er circuleert een naaktfoto/seksfilmpje op mijn school Bron: Helpwanted | Downloaden |
How to set your privacy settings on social media Source: Europol | Downloaden |
How young people are managing reliability and misleading content online Bron SaferInternetDay2021 | Downloaden |
In de sport: gepast reageren bij pesten zie tips TopInDeSport.be | Downloaden |
Infographic Investment Scams Bron Europol | Downloaden |
Infographic Invoice Fraud Bron Europol | Downloaden |
Infographic Spoofed Bank Websites Bron Europol | Downloaden |
Infographic: Een verkenning van sekseverschillen in het onderwijs | Downloaden |
Instragram handleiding van Helpwanted | Downloaden |
Integriteit, Vanzelfsprekend - stappenplan Bron Het CCV | Downloaden |
Mediawegwijzer voor leerkrachten over Sexting @ School Child Focus, Sensoa, Pimento en MIOS-UAntwerpen | Downloaden |
Online safety guide for parents and carers | Downloaden |
Stappenplan pesten Bron Centrum Veilige Sport Nederland | Downloaden |
10 tips Internet en privacy van Veilig Online be | Downloaden |
Apps MAAR EEN SPELLETJE? Installeer alleen apps van officiële appstores. Bron Europol | Downloaden |
Banter or Bullying report 2019 Source The Cybersmile foundation | Downloaden |
Bouwplaat Duurzame inzetbaarheid: Huis van werkvermogen | Downloaden |
Checklist: Wat doet jouw school tegen pesten? Ketnet | Downloaden |
Cyber Scams infographics Nederland CEO/BEC-fraude wordt een medewerker die betalingen mag verrichten, misleid om een valse factuur te betalen Bron Europol | Downloaden |
Cyberbullying Classroom Crossword - Source Words Wound | Downloaden |
Cyberbullying Classroom Crossword - Source Words Wound | Downloaden |
De klachtenstructuur als vangnet, de weg naar gewenst gedrag Bron Inspectie SZW | Downloaden |
Do's en don'ts pesten voor Ouders | Downloaden |
Doe meer tegen Pesten: Scholen kunnen meer doen tegen pesten zeggen onderzoekers Gijs Huitsing en Danelien van Aalst van RijksUniversiteit Groningen | Downloaden |
Fear in the Workplace: The Bullying Boss | Downloaden |
Folder Oplichting via WhatsApp Bron: Politie Nederland | Downloaden |
Geldezel, money mule of katvanger Bron Europol en Politie | Downloaden |
Gids voor ouders over gamen van Veilig Online be | Downloaden |
Gouden regels bij online winkelen Bron Europol | Downloaden |
Handreiking De scholen weer open Rituelen voor een verbonden start na corona Bron Arkade en Humanistisch Verbond | Downloaden |
Het gaat met je kind niet goed op school. Wat nu? | Downloaden |
Infographic Pesten Basisscholen Beau Oldenburg | Downloaden |
Klassenfeestjes voor Iedereen Draaiboek | Downloaden |
Kleurplaat groep 3 tm 6 gemaakt door Kim 9 jaar Stop Pesten Nu | Downloaden |
Kleurplaat voor groep 3 tm 8: Samen kunnen wij pesten stoppen. Stop Pesten Nu gemaakt door prijswinnares Jessica 11 jaar | Downloaden |
Kleurplaat voor peuters en kleuters: met bandje tegen pesten 'Ik STOP pesten nu!' | Downloaden |
Kleurplaat voor peuters en kleuters: Stop Pesten Nu Maak een vuist tegen pesten | Downloaden |
Live streaming Top 10 tips for teens Source Cyberbullying org | Downloaden |
Mag ik foute grappen maken? | Onderzoekend gesprek met socioloog Niels Spierings PDF aantekeningen van de avond | Downloaden |
Opgelicht door online liefdes Romance Scam Infographic Bron Europol | Downloaden |
Angela Groothuizen zegt: Ik STOP pesten nu! Poster tegen pesten | Downloaden |
Bennie Jolink zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen pesten | Downloaden |
Bløf zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen pesten | Downloaden |
BN'ers special voor de Landelijke Dag tegen Pesten posters | Downloaden |
Cesar Zuiderwijk zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen Pesten | Downloaden |
Don (Game Meneer) zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen Pesten | Downloaden |
Edwin Evers zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen Pesten | Downloaden |
Fred Rutte zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen pesten | Downloaden |
Glenn Helder zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen pesten | Downloaden |
Go Ahead Eagles zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen Pesten | Downloaden |
Infographic Dit moet je weten over CYBERPESTEN van Beau Oldenburg | Downloaden |
Infographic Poster Pesten door Beau Oldenburg | Downloaden |
Instagram les Instagrap Mijn Kind Online poster | Downloaden |
Jarno Hams zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen pesten | Downloaden |
Jouri Mulder zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen pesten | Downloaden |
Mark Tuitert zegt: Ik STOP pesten nu! poster tegen pesten | Downloaden |
Antipestslang Poster om te werken aan welbevinden en preventie van pesten op school Bron Vlor | Downloaden |
Artikel Ingrijpen bij discriminatie als omstander: het nut, de noodzaak en de tips juli 2020 | Downloaden |
Draaiboek ouderavond over pesten basisonderwijs van Pestweb | Downloaden |
Draaiboek ouderavond over pesten voortgezet onderwijs van Pestweb | Downloaden |
Flyer met tips tegen pesten van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten | Downloaden |
Handboek digitale geletterdheid 2021/ 2022 Bron Kennisnet | Downloaden |
Handboek Digitale geletterdheid 2017/2018 Bron Kennisnet | Downloaden |
Katern voor de bovenbouw (groep 5 t/m 8) om de kinderen (BO) weer een groep te laten zijn Bron Kiva school | Downloaden |
Katern voor de onderbouw (groep 1 t/m 4) om de kinderen (BO) weer een groep te laten zijn Bron Kiva school | Downloaden |
Pagina's
- 1
pagina 2
STAYING SAFE ONLINE Practical strategies to best support all children and young people online, including those who identify as LGBT | Downloaden |
Goede Praktijken tegen Geweld Preventie en bestrijding van ongewenste omgangsvormen op de werkplek | Downloaden |
Vertrouwenspersoon INTEGRITEIT IN DE PRAKTIJK Bron Huis van Klokkenluiders | Downloaden |
29240-119 Inspectierapport over de joods-orthodoxe school Cheider 2020 | Downloaden |
29240-121 Nieuwe cijfers over pesten in het funderend onderwijs | Downloaden |
29240-122 Beleidsreactie Evaluatie Wet veiligheid op school | Downloaden |
29240-123 Inspectierapport Cheider 2021 | Downloaden |
31289-503 Reactie op brief COC en Rutgers: ‘Situatie LHBTI’s op school – urgent verzoek COC en Rutgers’ | Downloaden |
Actieplan Sociale Veiligheid op school van PO- en VO raad | Downloaden |
Anti-Bullying Week - What is it and what does it achieve? | Downloaden |
Antipestslang voor Internaten Poster om te werken aan welbevinden en preventie van pesten op school Bron Vlor | Downloaden |
BasisInspectieModule (BIM) Arbozorg Onderdeel: RI&E, Basiscontract en Deskundige Bijstand | Downloaden |
BasisInspectieModule Agressie en Geweld Inspectie SZW | Downloaden |
Be in Ctrl Information and Resources for Schools Addressing Online Sexual Coercion and Extortion | Downloaden |
Bijlage Cartoon Les idee 283: Anti-Bullying Week 2020 Primary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage Inspiratie visie beleidsplan Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Bijlage: Inspiratie beleidsplan Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Bijlage: Link met de leerlijn Mediawijsheid Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Brochure Sociale media en schoolmedewerkers: omgaan met valkuilen Bron Kennisnet en School en Veiligheid | Downloaden |
Brochure Zorgplicht sociale veiligheid leerlingen op school Rijksoverheid | Downloaden |
Buiten spel. Uitsluiting van kinderen (h)erkennen en aanpakken! Kinderombudsman | Downloaden |
CBF donateursvertrouwen weer omhoog maart 2021 | Downloaden |
CNV-onderzoeksresultaten: meerderheid vrouwen seksueel geïntimideerd op werkvloer | Downloaden |
Communicatie protocol na (poging tot) zelfdoding van een student ingevuld voorbeeld Bron ZonMW Trimbos instituut | Downloaden |
Cyberincidenten kunnen maatschappij verlammen 2020 Bron Ministerie Justitie en Veiligheid | Downloaden |
Cyberpesten: Wat is het en wat kan je ertegen doen? Bron NJI | Downloaden |
Cybersecuritybeeld Nederland CSBN 2020 | Downloaden |
Digitaal Veiligheidsplan | Downloaden |
Digitaal Veiligheidsplan School & Bestuur | Downloaden |
Download 'Factsheet meldingen vertrouwensinspecteurs over de sectoren po, vo, so, mbo en wo over schooljaar 2017/2018' | Downloaden |
Drie adviezen voor een veilig schoolklimaat Bron Kennisnet | Downloaden |
Drie vragen om nep nieuws te ontmaskeren Bron Facebook 2020 | Downloaden |
Eindrapport van de Onderzoekscommissie De Vries iov NOC NSF seksuele intimidatie en misbruik in de sport 2018 | Downloaden |
Enqûete resultaten pesten op het werk per branche RTL Nieuws | Downloaden |
Evaluatie Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Factsheet Agressie door derden op het werk van Ministerie SZW en TNO | Downloaden |
Factsheet gendernormen en geweld onder jongeren Bron Act4Respect | Downloaden |
factsheet Hoe herken je een Broodje aap? | Downloaden |
Factsheet Interne ongewenste omgangsvormen TNO | Downloaden |
Factsheet Online sexual intimidation 2020 Ministerie VWS | Downloaden |
FACTSHEET Peiling ‘Effect coronacrisis op LHBTI’s in Nederland’ Bron Movisie | Downloaden |
Factsheet Pesten in het Basis Onderwijs 2021 | Downloaden |
Factsheet Pesten in het Voortgezet Onderwijs 2021 | Downloaden |
Factsheet Video conferencing apps - Privacy and security measures Source Europol | Downloaden |
Factsheet Week van de Werkstress 2020 Bron TNO | Downloaden |
Framework for reopening schools UNESCO | Downloaden |
Functieprofiel vertrouwenscontactpersoon (VCP) Bron NOC-NSF | Downloaden |
Gedragscode Vertrouwenspersonen aangesloten bij LVV | Downloaden |
Goede voorbeelden van interventies bij geweld en pesten op het werk van Prima EF Consortium | Downloaden |
Groepsdynamica in de klas van School & Veiligheid | Downloaden |
Guidelines for industry on Child Online Protection 2020 Source ITU-COP | Downloaden |
Guidelines for policy-makers on Child Online Protection 2020 | Downloaden |
Guidelines for policy-makers on Child Online Protection Executive Summary 2020 Source ICU-COP | Downloaden |
Handleiding Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Handout onderzoek kindermishandeling 2020 De Kindertelefoon | Downloaden |
Handreiking gedragscode (on)gewenste omgangsvormen TNO | Downloaden |
Handreiking Integriteitssysteem Goede Doelen Nederland | Downloaden |
Handreiking rouw en werk Bron TNO Ministerie SZW Arboportaal | Downloaden |
Handreiking verminderen van bi+ discriminatie Movisie | Downloaden |
Handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid Pesten en geweld op school Bron Vlaanderen.be | Downloaden |
Help als bestuurder en ondernemingsraad pesten de organisatie uit! Folder Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg | Downloaden |
Help als leidinggevende pesten de organisatie uit! folder van Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg | Downloaden |
Help als medewerker pesten de organisatie uit! Folder Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg | Downloaden |
Infographic Cyberpesten van Beau Oldenburg | Downloaden |
Infographic instemming van de ondernemingsraad Bron Rendement | Downloaden |
Infographic Pesten 2019 door Beau Oldenburg | Downloaden |
Infographic Seksuele intimidatie of misbruik in de sport meegemaakt Centrum Veilige Sport | Downloaden |
Infographic Sport 2020 NOC-NSF | Downloaden |
infographic werkzame elementen lokaal inclusief LHBT beleid Bron Movisie | Downloaden |
Informatieblad professionele vertrouwenspersonen Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Downloaden |
Informatiebrochture LKC Drie routes om een klacht op school op te lossen | Downloaden |
informatiebrochure Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (pdf) | Downloaden |
Inspectie SZW BasisInspectieModule (BIM) Intern ongewenst gedrag | Downloaden |
Inspiratielijst samenwerking met ouders bij online pesten (cyberpesten) Bron: School & Veiligheid | Downloaden |
Integriteit in de praktijk - de vertrouwenspersoon publicatie van het Huis voor Klokkenluiders | Downloaden |
Jaarplan Stichting Stop Pesten Nu 2021 | Downloaden |
Jaarverslag Integriteit Defensie 2020' | Downloaden |
Kaartjes met Bouwstenen Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Kamerbrief bij rapport 'Wat Werkt tegen Pesten' PDF 24 mei 2018 | Downloaden |
Kamerbriief Nieuwe cijfers over Pesten in het funderend Onderwijs d.d. 28 september 2021 | Downloaden |
KNGU Ongelijke leggers 2021 | Downloaden |
Legplan Beleidstool Mediawijsheid Bron Mediawijsheid.be | Downloaden |
Leidraad omgaan met ongewenste beelden van leerlingen of personeel op scholen Bron VO-raad | Downloaden |
Leidraad voor het positioneren en het functioneren van vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen op het werk Inspectie SZW | Downloaden |
Les idee 231: For teachers The Cyber Hero lesson plans (9-14 jaar) Bron: Cybersimple.be | Downloaden |
Manifest. Stop racisme en discriminatie in de media: het is tijd voor #followup | Downloaden |
MBO handreiking structurele aanpak bij pesten Platform Veiligheid MBO, 2010 | Downloaden |
Model protocol Social Media Versus | Downloaden |
Modelgedragscode CAO Wsw Model voor een gedragscode die is ontwikkeld door sociale partners van de Collectieve arbeidsovereenkomst voor de sociale werkvoorziening SBCM | Downloaden |
Monitor Sportief Wedstrijdgedrag 2020 Mulier instituut | Downloaden |
Monitor Veilig Sport Klimaat 2018 | Downloaden |
Omgangsregels opstellen voor de sportvereniging Bron NOC-NSF | Downloaden |
Onderwijsprotocol tegen pesten van Vereniging Openbaar Onderwijs | Downloaden |
Onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de gehandicaptensport 2021 | Downloaden |
Onderzoeksresultaten eenzaamheid handout 2020 Bron Kindertelefoon | Downloaden |
Ongewenste omgangsvormen Publicatie Arbeidsinspectie | Downloaden |
2021 Effectiveness of school‐based programs to reduce bullying perpetration and victimization: An updated systematic review and meta‐analysis | Downloaden |
51 Critical Cyberbullying Statistics in 2020 - BroadbandSearch | Downloaden |
Breakfast Skipping, Psychological Distress, and Involvement in Bullying: Is There a Connection? | Downloaden |
Bullying and Victimization Trajectories in the First Years of Secondary Education: Implications for Status and Affection | Downloaden |
Caught in a vicious cycle? Explaining bidirectional spillover between parent-child relationships and peer victimization | Downloaden |
Cognitive Predictors of Relational and Social Bullying, Overt Aggression, and Interpersonal Maturity in a Late Adolescent Female Sample | Downloaden |
Core beliefs and culture Chairman’s survey findings Deloitte | Downloaden |
Download 'Eindrapportage vignettenstudie kwetsende content online' | Downloaden |
Feeling Cybervictims’ Pain The Effect of Empathy Training on Cyberbullying University of Oxford and Berlin | Downloaden |
How Does Individualism-Collectivism Relate to Bullying Victimisation? | Downloaden |
MICTIVO3 rapport svz op het gebied van onderwijs en ICT | Downloaden |
Ontwikkeling van cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden van jongens en meisjes Onderwijsraad | Downloaden |
Prevention 2.0: Targeting Cyberbullying School Society for Prevention Research 2013 | Downloaden |
Report Harmful Content (RHC) is a national reporting centre provided by the UK Safer Internet Centre | Downloaden |
Risk Factors of Cyberbullying Perpetration Among School-Aged Children Across 41 Countries: a Perspective of Routine Activity Theory | Downloaden |
The Systematic Application of Network Diagnostics to Monitor and Tackle Bullying and Victimization in Schools | Downloaden |
The Systematic Application of Network Diagnostics to Monitor and Tackle Bullying and Victimization in Schools 2020 Tessa Kaufman, Gijs Huitsing, Rene Veenstra | Downloaden |
Trends in emotioneel welbevinden van jongeren | Downloaden |
Verminderen van discriminatie tegen bi+ mensen. Wat werkt? Movisie | Downloaden |
'Sexting: do, dare or don't?' Een kwalitatief onderzoek naar de rol van peers, media en ouders UGent 2016 | Downloaden |
2019 Belgische onderzoek (2019) onder jongeren staan succesvolle acties tegen pesten Bron Pimento be | Downloaden |
2019 Change Starts With Us a Literature review | Downloaden |
2019 onderzoeksrapport naar succesvolle acties tegen pesten bij 7 Antwerpse scholen door Pimento België | Downloaden |
2021 KU Leuven Teachers4Victims Onderzoeksrapport hoe leerkrachten pesten op school kunnen helpen voorkomen en verminderen | Downloaden |
2021 Onderzoek financiële afpersing onder jongens sextortion Helpwanted | Downloaden |
2021 Testing how teachers’ self-efficacy and student- teacher relationships moderate the association between bullying, victimization, and student self- esteem | Downloaden |
2021 Wie zet de norm?! Populaire jongeren als mogelijke sleutel naar positievere klassen in het middelbaar onderwijs | Downloaden |
3108 volledige tekst WODC-onderzoek: Voorziening voor verzoeken tot snelle verwijdering van onrechtmatige online content september 2020 | Downloaden |
A nationally representative Pew Research Center survey of 4,248 U.S. adults exploring online abuse and harassment from various perspectives. | Downloaden |
A report outlining recommendations to address bullying face to face and online 2019 Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
A study into the effectiveness of the Anti-Bullying Procedures on Traveller and Roma pupils' experiences in the school system | Downloaden |
Aanpak van Pesten in de Brugklas van het Reguliere Voortgezet Onderwijs | Downloaden |
Addressing Specific Forms of Bullying: A Large-Scale Evaluation of the Olweus Bullying Prevention Program | Downloaden |
Addressing Specific Forms of Bullying: A Large-Scale Evaluation of the Olweus Bullying Prevention Program | Downloaden |
Advies over welbevinden en preventie van pesten op school 2019 VLOR België | Downloaden |
Amygdala activity to angry and fearful faces relates to bullying and victimization in adolescents | Downloaden |
An Internet Young People Can Trust How young people are managing reliability and misleading content online | Downloaden |
Anti-Bullying Week 2018 EVALUATION REPORT | Downloaden |
Anti-Bullying Week 2019 - Impact Report | Downloaden |
Artificial Intelligence to Address Cyberbullying, Harassment and Abuse: New Directions in the Midst of Complexity | Downloaden |
Betrokkenheid bij pesten en zelfbeeld groepen 6 7 en 8 basisschool | Downloaden |
Betrokkenheid bij pesten en zelfbeeld in de laatste drie groepen van de basisschool | Downloaden |
Bidirectional relationships between bullying, victimization and emotion experience in boys with and without autism | Downloaden |
Bijlage CNV-onderzoek: meer dan twee miljoen werknemers wordt gepest op werk 09-2020 | Downloaden |
Blijven kinderen pesten en gepest worden? | Downloaden |
Bullied, Not Believed and Blamed The Experiences of Gypsy, Roma and Traveller Pupils: Recommendations for Schools and Other Settings 2020 ABA | Downloaden |
Bullied, Not Believed and Blamed The Experiences of Gypsy, Roma and Traveller Pupils: Recommendations for Schools and Other Settings 2020 ABA | Downloaden |
Bullying and symptoms among school-aged children: international comparative cross sectional study in 28 countries 2005 | Downloaden |
Bullying and Victimization Trajectories in the First Years of Secondary Education: Implications for Status and Affection | Downloaden |
Bullying as a Group Process in Childhood: A Longitudinal Social NetworkAnalysis 2019 | Downloaden |
Bullying in schools: The role of teachers and classmates door Beau Oldenburg RUG | Downloaden |
Bullying victimisation through an interpersonal lens: focussing on social interactions and risk for depression Minita Franzen RUG Nederlandse samenvatting | Downloaden |
Bullying, Harassment and Stress in the Workplace —A European Perspective | Downloaden |
Causale verbanden tussen pesten en psychosociale problematiek Universiteit Utreacht | Downloaden |
Childhood and Adolescent Bullying Perpetration and Later Substance Use: A Meta-analysis | Downloaden |
Childhood bullying involvement predicts low-grade systemic inflammation into adulthood 2014 | Downloaden |
Childhood Risk and Protective Factors as Predictors of Adolescent Bullying Roles | Downloaden |
Closing the sextortion sentencing gap: A legislative proposal | Downloaden |
Coaching Teachers to Detect, Prevent, and Respond to Bullying Using Mixed Reality Simulation: an Efficacy Study in Middle Schools | Downloaden |
Competentiebeleving, dominantie en populariteit bij pesten: Daders, slachtoffers en niet-betrokken kinderen vergeleken | Downloaden |
Crossnationale vergelijking naar de aanpak van pesten op school België, Nederland & Zweden doorgelicht. | Downloaden |
Cultural mindset and bullying experiences: An eight-year trend study of adolescents' risk behaviors, internalizing problems, talking to friends, and social support | Downloaden |
Cyberbullying Research In Review Justin Patchin and Sameer Hinduja Cyberbullying Research Center www.cyberbullying.org (2019) | Downloaden |
Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils | Downloaden |
Cyberpesten bij jongeren in Vlaanderen Heidi Vandebosch professor, Doctor, departement communicatiewetenschappen, universiteit antwerpen | Downloaden |
Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen? | Downloaden |
Cyberweerbaarheid Risicobewustzijn en zelfbeschermend gedrag rondom cybercrime onder jongeren en mkb’ers Bron Saxion | Downloaden |
Dadertyperingen in sociale competentie bij pesten | Downloaden |
De banaliteit van het pesten Alicja Anna Gescinska (UGent) | Downloaden |
De effecten van pesten op het werk voor de werknemer Universiteit Amsterdam | Downloaden |
De internationale aanpak tegen cyberpesten. Een overzicht van wetenschappelijke studies waarin programma’s rond cyberpesten geëvalueerd worden Bron Friendly Attac | Downloaden |
De Relatie tussen Narcisme en Pestgedrag in de Vroege Adolescentie | Downloaden |
Digitale Leefwereld van Jongeren 2020 Bron Apestaartjaren | Downloaden |
Digitale Leefwereld van Kinderen 2020 Bron Apestaartjaren | Downloaden |
Direct and indirect punishment of norm violations in daily life 2020 | Downloaden |
Direct and indirect punishment of norm violations in daily life 2020 | Downloaden |
Disparities in Perpetrators, Locations, and Reports of Victimization for Sexual and Gender Minority Adolescents 2021 Tessa Kaufman Laura Baams RUG | Downloaden |
Ditch the label The Annual Bullying Survey 2017 | Downloaden |
Ditch the label The Annual Bullying Survey 2018 | Downloaden |
Do (Microtargeted) Deepfakes Have Real Effects on Political Attitudes? 2020 | Downloaden |
Do interpersonal conflict, aggression and bullying at the workplace overlap? A latent class modeling approach | Downloaden |
Do troublesome pupils impact teacher perception of the behaviour of their classmates? | Downloaden |
Duiveltjes op Internet een onderzoek naar digitaal pesten op vier middelbare scholen | Downloaden |
Effects of Bullying Forms on Adolescent Mental Health and Protective Factors: A Global Cross-Regional Research Based on 65 Countries 2022 | Downloaden |
Eindrapport (verkort) Wat werkt tegen pesten PO-scholen mei 2018 | Downloaden |
Eindrapport Commissie Anti-pestprogramma's mei 2018 PDF | Downloaden |
Eindrapport uitgebreid Wat Werkt Tegen Pesten? NRO mei 2018 | Downloaden |
Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace Source United Nations 2016 | Downloaden |
EOKM onderzoek EEN VERKENNEND ONDERZOEK .. NAAR FINANCIELE AFPERSING MET NAAKTBEELDEN ONDER JONGENS | Downloaden |
ESF- Project: Geweld op het werk II: organisationele risicofactoren op de werkplek 2005 KU Leuven | Downloaden |
Examining the Potential Mental Health Costs of Defending Victims of Bullying: a Longitudinal Analysis | Downloaden |
Exploring the perceived negative and positive longterm impact of adolescent bullying victimization 2021 Bron UGent | Downloaden |
Exposure to Bullying and General Psychopathology: A Prospective, Longitudinal Study | Downloaden |
Facts and Figures: slachtofferschap van (cyber)pesten | Downloaden |
Factsheet IBA 2020 Pesten en seksuele intimidatie in de juridische beroepsgroep | Downloaden |
Focus on: BULLYING 2017 Peter K Smith & Fethi Berkkun - Goldsmiths University of London | Downloaden |
Focus on: BULLYING 2018 Peter K Smith & Fethi Berkkun Goldsmiths, University of London | Downloaden |
Focus on: BULLYING 2019 Peter K Smith Goldsmiths, University of London | Downloaden |
Forms of Bullying and Associations Between School Perceptions and Being Bullied Among Finnish Secondary School Students Aged 13 and 15 | Downloaden |
Friendly Schools Universal Bullying Prevention Intervention: Effectiveness with Secondary School Students | Downloaden |
Gender politics and Exploring Masculinities in Irish Education | Downloaden |
Gendered Analysis of Cyberbullying Victimization and Its Associations with Suicidality: Findings from the 2019 Youth Risk Behavior Survey 2022 | Downloaden |
GLOBAL STATUS REPORT ON PREVENTING VIOLENCE AGAINST CHILDREN 2020 UNESCO | Downloaden |
Goede humor, slechte smaak: een sociologie van de mop | Downloaden |
Groepsprocessen bij pesten factoren die groepsproces positief en negatief beïnvloeden Evelien Hoekstra RUG | Downloaden |
Halo and association effects: Cognitive biases in teacher attunement to peer-nominated bullies, victims, and prosocial students April 2020 | Downloaden |
Handreiking-LHBTI-Feiten-Cijfers-2021 Movisie | Downloaden |
Het Effect van Middelengebruik, Delinquentie, Gepest worden, zelf Pesten en Sociale Angst op de Schoolmotivatie van Jongens en Meisjes in de Vroege Adolescentie | Downloaden |
HET EFFECT VAN PESTEN OP DE MENTALE GEZONDHEID VAN JONGE ADOLESCENTEN: EMOTIEREGULATIE ALS BUFFER OF RISICOFACTOR | Downloaden |
Het einde van pesten op school in zicht | Downloaden |
Hoe kun je als leerkracht pesten in je klas voorkomen en bestrijden? | Downloaden |
Hoe narcisten tot bloei komen: Over gezonde en ongezonde zelfgevoelens bij kinderen en adolescenten | Downloaden |
How dislike andbullying co-develop: a longitudinal study of negative relationships among children DorottyaKisfalusi MarianneHooijsma GijsHuitsing. RenéVeenstra | Downloaden |
Impact and dynamics of hate and counter speech online Bron ResearchGate | Downloaden |
Inclusion and education/ALL MEANS ALL 2020 Unesco.pdf | Downloaden |
Is narcisme een risicofactor voor pesten? Een longitudinaal onderzoek van groep 6 naar groep 7 van de basisschool | Downloaden |
JGZ-richtlijn Pesten 2014 | Downloaden |
Julia Brailovskaia, Tobias Teismann, Jurgen Margraf, Cyberbullying, Positive Mental Health and Suicide Ideation/Behavior, Psychiatry Research (2018). | Downloaden |
KiDiCoTi: Kids’ Digital Lives in Covid-19 Times: A Comparative Mixed Methods Study on Digital Practices, Safety and Wellbeing | Downloaden |
Leerkrachten en pesten: waarneming en de rol van de eigen ervaringen | Downloaden |
Literatuuronderzoek'Het fenomeen online seksueel geweld Bron: Rijksoverheid | Downloaden |
Making a difference in bullying Debra J. Pepler & Wendy Craig Aprl 2000 | Downloaden |
Marktonderzoeksbureau Ipsosdeed onderzoek in 28 landen naar cyberpesten juni 2018 | Downloaden |
Master Too Bee or to Queen Bee? Meidenvenijn in groep 5 2014 | Downloaden |
Mediagebruik en de mediawijsheid van 0 tot 18 en hun ouders medianest cijfers 2021 Vlaanderen | Downloaden |
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 1 Studenten | Downloaden |
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 2 Medewerkers | Downloaden |
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 3 Beleid | Downloaden |
Moral Courage Fostering Bystander Intervention Against Workplace Bullying | Downloaden |
More popular because you’re older? Relative age effect on popularity among adolescents in class Danelien A. E. van Aalst ,Frank van Tubergen | Downloaden |
More popular because you’re older? Relative age effect on popularity among adolescents in class May 2021 | Downloaden |
Naaktfoto's gelekt? Kwalitatieve studie naar ervaringen van slachtoffers 2020 UGent | Downloaden |
Offline netwerken, online pesten | Downloaden |
onderzoek 'Aantal gepeste leerlingen per klas: leerkracht maakt het verschil' van de Rijks Universiteit Groningen (RUG) | Downloaden |
Onderzoek 2017 Hoofdrolspeler, bijrol en figurant: socialisatie of individueel kenmerk Bron UGent | Downloaden |
Onderzoek Academisch Pesten BMJ Open Systematic review of academic bullying in medical settings: dynamics and consequences | Downloaden |
Onderzoek Discriminatie in de schoonmaak 2021 FNV | Downloaden |
Onderzoek Discriminatie in de schoonmaak 2021 FNV | Downloaden |
Onderzoek In hoeverre zijn middelbare scholen in Nederland aansprakelijk op grond van artikel 6:162 BW voor schade die een leerling lijdt als hij op die school wordt gepest Tom Rotteveel | Downloaden |
Onderzoek ISO Eén op de vijf studenten is wel eens slachtoffer geweest van een sociaal onveilig incident 2022 | Downloaden |
onderzoek Kwalitatief onderzoek naar visie en aanpak van vak- en groepsleerkrachten omtrent pesten binnen het gymnastiekonderwijs op basisscholen | Downloaden |
Onderzoek Lachen voorbij de grens Een filosofische bespreking van humor | Downloaden |
Onderzoek Leerkrachten en pesten: waarneming en de rol van de eigen ervaringen | Downloaden |
Onderzoek n in de kindertijd als predictor van psychopathische trekken in de adolescentie 2014 Bron UGent | Downloaden |
Onderzoek Over daders, slachtoffers, dader/slachtoffers en niet-betrokken leerlingen | Downloaden |
Onderzoek The Social Cognitions of Victims of Bullying: A Systematic Review 2021 RUG | Downloaden |
Onderzoeksverslag van het consortium Wat Werkt tegen Pesten PDF | Downloaden |
Online ontspoord schadelijk en immoreel gedrag op het internet in Nederland | Downloaden |
Online veiligheid Terre des Hommes mei 2021 | Downloaden |
Beyond Blame Educator Guide (English) source Center for Media Literacy | Downloaden |
Beyond Blame Student Guide (English) | Downloaden |
50 ideas for schools for Anti-Bullying Week Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Anti-Bullying prevention and intervention strategies support materials Primary | Downloaden |
Anti-Bullying Week 2018 Social Media Toolkit | Downloaden |
Bijlage 1 WOW1 Catfishing-mysteriespel Pimento.pdf | Downloaden |
Bijlage 284 Anti-Bullying Week 2020 Secondary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage 284 Handout 2 Powerpoint Anti-Bullying Week 2020 Secondary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage 284 Handout 2 What roles can we play Anti-Bullying Week 2020 Secondary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage 284 Powerpoint deel 2 Anti-Bullying Week 2020 Secondary School Pack Source Anti Bullying Alliance | Downloaden |
Bijlage 285: Anti-bullying Week Ariana’s story Source BBC | Downloaden |
Bijlage 285: foto met 2 kinderen Anti-bullying Week Ariana’s story Source BBC | Downloaden |
Bijlage bij De jongen die het liet regenen lesbrief VO-scholen bovenbouw | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 171 Laat je zien Doeboek, Week tegen Pesten 2018 School en Veiligheid | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 172 Anti-Pest Club Bron Zapp voor juffen en meesters | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 186 Lezen over pesten en werkkaart opdrachten Bron Kidsweek | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 241: Handboek voor Superhelden deel 1 docentenhandleiding | Downloaden |
Bijlage bij Les idee 262: 13 tm 16 jaar Grappig of gepest? Bron: JongProtestant | Downloaden |