Algemeen Dagblad: Een knoop in de maag van de dislike-knop | Stop Pesten NU

Algemeen Dagblad: Een knoop in de maag van de dislike-knop

Algemeen Dagblad ,,Ik kreeg een knoop in mijn maag. Dit voelt niet fijn," was de eerste reactie van Patricia Bolwerk (44). Zij is de oprichtster van Stichting Stop Pesten Nu en is bang dat de drempel om te pesten veel lager wordt.

Op Facebook is bijna alles leuk. Het sociale netwerk toont vooral de zonnige kant van ons leven. Nog wel. Nu de 'vind ik niet leuk-knop' zijn intrede doet op het netwerk komt er ruimte voor onze minder aangename kant© Flickr / Sean MacEntee

 

,,Ik kreeg een knoop in mijn maag. Dit voelt niet fijn," was de eerste reactie van Patricia Bolwerk (44). Zij is de oprichtster van Stichting Stop Pesten Nu en is bang dat de drempel om te pesten veel lager wordt. ,,Als je met z'n allen op 'vind ik niet leuk' klikt, ben je een stuk anoniemer dan wanneer je allemaal een negatief commentaar van de openbare pestkop liket." 

Jongeren hebben ook hun bedenkingen. Thibauld Zonderop (17) vindt de komst niet handig. ,,Op deze manier hoef je je bijna niet meer te verantwoorden voor je gedrag. Het wordt veel makkelijker om bijvoorbeeld het kapsel of de nieuwe schoenen van een klasgenoot te disliken. Ik had nooit gedacht dat deze knop er zou komen."

Het wordt veel makkelijker om bijvoorbeeld het kapsel of de nieuwe schoenen van een klasgenoot te disliken

Thibauld Zonderop (17), student
Zijn studiegenoot Sander associeert de knop helemaal niet met pesterijen: ,,Superhandig toch juist, dat je nu kan aangeven dat je al die Candy Crush berichten niet leuk vindt? Of dat je eindelijk kan reageren op nieuwsberichten die je onmogelijk 'leuk' kan vinden, maar wel interessant..."

Pesten op internet
De grootste groep slachtoffers van cyberpesten is tussen de 15 en 18 jaar, blijkt uit cijfers van het CBS. De grootste pesterij op het internet in deze leeftijdscategorie is laster. Hieronder valt bijvoorbeeld het plaatsen van kwetsende teksten of het online verspreiden van foto’s, filmpjes of roddels. Vorig jaar gaven ruim 400 duizend 15+’ers aan wel eens gepest te zijn op het internet. Tweederde van de jongeren die in 2014 met cyberpesten te maken hebben gehad, zeggen de pestkop te kennen. Bij ongeveer één op de vijf jongeren is de dader een studiegenoot of een collega en bij één op de drie een andere bekende.

Mensen willen juist de mogelijkheid hebben om empathie aan te geven, want niet elk moment is een leuk moment
Mark Zuckerberg, oprichter Facebook

Empathie
De reden dat de komst van de 'vind ik niet leuk-knop' zo'n tien jaar op zich heeft laten wachten, is niet voor niets. De knop geeft mensen de mogelijkheid elkaar af te kraken. ,,Dat is niet wat we proberen te bereiken," zegt Facebookbaas Mark Zuckerberg. ,,Mensen willen juist de mogelijkheid hebben om empathie aan te geven, want niet elk moment is een leuk moment." 

Juist vanwege deze uitspraak denkt Corinne Keijzer, social media specialist, dat er helemaal geen 'dislike' button komt. Tenminste, niet zo letterlijk. ,,Ik vermoed dat er een soort respect-knop komt, net als vroeger op Hyves. Misschien worden het wel meerdere opties. Ik ben heel benieuwd hoe het eruit komt te zien, maar Facebook is niet uit op een negatieve sfeer."

Dubbel gevoel
Keijzer ziet daarom geen enkele reden voor buikpijn. Ook bij Bolwerk is het gevoel niet louter negatief: ,,Als iemand post dat opa is overleden, dan wil ik ook kunnen aangeven dat ik dat niet leuk vind." Zij zit met een dubbel gevoel. 

Dat dubbele gevoel wordt gedeeld door Niels Baas. Hij is voorlichter bij en oprichter van Cyberpesten de Baas: ,,Ik vind de knop niet per se nodig, maar ik ben ook niet tegen. Het is aan ons om met kinderen te blijven praten over hun (internet)gedrag. Daar staat de techniek los van." 

Een kleine meerderheid van de bezoekers van AD.nl, 54 procent, geeft via een poll aan uit te kijken naar het moment waarop ze berichten 'niet leuk' kunnen vinden.

Leuk of niet, fervente Facebookers zullen nog even geduld moeten hebben. De knop, in welke vorm dan ook, is in de maak. Gelukkig voor Sander kan je straks vast en zeker met één klik op de knop laten blijken dat je in elk geval geen Candy Crush speelt. 

Zie hier de q&a waarin Mark Zuckerberg onthult dat Facebook bezig is met een dislike button:

 
 

Bron

    Tip van de redactie

    Tip van onze redactie met interessante informatie over pesten en online pesten (cyberpesten):