De relatie tussen pesten, leerstoornissen en psychiatrische comorbiditeit | Stop Pesten NU

084-8340086

De relatie tussen pesten, leerstoornissen en psychiatrische comorbiditeit

Zowel leerstoornissen als pesten zijn belangrijke bronnen van publieke bezorgdheid. Kinderen met leerstoornissen lijden vaak aan sociale afwijzing, waardoor ze mogelijk vatbaarder worden voor pesten. Betrokkenheid bij pesten leidt tot een hoger risico op het ontwikkelen van verschillende problemen, waaronder zelfbeschadiging en suïcidaliteit. Eerder onderzoek naar de vraag of leerstoornissen risicofactoren zijn voor pesten bij kinderen, leverde inconsistente resultaten op.

Methoden

De huidige studie gebruikte padanalyses op een representatieve steekproef van 2.925 Duitse 3e en 4e leerjaren om te onderzoeken of leerstoornissen een directe risicofactor voor pesten zijn, of dat hun impact afhangt van psychiatrische comorbiditeit. Meer nog, de huidige studie trachtte te onderzoeken of associaties verschillen tussen kinderen met en zonder leerstoornissen, verschillende pestrollen vergelijken (dwz alleen slachtoffer, alleen pestkop of pestkop-slachtoffer), geslacht vergelijken en controle voor IQ en sociaaleconomische status.

Resultaten

De resultaten gaven aan dat leerstoornissen geen directe, maar eerder een indirecte risicofactor zijn in de kindertijd voor betrokkenheid van pestkop en slachtoffer, afhankelijk van psychiatrische comorbiditeit met internaliserende of externaliserende stoornissen. Met betrekking tot de vergelijking tussen de steekproeven van kinderen met en zonder leerstoornissen, kwam een ​​algemeen verschil en een verschil in het pad tussen spelling en externaliserende stoornissen naar voren. Er kwam geen verschil naar voren voor verschillende pestrollen (dwz alleen slachtoffer, alleen pester). Verwaarloosbare verschillen kwamen naar voren toen IQ en sociaaleconomische status werden gecontroleerd. Er kwam een ​​algemeen geslachtsverschil naar voren, in overeenstemming met eerder onderzoek, wat wijst op een grotere betrokkenheid bij pesten bij jongens dan bij meisjes.

Conclusie

Kinderen met een leerstoornis lopen een groter risico op psychiatrische comorbiditeit, waardoor ze een groter risico lopen om betrokken te raken bij pesten. Implicaties voor pestinterventies en schoolprofessionals worden afgeleid.

 

Bron

 

Doelgroep: 
Professionals

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco