Een minder giftige werkomgeving begint vaak bij jezelf (ja, ook voor jou) | Stop Pesten NU

084-0035994

Een minder giftige werkomgeving begint vaak bij jezelf (ja, ook voor jou)

Zijn we geïrriteerd over zaken op de werkvloer, dan ligt het vaak aan het gedrag van anderen. Probeer dat eens van een andere kant te bekijken,

beargumenteert de Amerikaanse journalist Joseph Grenny

De Amerikaanse schrijver koestert goede herinneringen aan de tijd dat hij in de raad van bestuur van een NGO zat. ‘Het was een geweldige tijd, overleggen voelden standaard als een bijeenkomst met vrienden, iedere conference call was een moment om elkaar beter te leren kennen’, vertelt hij in HBR.

Maar zodra de samenstelling van het bestuur veranderde, sloeg ook de sfeer om. Grenny had een hekel de mensen met wie de board uitgebreid werd, waarmee steeds sterkere ego’s bij de groep kwamen. ‘Ineens werd het belangrijker wie wat zei, dan wat er gezegd werd.’ Uiteindelijk stapte Grenny op omdat de sfeer niet goed voelde, maar het kostte hem een aantal jaar om in te zien dat de nieuwe sfeer ook aan hem te wijten was.

Giftig

Het verhaal van Grenny zal – in meer of mindere mate – herkenbaar zijn voor velen van ons. Irritaties op de werkvloer gaan vaak over andere mensen: die collega die haar werk nooit op tijd af heeft zodat jij ook weer te laat bent met jouw aansluitende deel, de collega die te hard praat zodat jij niet rustig kunt bellen of de baas die dingen van je vraagt waar jij geen tijd voor hebt. Altijd gaat het daarbij om iemand anders gedrag die zorgt voor een giftige werkomgeving.

Feit over bovenstaande situaties:

jij hebt hier ook je aandeel in. 50 jaar geleden deed de psycholoog Fred Fiedler een bijzondere ontdekking tijdens een van zijn onderzoeken. Hij vroeg medewerkers om een beschrijving te geven van hun minst favoriete collega aan de hand van schalen over bijvoorbeeld steun en oprechtheid. Sommige mensen gingen los: bij iedere vraag kreeg hun collega de slechtste beoordeling, anderen waren wat genuanceerder.

Wat bleek? De omvang van de kritiek zei meer over de ondervraagde dan over de collega. Wat mensen doen kun je vaak niet beïnvloeden, maar hoe je daarop reageert wel. In plaats van met je ogen te rollen kun je ook proberen iemands punt te begrijpen, open communiceren in plaats van klagen is een stuk beter voor de sfeer op kantoor.

Verbond

Wat hieraan ten grondslag ligt is vertrouwen, of eigenlijk het gebrek eraan. Grenny geeft een treffend voorbeeld. ‘Een lid van de raad van bestuur roept voor een vergadering twee collega’s bij zich. Bij het zien van hun houding in de vergadering, vermoed ik dat ze samenzweren. Op mijn beurt roep ik tijdens de koffiepauze een andere collega bij me om ook samen te zweren. Dat is hoe je reageert, in plaats van te vragen wat er vooraf besproken is.’

‘Natuurlijk zal je niet alles verteld worden,’ vervolgt hij. ‘Kantoorpolitiek drijft nou eenmaal deels op geheime afspraken. Maar het benoemen klaart de lucht in ieder geval meer dan zelf een verbond opzetten.’

Tot slot geeft Grenny twee tips. 

#1 Ga bij jezelf na wat je beweegredenen zijn

Vraag je niet enkel af wat je zegt in een meeting, maar ook wat je daden betekenen. Misschien is het zo dat jouw ego ook in de weg staat van de gezamenlijke missie, of dat de positie en macht die daarbij komt kijken moeilijk samengaat met de macht van anderen.

#2 Ga verbondjes uit de weg

Hoe leuk het ook zou zijn, je zit niet in Expeditie Robinson en je hoeft niet constant op je hoede te zijn om het bedrijf te moeten verlaten. Geef het eerlijk aan als je het idee hebt dat je buitengesloten wordt, in plaats van te reageren met een actie die laat zien hoe machtig je bent. Wie zich kwetsbaar opstelt, zal vaak eenzelfde houding terugkrijgen.

 

Bron MT

Tip van de redactie

Tip van onze redactie met interessante informatie over pesten en online pesten (cyberpesten):