Lief, liever, liefst: leesproject helpt met LHB-acceptatie | Stop Pesten NU

084-8340086

Lief, liever, liefst: leesproject helpt met LHB-acceptatie

Uit onderzoek is gebleken dat het met een deel van de lhb- (lesbische, homoseksuele en biseksuele) jongeren nog niet goed gaat. Dit heeft te maken met hoe er in hun omgeving wordt gedacht over en gereageerd op seksuele diversiteit. De reacties zijn vaak negatief en kunnen bestaan uit pestgedrag, discriminatie, flauwe grappen of vervelende opmerkingen. Onderzoekers Diana van Bergen en Sanne Parlevliet van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen begonnen daarom een onderzoeksproject naar seksuele diversiteit op middelbare scholen met de toepasselijke naam Lief, liever, liefst. Met het project willen ze iets positiefs proberen te betekenen voor de lhb-jongeren.

Met de leesinterventie 'Lief, liever, liefst' laten de onderzoekers middelbare scholieren een kijkje nemen in het hoofd van leeftijdgenoten die verliefd zijn. Verliefdheid zoals ze dat zelf misschien wel eens hebben gevoeld, maar vooral verliefdheid op iemand van hetzelfde geslacht. Op deze manier proberen ze leerlingen op een positieve en herkenbare manier aan het denken te zetten over seksuele diversiteit.

In deze video geven Diana van Bergen, Sanne Parlevliet en Elise Stiekema een inkijkje in het hoe en waarom van het onderzoek, de werkwijze en resultaten.

Het project wordt samen met 113 Zelfmoordpreventie uitgevoerd en is onderdeel van de landelijke agenda suïcidepreventie.

Paarse vrijdag

Op 9 december is het Paarse Vrijdag. Op deze dag wordt er extra aandacht besteed aan de acceptatie en inclusie van iedereen, ongeacht seksuele oriëntatie, genderidentiteit of -expressie. Daarom wordt het Academiegebouw van de RUG vandaag paars verlicht en moedigen we iedereen aan iets paars te dragen. Zo vragen we aandacht voor onze LHBTQIA+- gemeenschap, en haar diversiteit die onze universiteit en de samenleving rijker maakt.

Zero Tolerance

Het is voor de RUG erg belangrijk dat de universiteit een veilige omgeving biedt waar studenten en medewerkers zichzelf durven te zijn. De RUG voert een zero tolerance-beleid als het gaat om ongewenst gedrag, maar is ook een lerende organisatie op het gebied van diversiteit en inclusie. Het is dus van belang dat we naar elkaar luisteren, van elkaar leren en passend reageren op meldingen van discriminatie

Om dit te bevorderen werkt ons Bureau Diversiteit & Inclusiviteit aan nieuw en oud beleid om ervoor te zorgen dat de RUG een steeds veiligere omgeving wordt voor iedereen. Het D&I-bureau werkt samen met verschillende adviesgroepen op alle faculteiten en heeft als doel dat medewerkers en studenten van alle geaardheden en gender-identiteiten zich thuis en verbonden met anderen voelen.

Ondersteuning

Mocht je toch negatieve ervaringen hebben, dan is het belangrijk dat je dit kunt delen met iemand die je vertrouwt. Denk aan een studiegenoot, studieadviseur of docent. Mocht je een melding overwegen, dan kun je contact opnemen met de vertrouwenspersoon. Deze kan je ondersteunen en begeleiden bij het indienen van een formele klacht of melding.

Met psychologische problemen betreft geaardheid of identiteit kun je terecht bij de studentenpsycholoog.

Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand in je omgeving? Dan kun je gratis en anoniem bellen en chatten met 113.

 

Bron RUG

 

 

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco