De rol van trauma en positieve jeugdontwikkeling bij polysubstantiegebruik onder middelbare scholieren op het platteland: een latente klassenanalyse | Stop Pesten NU

De rol van trauma en positieve jeugdontwikkeling bij polysubstantiegebruik onder middelbare scholieren op het platteland: een latente klassenanalyse

Plattelandsjongeren beginnen tijdens de middelbare school vaak met het ontwikkelen van meervoudig middelengebruik en ander risicogedrag. Weinig onderzoek naar het gebruik van meervoudige middelen richt zich echter op jongeren op de middelbare school op het platteland. Ons onderzoek maakt gebruik van Latent Class Analysis om inzicht te krijgen in bestaande patronen van het gebruik van meervoudige middelen op middelbare scholen en risico- en beschermende factoren die verband houden met het gebruik van meervoudige middelen.

Methoden

We gebruikten enquêtegegevens van een programma voor zwangerschapspreventie op de middelbare school ( N  = 2.708). De enquête omvatte metingen van demografische gegevens, levenslang middelengebruik, trauma (nadelige ervaringen in de kindertijd en slachtofferschap van pesten) en aspecten van de ontwikkeling van jongeren (communicatie met ouders over drugs en alcohol, verbondenheid met ouders en verbondenheid met school). We gebruikten latente klasse-analyse om profielen van het gebruik van meerdere middelen van deelnemers te produceren en multinomiale regressie om associaties tussen gebruik van meervoudige middelen, demografie, trauma en aspecten van de ontwikkeling van jongeren te onderzoeken.

Resultaten

We categoriseerden onze deelnemers in vier latente klassen. Onze analyse classificeerde 2,2% van de deelnemers als regelmatige gebruikers van polysubstantie, 6,9% als experimenteerders van polysubstantie, 19% als experimenteerders van Vape + Alcohol en 71,9% als niet-gebruikers. Meer ongunstige ervaringen uit de kindertijd werden in verband gebracht met een groter risico op het gebruik van meerdere middelen en experimenten. Pesten was positief geassocieerd met een groter risico op vape- en alcoholexperimenten. Hogere gerapporteerde verbondenheid met ouders en school was geassocieerd met een lager risico op hoogfrequent gebruik van meervoudige middelen. Hogere gerapporteerde schoolconnecties werden ook in verband gebracht met een lager risico op experimenten met polysubstantie.

Lees het volledige onderzoek The role of trauma and positive youth development in polysubstance use among rural middle school students: a latent class analysis 

Conclusie

Preventieprogramma's voor middelengebruik op het platteland zouden tijdens de middelbare school moeten beginnen, aangezien de ontwikkeling van meervoudig middelengebruik gebruikelijk is onder middelbare scholieren op het platteland. Deze programma's moeten trauma-geïnformeerd zijn en gericht zijn op verbondenheid als een veranderbare factor om het risico op ontwikkeling van meervoudig middelengebruik te verminderen.

 

Kenniscentrum Pesten per doelgroep

Doneer button

Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.

Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:

Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen