De dochter van Fleur, Olivia (11), wordt gepest op school. Fleur vindt dat verschrikkelijk pijnlijk. Ook omdat het haar confronteert met haar verleden, toen zij de pester was.
“Ik merkte het meteen aan Olivia toen ze afgelopen week thuiskwam. Ze was stil, bedrukt en ging zo snel mogelijk zitten. Toen ze even later naar de wc ging, probeerde ze te verbergen dat ze hinkte. Ik liep achter mijn meisje aan, sloeg mijn armen om haar heen en fluisterde in haar oor: ‘Is het weer mis?’ Ze begon te huilen en ik deed direct met haar mee. Alsof ik haar
fysieke en psychische pijn kon voelen, uitvergroot zelfs. Want dat mijn dochter, die ik vanaf het moment dat ik haar voor het eerst vasthield alleen maar liefde en geluk toe heb gewenst, wordt gepest door klasgenoten gaat mij door merg en been. Overkwam het míj maar, iedereen zou me mogen uitkotsen, het kan me niet schelen. Zolang Olivia dit maar niet hoeft te doorstaan.
Maar veel meer dan haar knuffelen, haar geschaafde plekken verzorgen en haar moed inspreken, kan ik niet. Ja, haar meester weer bellen, natuurlijk, dat wel – maar Olivia wil absoluut niet dat ik naar school ga en daar stampij maak. Dat heb ik een paar keer gedaan en dat heeft het alleen maar erger gemaakt, zegt ze. De ouderavond die ik heb geëist om het pesten bespreekbaar te maken, heeft evenmin wat opgeleverd. De vaders en moeders van de grootste pestkoppen deden alsof hun neus bloedde, zeiden dat hun kinderen ‘gewoon assertief’ zijn. En dat mijn dochter ook maar wat harder moet worden. Dat hun kinderen dagelijks voor littekens op haar ziel zorgen door haar te negeren, buiten te sluiten, over haar te roddelen en in het ergste geval ook fysiek toe te takelen door haar te laten struikelen of omver te lopen, lijkt ze niet te kunnen schelen. Ze zien het beste in hun eigen kind en weigeren onder ogen te zien dat dat kind niet altijd zo leuk is; en dat hun opvoeding daar misschien wel aan bijdraagt.”
‘Ik was geen haar beter dan de kinderen die Olivia nu zo treiteren’
Is het mijn schuld?
“Het frustreert me enorm, laat me bittere tranen huilen. Dit is nu al de tweede school waar dit Olivia overkomt en hoewel ik haar alweer ergens anders op school zou willen doen, wil ze dat zelf niet. Alsof ze zich er al bij heeft neergelegd dat dit nu eenmaal haar lot is. Het snijdt door mijn hart, ik vind het zó erg.
Ergens geef ik mezelf de schuld. Ik ben totaal niet zweverig en heb dingen als ‘karma’ altijd onzin gevonden, maar toch schieten er geregeld gedachten als ‘boontje komt om zijn loontje’ door mijn hoofd. En dan voelt het alsof het allemaal door mij komt dat Olivia dit moet doorstaan; dat zij moet boeten om wat ik vroeger heb gedaan. Toen was ik namelijk een pester, al moet ik bekennen dat ik dat helemaal vergeten was tót dit bij Olivia ging spelen. Ik was mij er voordien niet van bewust geweest hoeveel pijn ik andere kinderen mogelijk heb aangedaan. Waarschijnlijk is dat kind-eigen; zij leven in het moment, zijn niet per se kwaadaardig, maar wel opportunistisch. Zo kijk ik in elk geval terug op mezelf.
Ik ben een nakomertje en had drie oudere broers. Dat ik thuis het onderspit delfde, mag duidelijk zijn. Ik had niet veel in te brengen, maar tegelijkertijd werd ik door iedereen, zowel door mijn ouders als mijn broers, stinkend verwend. Vergeleken met andere kinderen was ik verbaal sterk: dat krijg je, als je aan tafel zit bij drie jongens met een grote mond, die veel grappen maken en jou graag plagen. Ik was populair op school, een leiderstype. Ik bepaalde wat we speelden in de pauze. Of we hinkelden, touwtjesprongen of knikkerden. En ik maakte uit wie mee mocht doen. Sommige kinderen vond ik te sloom, dus die zochten het maar uit – wat betekende dat ze stilletjes toekeken. Nu ik in mijn geheugen graaf, weet ik het weer, en doet mijn hart pijn voor ze. Maar ik weet dat het me toen niets kon schelen, ik was niet in staat om me in hen in te leven. Ik stond er ook niet bij stil hoe het voor mijn buurmeisje Bianca, die wat dikker was dan anderen, geweest moet zijn om altijd dikke pad te worden genoemd. Die bijnaam was lachen, vond ik. Dat ze een keertje huilend van mijn verjaardag vertrok – ik had haar niet willen uitnodigen, maar dat moest van mijn moeder – omdat we een spottend liedje over haar hadden gemaakt, vond ik aanstellerij. Dat mijn moeder me er ’s avonds een standje over gaf, vond ik oneerlijk. Als Bianca er niet zo’n drama van had gemaakt, had ik niet op mijn kop gekregen. Toen ik haar de volgende dag zag, siste ik haar toe: ‘Denk maar niet dat ik je ooit nog uitnodig, dikke pad!’”
Empathie kwam later
“Dat ik zo was als kind, vind ik
achteraf verschrikkelijk. Ik schaam me er dood om. Ik was geen haar beter dan de kinderen die mijn dochter nu zo treiteren. En ik kan wel kwaad zijn op hun ouders, maar ik weet ook hoe mijn moeder haar best deed om mij aan te sturen en dat ik me daar niets van aantrok. Ik was op die leeftijd
gewoon nog niet empatisch. Dat begon pas op de middelbare school. Daar werd ik ‘wakker,’ realiseerde me dat de wereld groter was dan alleen ik. Ik kreeg een vriendinnetje dat stotterde en zag hoe zij daaronder leed. Dat maakte veel indruk op me. Voortaan nam ik het voor haar op. En vanaf toen heb ik eigenlijk nooit meer iemand
gepest. Van de kinderen die daarvoor de dupe van mij zijn geworden, weet ik behalve Bianca niet eens meer de naam. Schandalig, maar het is zo.
Dat juist ík een dochter heb die het pispaaltje is, voelt als een straf. Ik hoop zo dat ze er geen blijvende schade aan overhoudt. Ik zal vechten als een tijger om haar te beschermen en haar zelfvertrouwen op te vijzelen. Want ze is het mooiste, liefste, meest fantastische meisje dat er bestaat.”
Interview | Lydia van der Weide
De namen in deze tekst zijn vanwege privacyredenen gefingeerd. Ook (anoniem) een geheim delen? Er wordt integer en vertrouwelijk met je bericht omgegaan. Mail naar Lydia van der Weide: redactie@margriet.nl Dit verhaal komt uit Margriet 18 -2017
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen