Onderzoek 2022 Pesten onderbroken: leerlingen die het slachtoffer zijn van onderwijs op afstand tijdens de COVID-19-pandemie | Stop Pesten NU

084-8340086

Onderzoek 2022 Pesten onderbroken: leerlingen die het slachtoffer zijn van onderwijs op afstand tijdens de COVID-19-pandemie

We onderzochten hoe de overgang naar onderwijs op afstand tijdens de COVID-19-pandemie van invloed was op het aantal slachtoffers van pesten onder leerlingen in het basis- en lager secundair onderwijs en analyseerden hoe een specifieke groep leerlingen, namelijk leerlingen die eerder het slachtoffer waren, afstandsonderwijs hebben ervaren. De 2 maanden durende schoollockdown bood een unieke setting om het verband tussen toenemend internetgebruik en cyberpesten te onderzoeken en na te denken over de overlap tussen traditioneel pesten en cyberpesten in een nieuwe context. De hoofdsteekproef ( n  = 34 771) bestond uit 10-16-jarige Finse leerlingen die tijdens de periode van onderwijs op afstand in het voorjaar van 2020 op een online-enquête reageerden. De steekproef werd aangevuld met gegevens van twee eerdere enquêtes die op dezelfde scholen werden gehouden in 2019 ( nr = 43.216) en in 2017 ( n  = 24.727). De prevalentie van slachtofferschap van pesten daalde aanzienlijk in alle klassen tijdens de sluiting van de school. Fysiek isolement en een toename van het internetgebruik van studenten leken niet te leiden tot een toename van cyberpesten. Slachtofferstudenten van voor de lockdown beoordeelden de tijd in onderwijs op afstand positiever dan verwacht: ze meldden dat ze relatief veel van de school houden en meer ondersteuning van de leraar hadden dan andere studenten. De reeds bestaande kloof in schoolaanpassing tussen slachtoffers en niet-slachtoffers nam niet toe, maar nam verrassend genoeg af. Onze resultaten benadrukken het idee dat de belangrijkste arena om pesten te bestrijden binnen persoonlijke interacties op scholen ligt.

Discussie

Onze resultaten gaven aan dat de prevalentie van pesten op school aanzienlijk afnam tijdens de twee maanden durende schoollockdown in Finland in het voorjaar van 2020. Gemiddeld werd elke derde leerling die vóór de lockdown het slachtoffer was, nog steeds het slachtoffer tijdens de lockdown; meestal degenen die vóór de lockdown vaker het slachtoffer waren. Bovendien vielen er tijdens de 8 weken durende lockdownperiode zeer weinig nieuwe slachtoffers. Alles bij elkaar genomen, en enigszins helaas, leek de afsluiting van de school de meest effectieve universele anti-pestinterventie ooit gedocumenteerd. Onze resultaten komen overeen met andere recente rapporten die een afname laten zien van het aantal slachtoffers van pesten tijdens het onderwijs op afstand (UNICEF, 2020 ; Vaillancourt et al., 2021 ; Yang et al., 2021 ).

Bovendien bevestigen onze resultaten de argumenten van Olweus ( 2012 , zie ook Olweus & Limber, 2018 ): men moet voorzichtig zijn met krantenkoppen over toenemende niveaus van cyberpesten. Het lijkt een algemene en hardnekkige bewering te zijn dat cyberpesten toeneemt naarmate kinderen meer tijd online doorbrengen: bijvoorbeeld: "Schermtijd is voorbij - en dat geldt ook voor cyberpesten" (Khan, 2020 ). De afsluiting van de school bood een unieke setting om deze bewering te evalueren, en de huidige studie vond er geen ondersteuning voor. Hoewel leerlingen meer online waren tijdens dan vóór de schoollockdown (Schmidt et al., 2020 ; Sultana et al., 2021), resulteerde dit niet in een hogere prevalentie van pesten of cyberpesten onder leeftijdsgenoten van school: de prevalentie van slachtofferschap tijdens de pandemie was lager in vergelijking met cyberslachtofferschap in de situatie vóór de pandemie.

De resultaten wijzen erop dat cyberpesten niet alleen een gevolg is van nieuwe technologie, maar een nieuwe vorm van een al lang bestaand probleem. Zelfs als de blootstelling aan ongepaste berichten in het algemeen kan toenemen naarmate er meer tijd online wordt doorgebracht (Lobe et al., 2021 ), benadrukken we dat cyberpesten onder leeftijdsgenoten van school doorgaans wordt verergerd en gevoed door een persoonlijke component (Cosma et al., 2020 ; Olweus, 2012 ; Waasdorp & Bradshaw, 2015 ), en daarom moet het worden gezien als een transcontextueel fenomeen, waarbij zowel online als offline episodes betrokken zijn (Lazuras et al., 2017 ). Verder evolueert het vanuit dezelfde motiverende gronden als traditioneel pesten: de noodzaak om groepsstatus te verwerven (Pellegrini, 2002 ).; Salmivalli & Peets, 2009 ) en de behoefte om erbij te horen (Roland & Idsøe, 2001 ; Solomontos-Kountouri & Strohmeier, 2021 ). Daarom moeten initiatieven ter voorkoming van pesten in de eerste plaats gericht zijn op holistisch pesten, ongeacht het medium of de context (Chudal et al., 2021 ; Cosma et al., 2020 ; Gradinger et al., 2015 ). Sterke nadruk leggen op cyberpesten en vasthouden aan de perceptie dat "al het pesten online plaatsvindt" is misschien niet de optimale manier om pesten te verminderen, aangezien deze denkwijze verschillende belanghebbenden ervan zou kunnen weerhouden om in te grijpen in de gemeenschappelijke onderliggende mechanismen en de meest voorkomende vormen van pesten ( Herkama & Salmivalli, 2018 Olweus,2012 ). Beweringen over de epidemie van cyberpesten kunnen er ook toe leiden dat cyberpesten als normatief gedrag wordt beschouwd en leiden tot gevoelens van hulpeloosheid bij schoolpersoneel en leerlingen (Sabella et al., 2013 ). Eerdere studies hebben aangetoond dat algemene antipestprogramma's effectief kunnen zijn in het terugdringen van cyberpesten (Williford et al., 2013 ), zelfs zonder een specifiek element gericht op cyberpesten (Gradinger et al., 2015 ).

De resultaten over pesten en onderwijs op afstand benadrukken de Janus-faced aard van het schoolsysteem: terwijl school voor velen een ondersteunende structuur vertegenwoordigt, weg van wanhoop, en voor anderen is het de bron van die wanhoop. De substantiële afname van slachtofferschap door leeftijdsgenoten vanaf de pre-pandemie tot tijdens de pandemie geeft aan dat pesten een dynamisch sociaal probleem is dat zich ontwikkelt in de schoolgemeenschap. Theoretisch kan dit in verband worden gebracht met recente geschriften van verschillende Noordse geleerden (Horton, 2018 ; Repo & Repo, 2016 ; Restad, 2020 ; Søndergaard & Rabøl Hansen, 2018 ; Thornberg et al., 2018 ).), waarbij de nadruk wordt gelegd op een pedagogisch perspectief op pesten op school, en dus op het belang van gemeenschapsgerichte onderwijspraktijken, pedagogiek en curriculum bij pestpreventie. Onderzoekers op het gebied van pesten hebben er steeds meer voor gepleit om school te zien als een gemeenschap die pesten kan beperken of versterken, en pleitten daarom voor geïntegreerde benaderingen van lesgeven en pestpreventie (voor een overzicht zie Restad, 2021 ). Onderwijs op afstand was een grote transformatie voor de pedagogiek, de relaties tussen leerlingen, de autonomie en sociale stressoren, wat belangrijke inzichten kan bieden voor toekomstige studies en beleid in dit opzicht.

Onze studie was een van de eerste waarin werd onderzocht hoe leerlingen die slachtoffer waren van pesten het onderwijs op afstand hebben ervaren tijdens de COVID-19-pandemie. We hadden verschillende redenen om aan te nemen dat studenten die het slachtoffer waren van vóór de lockdown een bijzonder risico liepen op de negatieve gevolgen van de crisis. Als we de resultaten van voor en tijdens de pandemie vergelijken, lijkt dit echter niet het geval te zijn. Ondanks het feit dat gedupeerde leerlingen gemiddeld genomen een slechtere schoolaanpassing bleven hebben dan anderen, werd de kloof tussen de gedupeerde en niet-geslachtelijke leerlingen kleiner tijdens de schoolsluiting. Dit gold vooral voor adolescenten (14–16 jaar), bij wie de afname van slachtofferschap tijdens de lockdown opvallender was dan bij jongere studenten. Adolescenten die het slachtoffer waren van vóór de lockdown, leken tijdens de lockdown meer van de school te houden en minder leerproblemen te ervaren dan vóór de lockdown. Bovendien meldden gedupeerde leerlingen dat ze tijdens de lockdown meer ondersteuning van leraren kregen in vergelijking met andere leerlingen. Onderwijs op afstand bood voor een groot aantal studenten verlichting van slachtofferschap door leeftijdsgenoten, en het heeft misschien nieuwe mogelijkheden geboden voor communicatie tussen leraar en leerling. Blended learning - een combinatie van persoonlijk onderwijs met online leren - heeft de potentie om meer mogelijkheden te bieden aan studenten die niet gedijen in traditionele klaslokalen. Eerdere studies geven inderdaad aan hoe afname van slachtofferschap verband houdt met betere academische prestaties in de loop van de tijd (Eriksen et al., Gedupeerde leerlingen meldden dat ze tijdens de lockdown meer ondersteuning van leraren kregen in vergelijking met andere leerlingen. Onderwijs op afstand bood voor een groot aantal studenten verlichting van slachtofferschap door leeftijdsgenoten, en het heeft misschien nieuwe mogelijkheden geboden voor communicatie tussen leraar en leerling. Blended learning - een combinatie van persoonlijk onderwijs met online leren - heeft de potentie om meer mogelijkheden te bieden aan studenten die niet gedijen in traditionele klaslokalen. Eerdere studies geven inderdaad aan hoe afname van slachtofferschap verband houdt met betere academische prestaties in de loop van de tijd (Eriksen et al., Gedupeerde leerlingen meldden dat ze tijdens de lockdown meer ondersteuning van leraren kregen in vergelijking met andere leerlingen. Onderwijs op afstand bood voor een groot aantal studenten verlichting van slachtofferschap door leeftijdsgenoten, en het heeft misschien nieuwe mogelijkheden geboden voor communicatie tussen leraar en leerling. Blended learning - een combinatie van persoonlijk onderwijs met online leren - heeft de potentie om meer mogelijkheden te bieden aan studenten die niet gedijen in traditionele klaslokalen. Eerdere studies geven inderdaad aan hoe afname van slachtofferschap verband houdt met betere academische prestaties in de loop van de tijd (Eriksen et al., Blended learning - een combinatie van persoonlijk onderwijs met online leren - heeft de potentie om meer mogelijkheden te bieden aan studenten die niet gedijen in traditionele klaslokalen. Eerdere studies geven inderdaad aan hoe afname van slachtofferschap verband houdt met betere academische prestaties in de loop van de tijd (Eriksen et al., Blended learning - een combinatie van persoonlijk onderwijs met online leren - heeft de potentie om meer mogelijkheden te bieden aan studenten die niet gedijen in traditionele klaslokalen. Eerdere studies geven inderdaad aan hoe afname van slachtofferschap verband houdt met betere academische prestaties in de loop van de tijd (Eriksen et al.,2014 ; Salmivalli et al., 2012 ). Het onderzoeken van nieuwe onderwijspraktijken, die pesten kunnen verminderen, is van cruciaal belang.

Onze resultaten benadrukken ook het belang van pre-pandemische gegevens om de impact van COVID op jongeren te beoordelen. De meeste onderzoeken naar de impact van COVID zijn gebaseerd op eenmalige transversale onderzoeken, die vaak de meest opvallende zorgen van de publieke discussie weerspiegelen. Zonder de pre-pandemische gegevens van 2017 en 2019, zouden onze gegevens van 2020 hebben gesuggereerd dat gedupeerde leerlingen slechter af waren tijdens de lockdown dan andere leerlingen en het idee dat de reeds bestaande kloof in schoolaanpassing aan andere leerlingen feitelijk kleiner werd als gevolg van de lockdown niet zou zijn onthuld. Om de gemengde effecten van de COVID-pandemie op kinderen en jongeren te begrijpen, zijn meer longitudinale en kwalitatieve onderzoeken nodig.

Sterke punten en beperkingen

De huidige studie heeft een aantal sterke punten. Het is gebaseerd op een grote steekproef van studenten die is verzameld tijdens de uitzonderlijke tijd van de wereldwijde pandemie en de afsluiting van scholen, terwijl het ook gebruikmaakt van eerdere grote datasets van dezelfde scholen met vergelijkbare maatregelen. Dit maakte vergelijkingen mogelijk tussen pre-pandemische en tijdens pandemische omstandigheden. Studies naar de impact van COVID op de aanpassing van kinderen en adolescenten zijn doorgaans gebaseerd op eenmalige transversale gegevens. Bovendien zijn er zeer weinig studies over pesten tijdens onderwijs op afstand.

Ondanks deze sterke punten in het onderzoeksontwerp, zijn er verschillende beperkingen waarmee rekening moet worden gehouden. Een duidelijke beperking is dat we de individuele respondenten van de pre-pandemische enquêtes niet konden matchen met de enquête tijdens de pandemie. Aangezien het onderzoeksontwerp slechts pseudo-longitudinaal was, kunnen er geen oorzakelijke conclusies worden getrokken. Hoewel alle drie de steekproeven groot zijn en afkomstig zijn van dezelfde scholen op overeenkomstige leerjaren, is de steekproef tijdens de lockdown mogelijk niet zo representatief als de andere steekproeven. Het schoolpersoneel kan moeite hebben gehad om alle leerlingen te bereiken of te motiveren om deel te nemen. Helaas hadden we het geslacht van de respondent of andere demografische gegevens niet beschikbaar om mogelijke vertekening in de steekproef tijdens de lockdown te analyseren. Bovendien weten we niet het exacte responspercentage van de enquêtes, aangezien ze zijn verzameld via scholen, en we weten niet welke klassen niet hebben deelgenomen aan het onderzoek. De steekproefverschillen in de prevalentie van pesten kunnen dus een werkelijke verandering in scholen weerspiegelen, of het kan te wijten zijn aan de verschillen in de steekproeven.

Verder vertrouwden we op de beoordelingen achteraf van studenten of ze vóór de afsluiting het slachtoffer waren. Gezien de opvallendheid van pesten vermoeden we echter dat slachtofferschap niet snel zal worden vergeten. Bovendien waren de slachtofferschapsmaatregelen niet in alle enquêtes volledig identiek. Het tijdsbestek voor slachtofferschap was bijvoorbeeld niet gelijk in de omstandigheden vóór de pandemie en tijdens de pandemie, wat de resultaten vóór de pandemie zou kunnen hebben opgeblazen omdat studenten een langere periode hadden om na te denken. Aan de andere kant hebben we het cyberslachtofferschap tijdens de lockdown niet expliciet gemeten, maar aangenomen dat het slachtofferschap tijdens de lockdown (althans grotendeels) online plaatsvond, vanwege de extreme maatschappelijke lockdown en beperkingen voor persoonlijke interactie in het voorjaar van 2020. Terwijl een paar studenten hebben hun leeftijdsgenoten misschien nog persoonlijk ontmoet, de werkelijke percentages cyberslachtoffers tijdens de lockdown waren mogelijk zelfs lager dan onze resultaten suggereerden. Verder bestonden alle slachtofferschapmaten uit enkelvoudige items, wat ook bij een aantal andere maten het geval was. Ondanks zijn beperkingen is het enige globale item dat de prevalentie van pesten beoordeelt, functioneel gebleken in termen van constructvaliditeit en psychometrische eigenschappen (Solberg & Olweus,2003 ).

Ons onderzoek beperkt zich tot de eerste golf van de COVID-19-pandemie en de 2 maanden durende schoollockdown in Finland. Ook al is de maatschappelijke lockdown sindsdien niet zo totaal geweest, althans niet in Finland, de effecten van fysiek isolement en onderwijs op afstand kunnen zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld. In landen waar de school langer gesloten is, kan het aantal cyberslachtoffers hoger zijn geweest. Belangrijk is dat de komende jaren zullen laten zien hoe onderwijs op afstand en de pandemie in het algemeen de pestcijfers hebben beïnvloed. Het valt nog te onderzoeken of de percentages zullen terugkeren naar hetzelfde niveau als vóór de pandemie of niet en of factoren zoals de duur van het onderwijs op afstand verband hielden met deze veranderingen. Er is dus verder onderzoek nodig om inzicht te krijgen in de algehele impact van de pandemie en onderwijs op afstand op pesten,

 

Download het onderzoek Pesten onderbroken: leerlingen die het slachtoffer zijn van onderwijs op afstand tijdens de COVID-19-pandemie

 

Bron SpringerLink

 
 
Doelgroep: 
Professionals

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco