Hoewel het gebruik van sociale media voor jongeren veel voordelen heeft, kunnen nadelige effecten zoals cyberpesten, online uitdagingen, sociale vergelijking en imitatie suïcidale gedachten en gedragingen uitlokken en verergeren. De invloed van sociale media op de geestelijke gezondheid en zelfmoordgedachten en -gedrag is uitgebreid bestudeerd, maar er is weinig empirisch bewijs voor de mogelijke rol ervan bij zelfmoorden bij adolescenten. De huidige studie had tot doel digitale zelfmoordpreventiestrategieën te informeren door de betekenis van sociale media in het leven van jonge zelfmoordslachtoffers te onderzoeken en de schadelijke en ondersteunende effecten van het gebruik van sociale media op hun welzijn en leed op te helderen.
Methoden
Gegevens werden geanalyseerd uit een psychologisch autopsie-onderzoek van 35 adolescenten die in Nederland door zelfmoord zijn overleden (43% van alle adolescenten die in dat jaar door zelfmoord zijn overleden). Dit waren 18 meisjes en 17 jongens. Allen waren jonger dan twintig jaar, met een gemiddelde van zeventien jaar. Interpretatieve fenomenologische analyse werd uitgevoerd van 55 semigestructureerde interviews met leeftijdsgenoten en ouders van de overledenen.
Resultaten
Jongeren hebben baat gehad bij peer support en herstelverhalen. Er werden echter verschillende thema's besproken die betrekking hebben op de schadelijke effecten van sociale media, waaronder afhankelijkheid, triggers en imitatie, uitdagingen, cybervictimisatie en psychologische beknelling. De thema's afhankelijkheid en triggers en imitatie waren meer opvallend bij jonge vrouwen. Een groep meisjes cultiveerde een online identiteit rond hun suïcidale gedachten en gedragingen. Nabestaanden, met name ouders, stonden voor verschillende uitdagingen om met de adolescenten te praten over het gebruik van sociale media, waaronder technologisch analfabetisme, online anonimiteit en de geslotenheid van jongeren.
Conclusies
Op basis van de bevindingen bevelen we onderwijs aan om de digitale geletterdheid van ouders, gezondheidswerkers en opvoeders te stimuleren, gewetensvol gebruik van sociale media bij jongeren te ondersteunen en de preventie van cyberpesten uit te breiden. We moedigen toekomstig onderzoek aan om te onderzoeken hoe virtuele sociale netwerken zelfmoordgedachten en -gedrag in stand kunnen houden, en om de effectiviteit van digitale interventies, zoals gemodereerde ondersteuning door leeftijdgenoten en het gebruik van positieve rolmodellen, verder te onderzoeken.
Download en lees het volledige onderzoek hier.
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen