Onderzoek plan voor pestpreventie onder leerlingen met een handicap: 2023 | Stop Pesten NU

084-8340086

Onderzoek plan voor pestpreventie onder leerlingen met een handicap: 2023

Studenten met een handicap of die het risico lopen op identificatie van een handicap (SWD) worden onevenredig zwaar getroffen door de pestdynamiek; professionele ontwikkeling en op docenten gerichte training over het voorkomen van pesten ontbreken echter voor deze populatie. Om deze kloof te dichten, presenteert deze studie een analyse van kwalitatieve gegevens verzameld van leraren in het algemeen en speciaal onderwijs ( nr = 33) deelnemen aan een online professionele ontwikkelingstraining met behulp van Multi-Tiered System of Supports (MTSS) om pesten onder studenten met een beperking te voorkomen. Het zesstappenproces van Braun en Clarke werd gebruikt om de belangrijkste thema's en voorbeeldcitaten te identificeren uit kwalitatieve reflecties die waren verzameld als antwoorden op kenniscontrole, ingebed in twee trainingsmodules. Drie thema's werden geïdentificeerd en onderzocht op basis van MTSS-niveaus: (1) de perceptie van leerkrachten over SWD en hun opname in een op MTSS gebaseerd pestpreventieplan; (2) het identificeren van de belangrijkste belanghebbenden bij het voorkomen van pesten binnen een op MTSS gebaseerd pestpreventieplan; en (3) mogelijke uitdagingen en oplossingen bij het implementeren van een op MTSS gebaseerd pestpreventieplan binnen de individuele, klassikale en schoolcontext. De bevindingen onderstrepen de noodzaak om leraren voor te lichten over het gebruik van MTSS, vooral voor pestpreventie en interventies die SWD omvatten. De implicaties van dit werk strekken zich uit tot alle studenten, inclusief studenten met geestelijke gezondheidsproblemen, ongeacht hun handicapstatus.

Discussie

De meerderheid van de studenten met een beperking brengt 80% of meer van hun tijd door in klaslokalen voor algemeen onderwijs (National Center for Education Statistics, 2022 ). Dit benadrukt de noodzaak dat leraren in het algemeen onderwijs moeten worden toegerust om SWD te ondersteunen bij het ontwikkelen van sterke academische, sociale en emotionele vaardigheden. Leraren in het algemeen onderwijs krijgen echter vaak geen training die specifiek is voor het ondersteunen van SWD, vooral met betrekking tot de preventie en interventie van pesten (Chiappe, 2019 ). MTSS kan ervoor zorgen dat de inspanningen ter voorkoming van pesten billijk zijn, of dat de diensten worden verdeeld en afgestemd op school-, klaslokaal- en individueel niveau, en leerlingen omvatten die gespecialiseerde ondersteuning nodig hebben en het risico lopen betrokken te raken bij pesten (bijv. SWD, English Learners Sailor et al., 2021). Het huidige onderzoek probeerde te begrijpen hoe leraren in het basisonderwijs een op MTSS gebaseerd pestpreventieplan zouden ontwikkelen voor alle drie de ondersteuningsniveaus tijdens een online professionele ontwikkelingstraining (DIAL). In het bijzonder hebben onderzoekers de thema's onderzocht en samengevat die naar voren kwamen toen leraren werd gevraagd een pestpreventieplan te ontwikkelen, inclusief SWD, wie als belangrijkste belanghebbenden zou worden geïdentificeerd, en mogelijke barrières en oplossingen voor de implementatie van hun plan op alle drie de niveaus. De bevindingen uit het huidige onderzoek suggereren dat MTSS-terminologie (bijv. Tier 1 – interventies op schoolniveau, Tier 2 – interventies op klasniveau, Tier 3 – interventies op individueel niveau), ondanks dat deze in de modules wordt beschreven, en het concept van datagestuurde besluitvorming was nog steeds onduidelijk bij veel leraren, vooral degenen in het algemeen onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat inconsistenties in de terminologie en een gebrek aan ondersteuning op districts- en schoolniveau om MTSS te implementeren een van de grootste belemmeringen voor de implementatie van op MTSS gebaseerde interventies op scholen is (Freeman et al.,2015 ; Poole & Kemp, 2018 ). Volgens Panorama Education (nd) hebben scholen moeite met het effectief gebruiken van data bij de implementatie van MTSS. Het schooldistrict dat aan dit onderzoek heeft deelgenomen, heeft een MTSS-implementatiegids ontwikkeld voor het schooljaar 2019-2020, maar gezien de aan de COVID-19-pandemie gerelateerde schoolsluitingen is het mogelijk dat de DIAL-training de eerste keer was dat sommige van deze leraren over MTSS leerden . Dus als leraren niet al met MTSS in aanraking waren gekomen, zou het leggen van de verbinding met pestpreventie, inclusief SWD, een laag kunnen hebben toegevoegd aan een concept dat nieuw was of aan hen was uitgelegd met behulp van andere terminologie in het verleden (bijv. RTI). .

De overgrote meerderheid van de leraren gaf aan hoe belangrijk het is om verschillende belanghebbenden binnen alle drie de niveaus te betrekken, waaronder leerlingen, gezinnen, schoolpersoneel, bestuurders en vertrouwde volwassenen (bijvoorbeeld coaches, docenten). Onderzoek wijst uit dat ouderbetrokkenheid en steun een noodzaak zijn om MTSS effectief te kunnen implementeren (Sailor et al., 2021 ). In een kwalitatief onderzoek naar de perspectieven van ouders op de uitkomsten van partnerschappen tussen gezinnen en scholen, concluderen Francis en collega’s ( 2016) identificeerde de onderlinge relatie tussen een schoolcultuur van inclusiviteit en erbij horen en positieve sociale, emotionele en academische resultaten voor alle leerlingen, inclusief SWD. Ouders van leerlingen met en zonder beperkingen spraken over hoe inclusieve scholen en klaslokalen academische, sociale en emotionele voordelen hebben voor al hun kinderen (Francis et al., 2016 ). In het bijzonder noemden ouders op bewijs gebaseerde uitkomsten van MTSS-pestenpreventie, zoals een goede samenwerking, een positief schoolklimaat, een grotere verbondenheid, meer vrienden en grotere sociale vaardigheden als gevolg van gelaagde ondersteuning als de onderliggende mechanismen die de onderwijservaring van hun kind verbeterden. Daarnaast bespraken ouders van SWD de positieve impact die leraren hadden op het “demystificeren van handicaps” (Francis et al., 2016, P. 21) voor hun kinderen. Dit benadrukt de behoefte aan een alomvattende, uniforme programmering waarbij een verscheidenheid aan belanghebbenden betrokken is, om partnerschappen en een cultuur van inclusie en verbondenheid op scholen te bevorderen.

Download het volledige onderzoek 

Research Developing a Multi-Tiered System of Support-Based Plan for Bullying Prevention Among Students with Disabilities: Perspectives from General and Special Education Teachers During Professional Development 2023

Ten slotte identificeerden leraren een verscheidenheid aan potentiële problemen en oplossingen op verschillende niveaus bij het ontwikkelen en voorspellen van de implementatie van hun op MTSS gebaseerde pestpreventieplan. In het bijzonder noemden leraren de behoefte aan ouderlijke en familiale betrokkenheid en ondersteuning, aanvullende training over pestpreventie onder SWD, financiering voor ondersteunend personeel (dwz schoolbegeleiders) en het vermogen van leraren om de bereidheid van leerlingen om deel te nemen aan interventies te vergroten door een positief klaslokaal te creëren en schoolklimaat. Volgens onderzoek naar pestpreventie worden deze problemen en oplossingen vaak aangehaald. Yell en collega's ( 2016) een overzicht geven van rechtszaken met betrekking tot pesten onder SWD en de volgende zes suggesties bieden aan schooldistricten met betrekking tot pestpreventie en -interventie: (1) een zichtbaar en consistent geïmplementeerd pestpreventiebeleid in het schooldistrict creëren, (2) een empirisch onderbouwd beleid implementeren pestpreventieprogramma als onderdeel van een MTSS-raamwerk, (3) zorgen voor professionele ontwikkeling voor al het schoolpersoneel over pesten, (4) gebruik maken van uitgebreide methoden voor het opsporen van pesten (bijvoorbeeld verzamelen van gegevens over de betrokkenheid bij pesten), (5) reageren op pesten op een tijdige en effectieve manier, en (6) alle acties met betrekking tot pestinterventie documenteren en communiceren met alle betrokken partijen. Belangrijk is dat Yell en collega’s ( 2016) benadrukken het belang van actieve deelname van ouders en al het schoolpersoneel aan pestpreventieplannen, zoals het opstellen van pestpreventiebeleid.

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco