Studenten ontwikkelen in 24-urige datathon game om cyberpesten te stoppen | Stop Pesten NU

Studenten ontwikkelen in 24-urige datathon game om cyberpesten te stoppen

Ruim 400.000 jongeren worden online gepest. Beter bekend als cyberpesten. Een oplossing voor cyberpesten is er nog niet. Daarom organiseerden Xomnia, ARAG en Stichting Stop Pesten Nu een datathon waar afgelopen weekend ruim 50 studenten van de studies kunstmatige intelligentie en computer science op zoek zijn gegaan naar een oplossing.

Het winnende team heeft in 24 uur de game ‘Grabbers’ ontwikkeld, die kinderen spelenderwijs online weerbaar maakt en stimuleert om over pestgedrag te praten.

Ouders en leerkrachten hebben weinig kennis over cyberpesten

In de game Grabbers, gemaakt voor kinderen van groep 5 t/m 8, worden kinderen blootgesteld aan cyberpesten. Deze groep kinderen wordt op jonge leeftijd al geconfronteerd met cyberpesten, maar krijgt weinig hulp hoe zij hiermee om kunnen gaan. Dit komt met name doordat ouders en leerkrachten nog weinig kennis hebben over cyberpesten, omdat deze vorm van pesten minder zichtbaar is en zich afspeelt in de digitale wereld. De game speelt hierop in door de kinderen in hun eigen virtuele wereld spelenderwijs informatie te geven over cyberpesten en hoe je kan handelen als je ermee geconfronteerd wordt. 

Een virtuele vriend 

Kinderen die de game spelen ontvangen kennis en advies van hun virtuele buddy. Deze vertrouwde buddy stelt ook vragen aan de gamer over eigen ervaringen met pesten. Op basis van de antwoorden wordt ingeschat of het kind gepest wordt, een bijstander is of zelf wel eens pest. De online buddy geeft de kinderen inzicht in pestgedrag en geeft advies hoe op pestgedrag te reageren.

Patricia Bolwerk van Stichting Stop Pesten Nu vindt het een briljante oplossing. ‘Dit is geweldig, kinderen leren omgaan met cyberpesten. De game is niet alleen ontwikkeld voor slachtoffers van pesten, maar alle rollen komen terug in het spel. Hierdoor krijgen ze er een vertrouwenspersoon bij met veel kennis over pesten, waardoor er hopelijk dialogen ontstaan. Op deze manier kunnen we de leerkrachten en ouders ondersteunen door kinderen online weerbaar te maken samen met hun virtuele buddy.’

Veelbelovende concepten

Rechtsbijstandverzekeraar ARAG voerde in 2016 wereldwijd onderzoek uit naar digitale risico’s en heeft het initiatief genomen om cyberpesten tijdens de datathon centraal te stellen. De ARAG Legal Tech Studio biedt een ideale plek om samen met big data partner Xomnia en cyberpest experts na te denken over de verdere ontwikkeling van de veelbelovende concepten. Marc van Erven, CEO van ARAG Nederland, geeft aan dat het essentieel is om cyberpesten goed in de gaten te houden en te blijven innoveren om de bewustwording van deze tikkende tijdbom op het internet te vergroten.

Zie hieronder wat het winnende team heeft bedacht en gemaakt:

 
        Kunstmatige intelligentie wordt ingezet om cyberpesten aan te pakken door Xomnia, ARAG en Stop Pesten Nu        Kunstmatige intelligentie wordt ingezet om cyberpesten aan te pakken door Xomnia, ARAG en Stop Pesten Nu     Kunstmatige intelligentie wordt ingezet om cyberpesten aan te pakken door Xomnia, ARAG en Stop Pesten Nu