Is teasing meant to be mean or nice? Retrospective reports of adolescent social experiences and teasing attitudes | Stop Pesten NU

Is teasing meant to be mean or nice? Retrospective reports of adolescent social experiences and teasing attitudes

Het artikel "Is teasing meant to be mean or nice? Retrospective reports of adolescent social experiences and teasing attitudes" onderzoekt de complexe aard van plagen onder jongeren en hoe verschillende sociale ervaringen tijdens de adolescentie van invloed zijn op hun attitudes ten opzichte van plagen.

Samenvatting:

  1. Doel van de studie: De studie heeft twee hoofddoelen: het valideren van een nieuwe schaal voor het meten van attitudes ten opzichte van plagen (de Teasing Attitudes Scale, TAS) en het onderzoeken van de relatie tussen eerdere sociale ervaringen tijdens de adolescentie en verschillende attitudes ten opzichte van plagen (agressief, affectief of romantisch).

  2. Belangrijkste bevindingen:

    • Validering van de Teasing Attitudes Scale (TAS): De resultaten toonden aan dat de TAS effectief onderscheid maakt tussen drie verschillende vormen van plagen: agressief plagen (bedoeld om iemand te kwetsen of verlegen te maken), affectief plagen (bedoeld om banden te versterken en interpersoonlijke nabijheid te vergroten), en plagen met romantische bedoelingen (bedoeld om romantische interesse aan te tonen).
    • Associaties met sociale ervaringen: De studie vond dat negatieve sociale ervaringen, zoals slachtofferschap van pesten of agressie, werden geassocieerd met een agressieve houding ten opzichte van plagen. Jongeren die slachtoffer waren van pesten zagen plagen vaker als een agressieve daad. Aan de andere kant, jongeren met positieve sociale ervaringen, zoals hoge sociale tevredenheid en een positief zelfbeeld, zagen plagen vaker als iets dat met romantische interesse te maken heeft.
    • Genderverschillen: De studie vond dat meisjes minder vaak plagen zagen als affectief of romantisch in vergelijking met jongens, maar vaker als agressief. Daarnaast was er een negatieve relatie tussen populariteit en agressief plagen, vooral bij meisjes.
  3. Discussie en implicaties:

    • De bevindingen benadrukken de complexiteit van plagen als een sociaal fenomeen en suggereren dat attitudes ten opzichte van plagen sterk afhankelijk zijn van eerdere sociale ervaringen. Dit heeft belangrijke implicaties voor hoe plagen in verschillende contexten (zoals scholen en werkplekken) moet worden begrepen en aangepakt.
    • De studie suggereert dat misverstanden over de bedoelingen van plagen kunnen leiden tot conflicten, vooral als een persoon plagen als agressief ervaart terwijl de ander het als speels bedoelt.
  4. Beperkingen en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek:

    • De studie was afhankelijk van zelfrapportage, wat kan leiden tot vertekeningen in hoe individuen hun eigen ervaringen interpreteren. Toekomstig onderzoek zou meer diverse steekproeven moeten gebruiken en ook andere methoden moeten overwegen, zoals observaties en rapportages van leeftijdsgenoten.
    • Er is verder onderzoek nodig om te begrijpen hoe attitudes ten opzichte van plagen veranderen naarmate individuen ouder worden en hoe deze attitudes van invloed kunnen zijn op relaties in verschillende sociale contexten.

Conclusie:

De studie draagt bij aan het begrip van de complexiteit van plagen door aan te tonen dat attitudes ten opzichte van plagen veelzijdig zijn en nauw verbonden met eerdere sociale ervaringen. Dit onderzoek benadrukt het belang van het overwegen van individuele verschillen en contextuele factoren bij het ontwikkelen van interventies om de negatieve effecten van plagen te verminderen en positieve sociale interacties te bevorderen.

Download research Is teasing meant to be mean or nice? Retrospective reports of adolescent social experiences and teasing attitudes

Kenniscentrum Pesten per doelgroep

Doneer button

Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.

Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:

Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen