Uit 'zeer verontrustend' onderzoek blijkt dat psychische problemen onder jongeren toenemen | Stop Pesten NU

084-8340086

Uit 'zeer verontrustend' onderzoek blijkt dat psychische problemen onder jongeren toenemen

Een steekproef van bijna 13.000 jonge mensen in heel Engeland die in 2021 in jaar 11 zaten, ontdekte ook verschillen in de geestelijke gezondheid van verschillende geslachten. Het aandeel jongeren met psychische problemen is in iets meer dan tien jaar tijd bijna verdubbeld, stelt een "schokkend" nieuw rapport. Volgens een grote studie zaten meer dan vier op de tin jongeren boven de drempel voor "waarschijnlijke geestelijke gezondheidsproblemen", wat wijst op een hoog niveau van psychische problemen.

De bevinding van 44% is een stijging ten opzichte van de 23% in een vergelijkbaar onderzoek uit 2007 en wijst op een achteruitgang van de geestelijke gezondheid en het welzijn van jongeren, die waarschijnlijk is versneld door de pandemie, aldus onderzoekers.

Een steekproef van bijna 13.000 jonge mensen in heel Engeland die in 2021 in jaar 11 zaten, ontdekte ook verschillen in de geestelijke gezondheid van jongens en meisjes, waarbij de laatste het slechter leek te doen. Onderzoekers zeiden dat degenen die zich identificeerden als vrouw melding maakten van verhoogde psychische problemen (54%), zelfbeschadiging (23%) en zelfmoordpogingen (11%). Van degenen die zich als man identificeerden, rapporteerde een derde (33%) leed, 11% meldde zelfbeschadiging en 5% meldde een zelfmoordpoging

De ondervraagden die zich identificeerden als niet-binair of "op een andere manier" rapporteerden eerder een slechte geestelijke gezondheid dan degenen die zich identificeerden als man of vrouw, zo bleek uit het rapport. Ongeveer 69% van deze groep rapporteerde veel psychische problemen, 61% had zichzelf verwond en 35% had een zelfmoordpoging gedaan. Van deze groep zei meer dan de helft (54%) dat ze pesten op school hadden meegemaakt, vergeleken met gemiddeld 24% onder andere deelnemers aan de enquête.

De COSMO-studie, gezamenlijk geleid door University College London (UCL) en de Sutton Trust en gefinancierd door de Economic and Social Research Council (ESRC) als onderdeel van de snelle reactie van UK Research and Innovation op Covid-19, is de grootste studie in zijn soort naar de gevolgen van de pandemie voor jongeren. Het ontdekte dat er hogere niveaus van psychisch leed werden gemeld onder degenen die langdurig covid hebben gehad of die zich moesten beschermen tijdens de pandemie – waarbij tweederde van degenen die aan ernstige, langdurige covid leden, een hoge mate van psychisch leed meldden. Wat betreft ondersteuning beoordeelde ongeveer de helft van de leerlingen van scholengemeenschappen of middelbare scholen de ondersteuning op het gebied van geestelijke gezondheid van hun school als "niet erg goed" of "helemaal niet goed", vergeleken met iets minder dan een kwart (23%) van degenen die naar onafhankelijke - ook bekend als particuliere - scholen.

De onderzoekers zeiden dat er betere gereserveerde financiering moet komen voor ondersteuning van de geestelijke gezondheidszorg op alle scholen, duurzame en goed gefinancierde ondersteuning van de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren, inclusief preventieve en vroege interventiediensten, en gerichte ondersteuning voor niet-binaire en transgender studenten. Dr. Jake Anders, de hoofdonderzoeker van de studie, zei dat de bevindingen een trend voortzetten van de afgelopen 10 jaar, wat aangeeft dat de pandemie niet helemaal de schuld is en dat “grote systematische problemen” moeten worden aangepakt.

Hij zei: “Het niveau van jonge mensen wiens reacties wijzen op bezorgdheid over hun geestelijke gezondheid is schokkend. En jongeren die bijzonder zwaar zijn getroffen door de gebeurtenissen van de pandemie, behoren tot degenen met de grootste nood. “Maar de bereikte niveaus zijn de voortzetting van een trend die de afgelopen tien jaar duidelijk zichtbaar is. Hoewel het waarschijnlijk is dat de Covid-19-pandemie deze trend heeft versneld, moeten we niet alle schuld voor dit beeld bij haar neerleggen. Vroeger was het slecht, en dat betekent dat er grote systematische problemen zijn die moeten worden opgelost. Dit probleem wordt niet vanzelf beter.”

“Zelfs rekening houdend met enkele van de factoren waarvan we weten dat ze jonge mensen treffen – de opkomst van sociale media, sociaal isolement en verstoring veroorzaakt door de pandemie – is dit (44%) een enorm zorgwekkende stijging ten opzichte van het cijfer van 2007 van 23%,” hij zei.

"De toename van geestelijke gezondheidsproblemen onder jongeren is een enorm en groeiend probleem dat onmiddellijke interventie vereist."

Kevin Courtney , gezamenlijk algemeen secretaris van de National Education Union (NEU), zei dat het schoolpersoneel "gefrustreerd is door de vertragingen waarmee studenten worden geconfronteerd bij het verkrijgen van toegang tot gespecialiseerde beoordeling en ondersteuning van de geestelijke gezondheid zodra welzijnsproblemen zijn vastgesteld".

Hij voegde eraan toe: “Een verkorting van de wachttijden is dringend nodig en moet door de regering worden aangepakt . We moeten robuuste investeringen zien in de geestelijke gezondheid van kinderen in scholen en gespecialiseerde ondersteunende diensten.”

Gemma Byrne, beleids- en campagnemanager van de liefdadigheidsinstelling Mind , zei: “Zonder significante investeringen in geestelijke gezondheidszorg zullen miljoenen mensen – inclusief jongeren – de komende jaren essentiële ondersteuning mislopen.

"Het 10-jarige plan voor geestelijke gezondheid van de regering moet de achterstand op het gebied van geestelijke gezondheid wegwerken, naast aanvullende financiering om jonge mensen die eerder psychische problemen hebben te ondersteunen voordat ze het crisispunt bereiken en de behandeling zowel intensiever als duurder wordt."

Een regeringswoordvoerder zei dat het ten minste £ 2,3 miljard per jaar heeft toegezegd aan diensten voor geestelijke gezondheidszorg met als doel dat tegen 2024 nog eens 345.000 kinderen en jongeren toegang zullen hebben tot door de NHS gefinancierde geestelijke gezondheidszorg. Ze voegden eraan toe: “Scholen spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van de geestelijke gezondheid en het welzijn van hun leerlingen, en alle in aanmerking komende staatsscholen en hogescholen zullen tegen 2025 toegang hebben tot seniorenopleidingen voor geestelijke gezondheidszorg.

“Het leerplan op zowel de lagere als de middelbare school is sterk gericht op geestelijke gezondheid, zodat leerlingen begrijpen hoe ze voor hun eigen welzijn kunnen zorgen, onder meer door te weten hoe en wanneer ze hulp kunnen zoeken, en leren over respect en tolerantie om een ​​positieve cultuur voor elke jongere.”

 
 
 
 
Doelgroep: 
Kinderen en jongeren

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco