De eerste vorm van social media is ontstaan in de jaren ‘70 van vorige eeuw. In 1979 bood het programma Usenet voor het eerst de mogelijkheid aan zijn gebruikers om berichten en bestanden met elkaar uit te wisselen. Hierdoor ontstonden er discussies online over sport, literatuur en muziek. Hierbij was er nog geen sprake van het aanmaken van persoonlijke profielen zoals we die nu kunnen.
Enkele jaren later in 1997 kwam de eerste ‘verouderde’ vorm van social media onder de naam Six Degrees. SixDegrees.com was echter maar van korte duur, want in 2001 verdween dit alweer. Op SixDegrees.com konden gebruikers vrienden, familieleden of kennissen toevoegen aan de site. Hier was het mogelijk om elkaar berichten te sturen of prikborditems te delen met een bepaalde groep mensen.
LinkedIn
De eerste vorm van social media zoals we deze nu kennen begon in 2003 met het zakelijke platform LinkedIn. Hierdoor veranderde het social media zoals voorheen bekend was van enkel informatie delen naar ook connecties maken om zo jouw netwerk te vergroten. Voor LinkedIn ging het hierbij om vakmensen en was het idee erachter om zo de werkgevers en werkzoekenden met elkaar te verbinden. In de eerste 15 jaar, van 2003 tot 2015, groeide dit platform met 690 miljoen gebruikers.
Hyves
In 2004, één jaar na de komst van LinkedIn, kwamen ook Hyves en Facebook om de hoek kijken. Hyves was het eerste en ook gelijk het enige Nederlandse social media platform ooit. In de beginjaren deed Hyves het hierdoor in Nederland ook beter qua populariteit en aantal gebruikers dan Facebook. Echter kwam daar in 2010 verandering en stapte vele Nederlandse gebruikers over naar het internationale Facebook. In 2013 besloten de makers van Hyves dan ook om de stekker eruit te trekken en door te gaan als spelletjeswebsite.
Facebook
Facebook is door de jaren heen steeds blijven groeien in het aantal gebruikers, maar bleef zich ook als social media platform continu doorontwikkelen. Zo werd het voor bedrijven ook veel aantrekkelijker om, naast LinkedIn, ook een Facebookaccount aan te maken toen de functie voor het maken van bedrijfspagina’s werd geïntroduceerd. Wist je dat Facebook is ontwikkeld door Mark Zuckerburg ooit als platform speciaal voor studenten van Harvard om met elkaar in contact te komen?
Youtube
Na de komst van Facebook volgde ook al vrij snel het videoplatform Youtube. Op dit platform konden gebruikers video’s van anderen bekijken en zelf ook video’s delen. Wist je dat de eerst video die op Youtube werd geplaatst een video was waarin iemand de dierentuin bezoekt? Door de jaren heen zijn de filmpjes wel wat diverser en professioneler geworden.
Twitter
In 2006 verscheen Twitter voor het eerst. Met de komst van Twitter konden gebruikers nog makkelijker hun gedachtes en bezigheden delen in minder dan 140 tekens. Twitter onderscheidt zich van alle andere social media kanalen door zijn real-time interactie. Wanneer je wilt weten wat er op dit moment gaande is en allemaal speelt dan moet je bij Twitter zijn.
Insagram
Na de komst van Twitter in 2006 bleef het even enkele jaren stil. Pas een aantal jaar later in 2010 verscheen er een nieuw social media platform genaamd Instagram. Met de komst van Instagram verschoof de focus van het tekstuele aspect naar het visuele. Instagram was ook het eerste platform dat de mogelijkheid bood om foto’s te maken met je telefoon en deze te bewerken voordat deze werd geplaatst. Instagram is nu nog steeds een van de snelst groeiende kanalen en blijft zich, net als Facebook, constant doorontwikkelen.
Pinterest, Snapchat, TikTok, Clubhouse
Nog steeds worden er bijna jaarlijks nieuwe social media platformen ontwikkeld die hopen dat ze de volgende Facebook of Instagram worden. Echter blijven Facebook en Instagram nog sterk bovenaan staan met het meeste aantal gebruikers. Wel merk je dat nieuwe platforms als TikTok en Snapchat populairder zijn onder de jongere generatie.
We hebben allemaal last van FOMO
De komst van alle social media netwerken heeft er niet alleen voor gezorgd dat we online ‘socialer’ worden, maar heeft ons ook allemaal een vorm van FOMO (Fear Of Missing Out) gegeven. Want wees eens eerlijk; waarom meld je je aan voor een bepaald platform? Om in contact te blijven met de rest van de wereld en niets te missen!