Dit onderzoek laat de belangrijke rol zien van afwijking van groepsnormen in relatie tot meer slachtofferschap. Ongelijkheid in termen van minder vriendschappen offline of online en minder of meer storend handelen dan de norm in de klas kan worden geassocieerd met een toename van het slachtofferschap onder jonge adolescenten. Toekomstige studies en interventies zouden dus verder kunnen kijken dan het individu, door rekening te houden met de inbedding van individuen in de specifieke peer group om te voorspellen of ze een risico lopen op slachtofferschap. Onderzoekers zouden de paden kunnen testen waardoor normafwijking wordt geassocieerd met slachtofferschap, zoals het hebben van minder verdedigers, in verschillende stadia van ontwikkeling.
(Nederlandse vertaling Google translate)
Abstract
Bestaande literatuur heeft het optreden van slachtofferschap van pesten grotendeels verklaard door individuele sociaal-emotionele onaangepastheid. In plaats daarvan testte deze studie het ongelijkheidsmodel tussen persoon en groep (Wright et al., Journal of Personality and Social Psychology, 50: 523-536, 1986) door te onderzoeken of de afwijking van individuen van ontwikkelingsbelang (relationeel, sociaal-gedragsmatig en fysiek ) beschrijvende klassennormen voorspelden slachtofferschap. Adolescenten (N = 1267, k = 56 klaslokalen; Mage = 13,2; 48,7% jongens; 83,4% Nederlands) verstrekten zelfgerapporteerde en peer-nominatiegegevens gedurende een schooljaar (drie tijdspunten). Resultaten van interdependentiemodellen tussen actoren en partners gaven aan dat er meer ongelijkheid tussen persoon en groep was in relationele kenmerken (minder vriendschappen; incidentieratio's [IRR]T2 = 0,28, IRRT3 = 0,16, minder connecties met sociale media; IRRT3 = 0,13) en vooral lagere storend gedrag (IRRT2 = 0,35, IRRT3 = 0,26) voorspelde slachtofferschap gedurende het hele schooljaar.
Abstract
Existing literature has mostly explained the occurrence of bullying victimization by individual socioemotional maladjustment. Instead, this study tested the person-group dissimilarity model (Wright et al., Journal of Personality and Social Psychology, 50: 523–536, 1986) by examining whether individuals’ deviation from developmentally important (relational, socio-behavioral, and physical) descriptive classroom norms predicted victimization. Adolescents (N = 1267, k = 56 classrooms; Mage = 13.2; 48.7% boys; 83.4% Dutch) provided self-reported and peer-nomination data throughout one school year (three timepoints). Results from group actor–partner interdependence models indicated that more person-group dissimilarity in relational characteristics (fewer friendships; incidence rate ratios [IRR]T2 = 0.28, IRRT3 = 0.16, fewer social media connections; IRRT3 = 0.13) and, particularly, lower disruptive behaviors (IRRT2 = 0.35, IRRT3 = 0.26) predicted victimization throughout the school year.
Conclusion
This study shows the important role of deviation from group norms in relation to greater victimization. Dissimilarity in terms of having fewer friendships offline or online and acting less or more disruptively than the classroom norm can be associated with increases in victimization among young adolescents. Future studies and interventions could, thus, look beyond the individual, by considering individuals’ embeddedness in the particular peer group to predict whether they might be at risk for victimization. Researchers could test the pathways through which norm deviation is associated with victimization, such as having fewer defenders, throughout various stages of development.
Tessa M. L. Kaufman, Lydia Laninga-Wijnen, Gerine M. A. Lodder
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen