Doodmoe van ál die berichten in de klassenapp: 'Reageer alleen als dat nodig is' | Stop Pesten NU

084-8340086

Doodmoe van ál die berichten in de klassenapp: 'Reageer alleen als dat nodig is'

"Wie kan er rijden als groep 1 op excursie naar de pluktuin gaat?" 21 ouders laten weten helaas te moeten werken of het niet te kunnen combineren met het middagslaapje van de baby. Herkenbaar? Met de start van het nieuwe schooljaar barsten ook de klassenapps weer los. Voor de één een prettig hulpmiddel, voor de ander een bron van ergernis. Maar hoe voorkom je irritaties?

"Wil iedereen een bedrag van 1,23 euro overmaken voor het juffendagkado?" Een hele rits aan vinkjes volgt. Soms vergezeld met een boodschap als: betaald voor Pien, overgemaakt voor Javi, je hebt het binnen voor Sem en bedankt voor het regelen!

Jij ziet als je Whatsapp opent dat je 83 nieuwe berichten hebt en slaakt een diepe zucht.

Geen fitties uitvechten

Klassenapps - appgroepen met ouders van kinderen op de basisschool - worden op z'n zachtst gezegd niet altijd even efficiënt benut. Dat weet ook voormalig basisschooljuf, moeder en blogster Kirsten de Konink. De appgroepen kunnen makkelijk voor irritaties zorgen. Jammer, want ze kunnen superhandig zijn, stelt ze.

De Konink wijdde al eens een blog op haar pagina Mamagisch.nl aan het onderwerp. Daarin schreef ze onder meer: "Heb je een fittie met een andere ouder, over dat Noah jouw Sophie een trap heeft verkocht? Doe alle andere ouders een plezier en vecht dat niet in de klassenapp uit."

Dat is een van de tips die De Konink desgevraagd ook aan RTL Nieuws geeft: "Weet waar je de app wel voor gebruikt en waarvoor niet. Frustraties, ergernissen of zelfs boosheid ventileren? Stuur de ouder of leerkracht die het aangaat een privébericht."

De Konink, tot anderhalf jaar geleden als leerkracht werkzaam op basisscholen, maakte weleens mee dat een collega van haar in een klassenapp flink werd bekritiseerd. "Een moeder had moeite met mijn collega en hitste de hele klas vervolgens op, waardoor het een heel ding werd. Op welke manier is dat constructief? "

Geen emoties, wel Tikkies en hulpvragen

Geen emoties dus. Wat dan wel? "Een Tikkie-link delen voor dat juffendagkado is heel handig en effectief in een klassenapp. Net als de vraag: wie kan er over twee weken op donderdagochtend rijden naar de excursie die dan gepland staat."

Ben je de ouder die de vraag stelt, dan doe je er goed aan duidelijk aan te geven wat je verwacht. "Zeg bijvoorbeeld: ik zie vanzelf wie betaald heeft, dat apart hier aangeven is niet nodig."

Of: "Graag een persoonlijk bericht van ouders die kunnen rijden volgende week, dan maak ik een lijstje en deel ik dat hier begin volgende week." Ouders die niet kunnen rijden hoeven dan dus ook niet te reageren.

Lees meer: Klaas van der Eerden verlaat school-appgroep met 'oppermoeder'

Die afspraken kun je ook al kort aanstippen in de omschrijving van de appgroep. "Daarin kun je al spelregels samenvatten. Alleen noodzakelijke communicatie bijvoorbeeld. Daarmee voorkom je dertig vinkjes."

Waarom dat vinkje?

Maar waarom? Waarom sturen we toch dat vinkje als we die Tikkie-link betaald hebben? En waarom vinden we het belangrijk om te laten weten dat het kwijtgeraakte vriendenboekje van Ties in elk geval niet in de tas van jouw kind zat?

Het antwoord is wat socioloog Peter Achterberg betreft simpel, we willen geen hork zijn. "Mensen zijn niet bewust bezig met effectief communiceren in zo'n klassenapp. Ze reageren gewoon zoals ze ook zouden doen in een-op-eengesprek. Antwoord geven op een vraag voelt daarbij sociaal. Alleen in een groepsapp leidt dat al snel tot een janboel aan informatie."

Dingen blijven hangen

Achterberg noemt nog een ander voordeel van het zakelijk gebruiken van klassenapps: het voorkomen van misverstanden. "Het is in al het appverkeer opletten wat je zegt. Grapjes kunnen bijvoorbeeld verkeerd worden opgevat. Je kunt iets zeggen wat andere ouders tegen de haren in strijkt. Dat gevoel zal dan vaak onbenoemd blijven. Misschien gaan die andere ouders het er wel onderling over hebben."

De socioloog verduidelijkt: "Als iemand tijdens een vergadering op je werk een grapje maakt dat verkeerd valt, valt dat vaak meteen op. Mensen kijken ongemakkelijk, het valt stil. De grappenmaker kan dat dan direct corrigeren. In appgroepen is dat anders. Dingen blijven meer hangen."

Enigszins ingewikkeld aan een klassenapp is volgens Achterberg ook dat er geen sprake is van hiërarchie: "Het zijn ouders onder elkaar. Als jij met collega's in een appgroep zit waar jouw baas ook lid is, denk je misschien eerder: even oppassen wat ik hier allemaal zeg en hoe ik het zeg."

Allemaal redenen om efficiënt te communiceren. De Konink: "Informatie die cruciaal is voor ouders om te krijgen, komen doorgaans vanuit de school. Via mails of platformen als Parro bijvoorbeeld. Maak als beheerder van een appgroep duidelijk voor welke praktische zaken de klassenapp met de ouders wordt gebruikt."

Informatiestromen scheiden

Ze vult aan: "Als informatie vanuit school gescheiden blijft van de oproepen voor hulpouders en dergelijke, missen ouders die niet in klassenapp willen zitten in elk geval geen cruciale informatie."

Wil je niet in een appgroep maar wel graag rijden bij uitjes of excursies, dan zul je proactief moeten zijn, stelt De Konink. "Zie je in een mail van school voorbijkomen dat de schoolreis eraan komt, spreek dan de klassenouder aan. Zijn er nog chauffeurs nodig?"

Lees meer: Appgroepen met ouders of collega's? Veel irritatie, maar verlaten is lastig

Houd dan wel rekening met wat sociale druk. Achterberg: "Als elk gezin een ouder in de klassenapp heeft zitten en jij doet niet mee, dan valt dat op. Er zal wellicht druk worden uitgeoefend om je te conformeren. Misschien wordt er een grapje over gemaakt op het schoolplein, of wordt rechtstreeks gezegd: doe nou gewoon mee."

Heb je grote principiële bezwaren omdat je bijvoorbeeld ook geen lid van Facebook en Instagram bent: "Ga niet in de groepsapp en blijf erbij."

Weigeren en dempen mag!

Tegen iedereen die zich ergert aan de stroom berichten in de klassenapp zegt de socioloog: "Je kunt er natuurlijk prima voor de vorm ingaan en je meldingen uitzetten."

De Konink heeft nog een laatste tip: "Lees de berichten die voorbijkomen en bepaal of een reactie van jou nodig is. Moet er iets betaald worden, doe dat dan. Wordt er hulp gevraagd voor een activiteit en kun je, laat het direct weten. Dan kun je daarna voor 8 uur de app dempen, waardoor je alle reacties niet ziet binnenstromen."

 

Bron RTL Nieuws

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco