“Diversiteit omarmen zit in het DNA van onze school,” zegt Pieter-Jan De Coninck, leerlingenbegeleider in GO! atheneum Erasmus De Pinte. “Dat wil niet zeggen dat we actie na actie voeren. Ons LGBTQI+-beleid is er eentje zonder toeters en bellen, maar wel met veel – soms onzichtbare – inspanningen.”
Lees verder onder de video.
Pieter-Jan De Coninck, leerlingenbegeleider GO! atheneum Erasmus De Pinte: “Iedereen, los van geaardheid of gender, moet zich bij ons op school thuis voelen, maar expliciete acties organiseerden we lange tijd niet. Tot de vraag kwam van een aantal leerlingen en de leraar levensbeschouwing. Een campagnedag als Paars op 17 mei is een mooi en nodig initiatief. Maar meestappen in zo’n campagne zonder context is vragen om problemen. Daarom zorgen we voor voldoende inhoudelijke omkadering.”
“In de aanloop naar 17 mei brengen we het thema expliciet in de lessen zedenleer. Maar een diversiteitsbeleid begint en eindigt niet met een les of een campagne. Je kan geen actie organiseren en dat dan niet doorzetten in de dagelijkse activiteiten. Dat hoef je niet groter te maken dan het is. Ons schoolreglement hebben we gescreend op genderstereotypen. Kledingvoorschriften die enkel gericht zijn op meisjes of jongens hebben we eruit gehaald. En ja: we beschikken ook over genderneutrale toiletten.”
“Maar impliciete boodschappen zijn minstens zo belangrijk. Het in de klas alleen maar hebben over de klassieke gezinssamenstelling is niet meer van deze tijd. Dat wil niet zeggen dat we in de klas alle stereotiepe voorbeelden uit de weg gaan. Door die aan te vullen met meer divers materiaal, geven we een correcte afspiegeling van de maatschappij.”
Open communicatie
Pieter-Jan De Coninck: “Openheid is een grondhouding. Dat zit in honderd kleine impliciete dingen. Ik heb geen uithangbord in mijn bureau; openheid is niet iets wat ik adverteer, maar iets wat ik probeer te zijn. Ik sta tussen de leerlingen, ik ben oprecht geïnteresseerd en ben open over wie ik ben. En dat straalt uit naar leerlingen, zodat ze voelen dat ze bij mij terecht kunnen.”
“Ik probeer mijn voelsprieten zo veel mogelijk uit te steken, zeker bij schooluitstappen waar leerlingen op informelere manier met elkaar omgaan. Op zulke momenten kan je aanvoelen hoe de sfeer zit tussen leerlingen. Wanneer je merkt dat een leerling een uitspraak doet die niet door de beugel kan, zetten we meteen in op dialoog, zodat alle partijen zich gehoord en gerespecteerd voelen.”
“Elke klas heeft een klascoach en als leerlingenbegeleider ben ik een aanspreekpunt voor alle leerlingen. Ook voor ouders die met vragen zitten. Maar soms hebben wij ook niet alle antwoorden. Dan schakelen we externe expertise in. Zo kwamen er al huisartsen en psychologen spreken, zowel in de klas als voor het team.”
Betrek leerlingen
Pieter-Jan De Coninck: “Onze maatschappij verandert voortdurend en als school willen we daar een weerspiegeling van zijn. Je kan je hoofd niet in het zand steken en doen alsof maatschappelijke tendensen niet bestaan. Een diversiteitsbeleid is dan ook work in progress. Pakken we elke verandering juist aan? Nee, niet altijd. Maar daar als school eerlijk over zijn en bijsturen waar nodig kan ook voor leerlingen inspirerend zijn.”
“Wanneer leerlingen signaleren: ‘dit moet anders’, nemen we dat serieus. Zo pasten we onze kledingvoorschriften aan. Onze leerlingenraad speelt hier een belangrijke rol. Acties die gedragen zijn door leerlingen werken trouwens altijd beter dan wanneer je iets top-down probeert te installeren.”
“De Paars campagne is daar een mooi voorbeeld van: vraag aan leerlingen hoe die veilig ingevuld kan worden. Komen er opmerkingen of suggesties? Neem die dan vooral mee in je plannen. Zo zorg je ervoor dat een actie rond diversiteit een feest voor élke leerling wordt.
Bron Klasse
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen