Pesten en de bijbehorende factoren van individuen, leeftijdsgenoten, familie en school | Stop Pesten NU

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Pesten en de bijbehorende factoren van individuen, leeftijdsgenoten, familie en school

Pesten onder adolescenten is een vorm van misbruik door leeftijdsgenoten en wordt gedefinieerd als een reeks negatief gedrag en systematisch machtsmisbruik waarbij herhaling, schade en de aanwezigheid van ongelijke macht tussen de dader en het slachtoffer gepaard gaan.

(Nederlandse vertaling Google translate)

De bevindingen van het onderzoek hebben belangrijke informatie opgeleverd. Het laat zien dat leeftijd, geslacht, etniciteit, tijd doorgebracht op sociale media, mate van psychisch leed, aantal vrienden, frequentie van huiselijke conflicten met vrienden, aanwezigheid van onruststokers in de klas, genegenheid van studenten jegens hun leraren, frequentie van complimenten van leraren, De houding van leerlingen bij het helpen van hun vrienden en het opzettelijk overslaan van lessen zijn de meest invloedrijke factoren die samenhangen met de betrokkenheid van leerlingen bij pesten.

Het gebruik van een enquête in het onderzoek gaf leerlingen de kans om hun bewustzijn te vergroten over pestgevallen op school, de soorten pesten en de impact ervan op zwakkere leerlingen. Zonder dat soort bewustzijn onder studenten en docenten binnen een school, kan een holistische benadering van pesten niet worden vervuld in Maleisische onderwijsinstellingen. De boodschap over de beleving en gevoelens van jongeren bij pesten is cruciaal in de eerste stappen naar bewustwording in de samenleving. Bovendien zullen de bevindingen de relevante autoriteiten in staat stellen om het probleem aan te pakken via meer specifieke en strategische methoden, waardoor pesten binnen het land effectief kan worden aangepakt en voorkomen.

Het onderzoek biedt ons ook de kans om de reacties van studenten te observeren over antipestprogramma's die al op lange termijn bestaan. Dit kan echter alleen als er een passende onderzoeksmethode en -structuur aanwezig is, naast het gebruik van valide statistische analyses. Na dit te hebben overwogen, hebben de onderzoekers de gebruikte methode zorgvuldig gekozen om er zeker van te zijn dat deze geschikt is en kan meten wat ze beoogden. Bovendien kunnen de bevindingen de schoolautoriteiten ook een beter begrip geven van het gedrag en de reacties van leerlingen met betrekking tot betrokkenheid bij pesten.
De studie toont aan dat de betrokkenheid van adolescenten bij pesten een fenomeen is dat vrij wijdverbreid is in Maleisische middelbare scholen, waarbij factoren in domeinen die verband houden met het individu en de school significant gerelateerd zijn aan de betrokkenheid van een adolescent bij pesten.

Aan de andere kant bleken peerfactoren een minimale significantie te hebben in hun relatie met pesten, ondanks dat ze nog steeds een significante invloed hebben. De bevindingen van het huidige onderzoek suggereren dat er behoefte is aan drastische interventiestrategieën voor pesten op scholen, met een focus op leerlingen met een hoger risico om betrokken te raken bij pesten en continue evaluaties op meerdere niveaus die de effectiviteit van het pesten bepalen en garanderen. programma's ingezet. De informatie die van de studenten is verkregen, heeft de onderzoekers aanzienlijk geholpen de aard en de prevalentie van pesten op school te begrijpen, evenals de manieren waarop deze studenten werden beïnvloed. Bovendien bieden de bevindingen belangrijke voorlopige informatie die helpt bij het verbeteren van het begrip van de problemen met betrekking tot pestgevallen op scholen en kan als referentie dienen bij het evalueren van antipestbeleid en de acties die schoolautoriteiten kunnen nemen om dit fenomeen te beteugelen. Bovendien kan de verkregen informatie door de relevante autoriteiten van het Ministerie van Onderwijs, het Ministerie van Volksgezondheid en de Koninklijke Politie van Maleisië worden gebruikt als richtlijn om de noodzakelijke acties vast te stellen.

Download Article Bullying and Its Associated Individual, Peer, Family and School Factors: Evidence from Malaysian National Secondary
School Students

 

Bullying and Its Associated Individual, Peer, Family and School Factors: Evidence from Malaysian National Secondary School Students

Conclusion

Bullying among adolescents is a form of peer abuse and is defined as a set of negative behaviour and systematic abuse of power which involves repetition, harm and the presence of unequal power between the perpetrator and the victim. The findings of the study have identified important information. It shows that age, gender, ethnicity, time spent on social media, level of psychological distress, number of friends, frequency of domestic conflict with friends, presence of troublemaker student in classroom, student affection towards their teachers, frequency of compliments from teachers, attitude of students in helping their friends and practice of intentionally skipping classes are the most influential factors associated to students’ involvement in bullying.

The use of a survey in the study allowed students the opportunity to increase their awareness of bullying cases in school, the types of bullying and the impacts of it on weaker students. Without that kind of awareness among students and teachers within a school, a holistic approach to address bullying cannot be fulfilled in Malaysian educational institutions. The message regarding the experience and feelings of adolescents when involved in bullying is crucial in the first steps of creating awareness in society. Additionally, the findings will allow relevant authorities to tackle the problem via more specific and strategic methods, enabling the effective management and prevention of bullying within the nation.

The study also provides the chance for us to observe the responses of students re- garding anti-bullying programs that are already in place in the long term. However, it can only be done if there is an appropriate research method and structure in place, in addition to the use of valid statistical analyses. Having considered this, the researchers carefully selected the choice of method used to ensure that it is suitable and could measure what they had aimed to. Moreover, the findings can also provide the school authorities to build a clearer understanding of the behaviours and reactions of students concerning bullying involvement.

The study shows that adolescent involvement in bullying is a phenomenon that is quite widespread in Malaysian secondary schools, with factors in domains related to the individual and school being significantly related to an adolescent’s bullying involvement.

Peer factors, on the other hand, were found to have a minimal level of significance in their relationship with bullying involvement, despite being significant influences still. The findings from the current study suggest that there is a need for drastic bullying intervention strategies to be employed in schools, with a focus on students with a higher risk of being involved in bullying and continuous, multilevel assessments that determine and ensure the effectiveness of the programs employed. The information obtained from the students has substantially helped the researchers understand the nature and prevalence of bullying in school, as well as the ways through which these students were affected. Furthermore, the findings provide important preliminary information that helps improve understanding about the issues pertaining to bullying cases within schools and can act as a reference when evaluating anti-bullying policies and the actions that can be taken by school authorities to curb this phenomenon. In addition, the information obtained can be used by relevant authorities in the Ministry of education, Ministry of Health and Royal Police of Malaysia as a guide to determine necessary courses of actions.

Download Article Bullying and Its Associated Individual, Peer, Family and School Factors: Evidence from Malaysian National Secondary
School Students

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco