Ondanks de groeiende hoeveelheid onderzoek naar pesten op school en interventies, is de kennis beperkt over wat leraren zouden moeten doen om pesten te identificeren, te voorkomen en te verminderen. Dit systematische literatuuronderzoek geeft een overzicht van onderzoek naar de rol van leraren in het basisonderwijs met betrekking tot pesten en slachtofferschap. Er is een conceptueel raamwerk ontwikkeld in lijn met de Theorie van Gepland Pehavior, dat kan dienen bij verder onderzoek om onderzoek naar de preventie en vermindering van pesten te vergemakkelijken. Bij het categoriseren van de literatuur werden verschillende elementen van dit raamwerk onderscheiden: de kennis van leraren, de attitudes, waargenomen subjectieve normen en zelfeffectiviteit, die vervolgens van invloed waren op de waarschijnlijkheid om in te grijpen, de gebruikte strategieën en programma's, en uiteindelijk de prevalentie van pesten in de klas. In totaal voldeden 75 onderzoeken aan de inclusiecriteria en werden ze systematisch beoordeeld. De Newcastle-Ottawa Quality Assessment werd gebruikt om de kwaliteit van elk onderzoek te beoordelen, wat leidde tot 25 papers met een adequaat onderzoeksontwerp die in meer detail werden besproken. De aanpak in dit overzicht biedt een raamwerk om studies over enkele of meerdere elementen van een complex theoretisch model te combineren, waarvan slechts enkele delen empirisch zijn onderzocht.
- Download onderzoek Een systematisch overzicht van de kenmerken en het gedrag van leraren in het basisonderwijs bij het identificeren, voorkomen en terugdringen van pesten
van Aalst, DA, Huitsing, G. & Veenstra, R. Een systematische review van de kenmerken en het gedrag van leraren in het basisonderwijs bij het identificeren, voorkomen en verminderen van pesten. Int Journal of Pestenpreventie (2022). https://doi.org/10.1007/s42380-022-00145-7
Conclusie
In dit systematische literatuuronderzoek werden 75 artikelen onderzocht en werd een synthese gegeven van de kennis, attitudes en interventies van leraren, en hun relatie tot de prevalentie van pesten op basisscholen. De resultaten duidden op een grote verscheidenheid aan methodologische benaderingen en deelnemerskenmerken in de verschillende artikelen, evenals op een focus op verschillende voorspellende en uitkomstvariabelen. De uitkomsten die zijn onderscheiden komen overeen met het conceptuele raamwerk dat is ontwikkeld en dat in verder onderzoek en door beleidsmakers kan worden gebruikt als uitgangspunt in hun streven om de effectiviteit van leraren te verbeteren bij het identificeren, voorkomen en terugdringen van pesten in de klas. .
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen