Onderzoek Inzicht in de kans dat leraren ingrijpen in pestsituaties: de theorie van gepland gedrag testen 2024 | Stop Pesten NU

Onderzoek Inzicht in de kans dat leraren ingrijpen in pestsituaties: de theorie van gepland gedrag testen 2024

Het doel van ons onderzoek was het testen van een raamwerk gebaseerd op de Theorie van Gepland Gedrag, dat de waarschijnlijkheid van leraren verklaart om in te grijpen bij pesten (van Aalst et al., 2022 ). Onze bevindingen geven aan dat elementen over leraren zelf het meest robuust geassocieerd waren met lerareninterventie in zes hypothetische pestscenario's. Vooral de anti-pesthoudingen van leraren, de mate waarin zij pesten serieus nemen, en interne attributies werden allemaal in verband gebracht met het ingrijpen van leraren. Elementen die de werkomgeving voor leraren vormen, waren in afzonderlijke modellen geassocieerd met lerareninterventie, maar deze waren niet langer gerelateerd in het volledige model. Deze bevindingen suggereren dat de neiging van leraren om in pestsituaties op te treden meer afhangt van de houding van leraren ten opzichte van pesten en hun attributiestijlen dan van de waargenomen steun van collega's, het management en de collectieve effectiviteit van de groep om een ​​gemeenschappelijk doel te bereiken.

Veel eerdere onderzoeken hebben de associatie tussen de anti-pesthoudingen en de zelfeffectiviteit van leraren getest met de waarschijnlijkheid van ingrijpen (zie voor een overzicht: van Aalst et al., 2022 ). De bevinding dat algemene anti-pesthoudingen en de waargenomen ernst van een pestincident sterk met elkaar samenhangen, terwijl algemene empathie niet geassocieerd was met de waarschijnlijkheid van ingrijpen, suggereert dat het veroordelen van pesten belangrijker is dan het voelen van de emoties van iemand anders. Voor gedragscontrole vonden we een verband tussen de interne attributies van leraren en de waarschijnlijkheid van ingrijpen. Dit toont aan dat het belangrijk is dat leraren het als hun taak zien om pesten aan te pakken en te voorkomen dat de verantwoordelijkheid wordt afgewenteld op collega's, kinderen of ouders.

De analyses testten rechtstreeks de associatie van alle sleutelelementen van de Theorie van Gepland Gedrag met tussenkomst van de leraar. Het kan ook mogelijk zijn dat sommige subschalen van de elementen indirecte mediërende effecten hebben op de waarschijnlijkheid van interventie. Zo werden subjectieve normen gemeten aan de hand van de collegiale omgeving en de waargenomen steun en openheid van het management. Deze elementen hadden geen directe relatie met de waarschijnlijkheid van ingrijpen, maar kunnen de andere elementen van het model hebben beïnvloed. Een ondersteunende omgeving tegen pesten in termen van collegialiteit, collectieve effectiviteit en leiderschap hing bijvoorbeeld samen met de waargenomen ernst van pestincidenten door leraren, wat op zijn beurt weer verband hield met de waarschijnlijkheid dat leraren zouden ingrijpen. Er zijn geen directe effecten gevonden voor kennis over pesten, maar vergelijkbaar met waargenomen steun kan dit indirect bijdragen aan de waarschijnlijkheid van ingrijpen door veranderingen in attitudes (Strohmeier et al., 2021 ). Toekomstig onderzoek met een grotere steekproef is nodig om een ​​dergelijk bemiddelingsmodel te onderzoeken.

Ook tussen leraren in het basis- en voortgezet onderwijs waren er verschillen. De kans op ingrijpen in de pestscenario’s was groter voor leraren in het basisonderwijs, en leraren in het basisonderwijs beoordeelden de scenario’s als ernstiger dan leraren in het voortgezet onderwijs. Leraren in het basisonderwijs hadden ook meer kennis over pesten, rapporteerden een groter algemeen empathisch vermogen en ervoeren de steun als onderdeel van de schoolcultuur als gunstiger (zie ook van Aalst et al., 2021 ). Bovendien waren de associaties tussen zowel empathie als interne attributie met de waarschijnlijkheid van ingrijpen zwakker voor leraren in het voortgezet onderwijs dan voor leraren in het basisonderwijs. Deze bevindingen kunnen verklaren waarom interventies tegen pesten minder effectief zijn op middelbare scholen dan op basisscholen (Yeager et al., 2015 ).

van Aalst, DAE, Huitsing, G. & Veenstra, R. Inzicht in de waarschijnlijkheid van interventie van leraren in pestsituaties: het testen van de theorie van gepland gedrag. Int Journal of Pestenpreventie (2024). https://doi.org/10.1007/s42380-024-00209-w 

Kenniscentrum Pesten per doelgroep

Doneer button

Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.

Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:

Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen