Leuk of ondeugend? De rol van emoties en het gebruik van digitale media bij het verklaren van het online onderzoek naar prosociaal en antisociaal gedrag van adolescenten | Stop Pesten NU

084-8340086

Leuk of ondeugend? De rol van emoties en het gebruik van digitale media bij het verklaren van het online onderzoek naar prosociaal en antisociaal gedrag van adolescenten

De kansen en vooral de risico's van digitale communicatietechnologieën voor adolescenten zijn de afgelopen twee decennia uitgebreid gedocumenteerd, maar er is minder bekend over hoe adolescenten online met elkaar omgaan, vooral met betrekking tot positieve interacties. Omdat online prosociaal en antisociaal gedrag zelden gelijktijdig zijn beoordeeld, is het bovendien moeilijk om een ​​evenwichtig beeld te krijgen van het online gedrag van adolescenten. Daarom hebben we in deze studie beide dimensies van online sociaal gedrag onderzocht en hoe deze gerelateerd zijn aan de ervaren emoties van adolescenten en hun gebruik van digitale media.

Bevindingen gaven aan dat deelnemers meer prosociaal dan antisociaal gedrag online presteerden en ontvingen. Het ervaren van zowel negatieve als positieve emoties was gerelateerd aan online sociaal gedrag, en deze associaties werden gemedieerd door het gebruik van sociale en audiovisuele media door adolescenten, maar niet door gamen of functioneel internetgebruik. Het sociaal delen van emoties en de theorie van stemmingsmanagement worden gebruikt om de resultaten te bespreken.

CONCLUSIE
Ondanks de beperkingen geven de bevindingen van het onderzoek over het algemeen aan dat adolescenten ervaringen met het gebruik van digitale technologieën zijn vaker prosociaal dan antisociaal. Adolescenten rapporteerden een hoge betrokkenheid bij zowel presteren als online prosociaal gedrag ontvangen. Deze prosociale uitwisselingen waren positief, direct en indirect, geassocieerd met het ervaren van zowel positieve als negatieve emoties, terwijl online antisociaal gedrag direct verband hield met negatieve emoties, maar slechts indirect tot het ervaren van positieve emoties.

De indirecte associaties van ervaren emoties met online sociaal gedrag werden bemiddeld via het gebruik van digitale media voor entertainment of communicatie doeleinden (d.w.z. via het gebruik van audiovisuele en sociale media). Dus, het lijkt erop dat wanneer adolescenten intense emoties ervaren, positieve zowel als negatief, wenden ze zich tot sociale en vermakelijke media, wat wordt geassocieerd met met het online uitvoeren en ontvangen van prosociaal en antisociaal gedrag.

Het gebruik van sociale en audiovisuele media kan dus een voorkeursmethode zijn voor adolescenten om met hun emoties om te gaan, misschien omdat dit de sociale
delen van emoties (Rimé, 2009) en voor stemmingsmanagement (Zillmann, 1988), en dit verhoogt op zijn beurt de pro- en antisociale uitwisselingen online.

Lees onderzoek Nice or Naughty? The Role of Emotions and Digital Media Use in Explaining Adolescents’ Online Prosocial and Antisocial Behavior Research 2016

Abstract and Figures

The opportunities and mostly the risks of digital communication technologies for adolescents have been documented extensively in the last two decades, but less is known about how adolescents interact with each other online, especially regarding positive interactions. Moreover, since online prosocial and antisocial behavior have rarely been assessed simultaneously, it is hard to obtain a balanced view of adolescents’ online behavior. Therefore, in this study, we examined both dimensions of online social behavior and how these are related to adolescents’ experienced emotions and their uses of digital media. Findings indicated that participants performed and received more prosocial than antisocial behavior online. Experiencing negative as well as positive emotions was related to online social behavior, and these associations were mediated by adolescents’ use of social and audiovisual media, but not by gaming or functional Internet use. The social sharing of emotions and mood management theory are used to discuss the results.

CONCLUSION

Notwithstanding the limitations, overall the study’s findings indicate that adolescents’ experiences using digital technologies are more often prosocial than antisocial. Adolescents reported high involvement in both performing and receiving prosocial behavior online. These prosocial exchanges were positively, directly and indirectly, associated with experiencing positive as well as negative emotions, whereas online antisocial behavior was directly related to negative emotions but only indirectly to the experience of positive emotions. The indirect associations of experienced emotions with online social behaviors were mediated via the use of digital media for entertainment or communication purposes (i.e., via the use of audiovisual and social media). Thus, it appears that when adolescents experience intense emotions, positive as well as negative, they turn to social and entertaining media, which is associated with performing and receiving prosocial and antisocial behavior online.

Using social and audiovisual media may, thus, be a preferred way for adolescents to deal with their emotions, perhaps because this allows for the social sharing of emotions (Rimé, 2009) and for mood management (Zillmann, 1988), and this, in turn, increases pro- and antisocial exchanges online.  

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco