Waarom een ​​gevoel van behoren ertoe leidt dat kinderen minder snel pesten Onderzoek Universiteit van Missouri Cailin Riley | Stop Pesten NU

Waarom een ​​gevoel van behoren ertoe leidt dat kinderen minder snel pesten Onderzoek Universiteit van Missouri Cailin Riley

Studenten die een groter gevoel van verbondenheid met hun leeftijdgenoten, familie en schoolgemeenschap voelen, hebben minder kans om deel te nemen aan pesten, volgens nieuw onderzoek.

Uit eerder onderzoek is gebleken dat, ondanks grote inspanningen, een op de drie kinderen pesten blijft ervaren op school. Onderzoek heeft echter ook aangetoond dat omgevings- en psychologische factoren een belangrijke rol kunnen spelen bij het minimaliseren van pestgedrag.

De nieuwe bevindingen suggereren dat ouders en leerkrachten manieren moeten overwegen om zowel thuis als op school een ondersteunende en acceptabele omgeving te creëren.

Pesten en gemeenschap

Onderzoekers analyseerden enquêtereacties van meer dan 900 middelbare scholieren van landelijke scholen in de VS. De enquête ging in op hun gevoel van verbondenheid met leeftijdsgenoten, familie en schoolgemeenschap en op pestgedrag. Onderzoekers vroegen de deelnemers bijvoorbeeld of ze anderen overstuur maakten voor de lol of dat ze geruchten verspreidden.

De resultaten geven aan dat hoe meer een student het gevoel heeft dat hij thuis hoort bij zijn leeftijdgenoten en familie, hoe groter de kans is dat hij het gevoel zal hebben dat hij thuis hoort op school. Bovendien, hoe meer ze het gevoel hebben dat ze thuis horen in hun schoolgemeenschap, hoe minder kans ze hadden om pestgedrag te melden.

Dit geeft aan dat ouders mogelijk een proactieve rol kunnen spelen bij het vergroten van het gevoel van verbondenheid van hun kind op school door zich te concentreren op het verbeteren van het gevoel van verbondenheid in het gezin.

Christopher Slaten, universitair hoofddocent aan het College of Education van de Universiteit van Missouri, suggereert dat een van de manieren waarop ouders het gezinsgevoel van een kind kunnen vergroten, is door activiteiten te organiseren die tegemoetkomen aan de interesses van elk kind.

"Als je kinderen hebt met verschillende interesses, kan het nuttig zijn om te suggereren dat het hele gezin bij elkaar komt om elkaars evenementen en activiteiten bij te wonen, zelfs als het de hele menigte niet elke keer bevalt," zegt Slaten. "Door broers en zussen aan te moedigen elkaar te ondersteunen, kunnen ouders hun kinderen helpen het gevoel te hebben dat hun interesses worden geaccepteerd en dat ze binnen de familie-eenheid passen."

Wat leraren en scholen kunnen doen

Coauthor Chad Rose, ook universitair hoofddocent aan het College of Education, voegt eraan toe dat leraren en schoolleiders ook technieken en programma's moeten overwegen die een ondersteunende omgeving voor studenten creëren. Enkele voorbeelden zijn startclubs voor studenten met verschillende interesses, aanbieden om een ​​oor te bieden aan studenten die iemand nodig hebben om mee te praten, en het overwegen van community-building evenementen.

"Wat we hebben ontdekt, is dat de perceptie van studenten over hoe ondersteunend en het accepteren van hun schoolomgeving de mogelijkheid heeft om pestgedrag te veranderen," zegt Rose.

“Dit betekent dat zelfs eenvoudige mededogen en inspanningen om een ​​acceptabele en ondersteunende ruimte voor studenten te creëren, kunnen helpen pesten op school te voorkomen. Dit is krachtig nieuws voor leraren, studenten en hun families. "

Het onderzoek verschijnt in Educatieve & kinderpsychologie.

Bron onderzoek: Universiteit van Missouri

Door Cailin Riley

Bron nieuwsartikel InnerSelf

Students with a greater sense of family and school belonging are less likely to become bullies

MU study suggests that parents and school leaders should consider students’ sense of belonging when combatting bullying behavior

July 30, 2019

Story Contact(s): Cailin Riley, rileyci@umsystem.edu, 573-882-4870 

COLUMBIA, Mo. – Research has shown that, despite great efforts, one in three children continue to experience bullying in school. However, research also has indicated that environmental and psychological factors might play an important role in minimizing bullying behaviors.

Now, researchers at the University of Missouri have found that students who feel a greater sense of belonging with their peers, family and school community are less likely to become bullies. Their findings suggest that parents and teachers should consider ways to create a supportive and accepting environment both at home and at school.

Christopher Slaten and Chad Rose, associate professors in the MU College of Education, along with Jonathan Ferguson, a graduate candidate in the counseling psychology program, analyzed survey responses from more than 900 middle school students from rural schools throughout the U.S. The survey addressed their sense of belonging among peers, family and school community as well as bullying behavior. For example, they were asked if they upset others for the fun of it or if they spread rumors.

The results indicate that the more a student feels like they belong among their peers and family, the more likely they will feel like they belong at school. In addition, the more they feel like they belong within their school community, the less likely they were to report bullying behaviors. This indicates that parents might be able to play a proactive role in increasing their child’s sense of belonging at school by focusing on improving family belongingness. Slaten suggests that one of the ways parents can increase a child’s sense of family belonging is to organize activities that cater to every child’s interests.

“If you have children with varying interests, it might be beneficial to suggest the whole family get together to attend each other’s events and activities, even if it doesn’t please the whole crowd every time,” Slaten said. “By encouraging siblings to support each other, parents can help their children feel like their interests are accepted and that they fit within the family unit.”

Rose adds that teachers and school leaders also should consider techniques and programs that create a supportive environment for students. Some examples include starting clubs for students with various interests, offering to lend an ear to students who need someone to talk to and consider community-building events.

“What we have found is that students’ perceptions of how supportive and accepting their school environment is has the power to alter bullying behavior,” Rose said. “This means that even acts of simple compassion and efforts to create an accepting and supportive space for students can help prevent bullying in schools. This is empowering news for teachers, students and their families.”

“Understanding the relationship between youths’ belonging and bullying behavior: An SEM Model,” was published in Educational & Child Psychology

 
Doelgroep: 
Kinderen en jongeren
Professionals

Tip van de redactie

Tip van onze redactie met interessante informatie over pesten en online pesten (cyberpesten):